וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הם בכלל חקרו דולפינים, ואז הם גילו חומר שמאריך חיים

ד"ר דלית דרימן מדינה

עודכן לאחרונה: 16.9.2024 / 10:13

מחקר שהחל על דולפינים מזדקנים בתוכנית היונקים הימיים של הצי האמריקני מצא תרכובת שיכולה לסייע לבני אדם נגד מחלות שונות

בווידאו: בני נוער תיעדו דולפינים שקפצו לביקור במפרץ חיפה/צופי ים חיפה

לא מעט מחקרים והמצאות החלו בבדיקה של דבר אחד והגעה למסקנה על דבר אחר. כך גם במקרה הנוכחי בו חוקרים ערכו מחקר על דולפינים ומצאו תרכובת שיכולה לשנות חיים ושמה חומצה פנטדקנואית (C15:0). מדובר על חומצת שומן רוויה עם שרשרת בעלת מספר לא זוגי של אטומי פחמן הנמצאת בדגים מסויימים ובשומן חלב. כעת היא מתגלה כשחקנית מפתח פוטנציאלית בקידום אריכות ימים והגנה מפני מחלות הקשורות לגיל.

ד"ר סטפני וון-ווטסון, אחת החוקרות המובילות בתחום, אחראית על התגלית שנתגלתה כאמור בזמן שחקרה דולפינים מזדקנים בתוכנית היונקים הימיים של הצי האמריקני. היא שמה לב שדולפינים מבוגרים מפתחים מחלות כרוניות כמו סוכרת, בדומה לבני אדם. בחיפושיה אחר גורמי הגנה בדיאטות דולפינים, היא זיהתה את התרכובת שנראתה כמסייעת בהגנה על דולפינים ממחלות אלו. ממצא מרכזי זה עורר מאז עניין בהבנה כיצד חומצת השומן יכולה להועיל באופן דומה לבריאות האדם.

המחקר שפורסם במגזין הרפואי Nutrients, בראשות סטפני וון ווטסון וניקולס ג. שורק, מדגים ש-C15:0 חולק פעילויות רבות ברמת התאים בגוף עם חומרים אחרים הידועים כמשפרים את תוחלת החיים כמו רפמיצין ומטפורמין. ממצאים אלו מצביעים על כך שהתרכובת יכולה להיות מועמדת מבטיח לשיפור תוצאות בריאותיות ארוכות טווח, במיוחד במניעת מחלות הקשורות לגיל.

דולפינים. ShutterStock, ShutterStock
דולפינים/ShutterStock, ShutterStock

מהי חומצה פנטדקנואית (C15:0)?

C15:0 הוא חומצת שומן רוויה בעלת שרשרת פחמן לא זוגית הקיימת בכמויות קטנות (1-3%) במוצרי חלב. בעוד שלעתים קרובות מתעלמים מהנוכחות שלה במזון, מחקרים מתפתחים מדגישים את חשיבותה כחומצת שומן חיונית עם יתרונות בריאותיים רחבים. מחקרים מראים שלאנשים עם רמות נמוכות במחזור הדם של החומצה יש סיכון גבוה יותר לפתח סוכרת מסוג 2, מחלות לב, מחלת כבד שומני לא אלכוהולי וסוגי סרטן מסוימים.

אחת הסיבות העיקריות לכך שחומצת השמן זכתה לאחרונה לתשומת לב היא היכולת שלה להפעיל מסלולי אריכות ימים מרכזיים. היא מפעילה את המסלול AMPK ומעכבת את המסלול mTOR, שהוא המסלול עליו פועל החומר רפמצין שפורסם לאחרונה כחומר אפשרי התורם לאריכות ימים. שני מסלולים אלה הם מסלולים מרכזיים בתהליכים תאיים הקשורים להזדקנות ואריכות ימים. הפעלת AMPK משפרת את קצב חילוף החומרים ומעודדת הזדקנות בריאה, בעוד שעיכוב mTOR ידוע כמעכב את תהליך ההזדקנות ומגדיל את תוחלת החיים במודלים של בעלי חיים.

sheen-shitof

עוד בוואלה

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

C15:0 ותרכובות אחרות לשיפור אורך החיים

המחקר השווה את ההשפעות של C15:0 עם שלוש תרכובות ידועות מחקרית כמשפרות אורך החיים: מטפורמין, רפמיצין ואקארבוס (acarbose). באמצעות מערכת BioMAP Diversity PLUS, הבודקת מולקולות על פני מערכות תאים אנושיות שונות, החוקרים העריכו את השפעותיהן של ארבע התרכובות הללו על סמנים ביולוגיים רלוונטיים קלינית הקשורים לדלקת, פיברוזיס, סרטן ומחלות לב וכלי דם.

מעניין לציין ש-C15:0 הראה את הפעילויות התלויות במינון הנרחבות ביותר ב-10 מתוך 12 מערכות תאים, ומעט אחריו נמצא רפמיצין, שהשפיע על כל ה-12. במינונים האופטימליים שלהם, C15:0 ורפמיצין חלקו 24 פעילויות משמעותיות, כולל השפעות אנטי דלקתיות, אנטי-פיברוטיות ואנטי-סרטניות. פעילויות משותפות אלו מדגישות את הפוטנציאל של C15:0 לחקות את היתרונות משפרי אורך החיים של רפמיצין, שהוא מעכב mTOR ידוע ואחת התרכובות המבטיחות ביותר בתחום מחקר אריכות ימים.

מטפורמין, תרופת סוכרת הנמצאת בשימוש נרחב, היא תרכובת נוספת בעלת תכונות משפרות אורך חיים. כמו C15:0, מטפורמין מפעיל את AMPK והוכיח השפעות אנטי דלקתיות ואנטי אייג'ינג. במחקר זה, הייתה בעלת 11 פעילויות רלוונטיות קלינית משותפות לאלה של מטפורמין על פני חמש מערכות תאים - ממצא התומך עוד יותר בתפקידו בקידום הזדקנות בריאה.

עזורת נגד מחלות הקשורות לגיל

מעבר לדמיון שלו עם תרופות לאריכות ימים, C15:0 נמצא קשור לתוצאות משופרות במצבים שונים הקשורים לגיל. לדוגמה, רמות גבוהות יותר במחזור הדם של C15:0 קשורות לסיכון מופחת לפתח סוכרת מסוג 2. במודלים של בעלי חיים, הוכח כי C15:0 משפר את הרגישות לאינסולין, מוריד את רמות הגלוקוז ומפחית סמנים דלקתיים, מה שמצביע על הפוטנציאל שלו כאסטרטגיה מונעת למחלות מטבוליות.

בריאות הלב וכלי הדם היא תחום נוסף שבו C15:0 מראה הבטחה. רמות גבוהות יותר של חומצת שומן זו קשורות להורדת כולסטרול, טריגליצרידים ואנזימי כבד, שכולם חשובים לבריאות הלב. במחקר הנוכחי, C15:0 הפחית סמנים של דלקת קרדיווסקולרית, כולל MCP-1 ו-HLA-DR, במערכות תאים אנושיות. ממצאים אלו תואמים מחקרים אפידמיולוגיים המראים שלאנשים עם רמות גבוהות יותר של C15:0 יש סיכון נמוך יותר למחלות לב.

התרכובת מציגה גם פעילויות נוגדות סרטן. המחקר הנוכחי מצא כי C15:0 עיכב את הצמיחה של מספר סוגי תאים סרטניים, כולל תאי סרטן השד, הריאות, הלבלב והכבד. ממצא זה חשוב במיוחד לאור העניין הגובר במציאת התערבויות תזונתיות שיכולות לסייע בהפחתת הסיכון לסרטן. בנוסף לכך, הוכח שC15:0 מבטל את העמידות לטמוקסיפן בתאי סרטן השד, מה שיכול להיות בעל השלכות משמעותיות על הטיפול בסרטן.

מחלת כבד שומני לא אלכוהולי היא דאגה גוברת בבריאות הציבור, המשפיעה על עד שליש מאוכלוסיית העולם. מחלה זו קשורה קשר הדוק להשמנה, עמידות לאינסולין ודלקת. מעניין לציין ש-C15:0 הראה תוצאות מבטיחות בהפחתת שומן הכבד ושיפור תפקוד הכבד. במודלים של בעלי חיים, תוספת יומית שלו הפחיתה פיברוזיס ודלקת בכבד, שניהם גורמי מפתח בהתקדמות של מחלת כבד שומני לא אלכוהולי. ממצאים אלו מצביעים על כך ש-C15:0 יכול להיות כלי רב ערך בניהול ומניעת מצב נפוץ זה.

כאשר הדיאטות המודרניות מתרחקות ממוצרי חלב עתירי שומן, שהם המקור התזונתי העיקרי של C15:0, יש חשש שירידה ברמות של חומצת שומן חיונית זו עשויה לתרום לעלייה בשכיחות של מחלות כרוניות באוכלוסיה הכללית. מחברי המחקר מדגישים את הצורך במחקר נוסף כדי לקבוע המלצות לצריכה יומית עבורה ולחקור את היתרונות ארוכי הטווח של תוספי מזון.

ד"ר דלית דרימן מדינה היא מומחית ברפואת המשפחה ורפואה אינטגרטיבית ופונקציונלית

  • עוד באותו נושא:
  • דולפינים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully