וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרדיולוגים ממליצים: מה הזמן הטוב ביותר ביום ליטול תרופת לחץ הדם?

עודכן לאחרונה: 5.9.2024 / 9:35

אחד מכל שלושה אנשים באוכלוסייה הבוגרת נוטל מדי יום תרופה ללחץ דם. אלא שהוויכוח לגבי מתי במהלך היום הכי טוב ליטול את התרופה עדיין אינו פתור. זה מה שמציעים קרדיולוגים מהעולם

יתר לחץ דם - מה זה אומר?/Family Guide – תוכן שיווקי, בשיתוף ד"ר ראול רודריגז

מיליארדי אנשים בעולם נוטלים תרופות להורדת לחץ דם מדי יום. "המטרה של תרופות אלו", מסביר ד"ר הואנג נגוין, קרדיולוג במכון הלב וכלי הדם ממוריאל קר בבית החולים אוראנג' קואסט, "היא להוריד את לחץ הדם כדי להפחית את הסיכון לשבץ, התקפי לב ומחלות כליות". אבל האם יש זמן מועדף ביום ליטול תרופות אלו כדי להפחית את הסיכויים להתקף לב?

"ללחץ הדם יש תנודות טבעיות לאורך היום, וזה משתנה בין מטופל למטופל", אומר ד"ר נגוין. "עצם זה שמטופל יודע באיזו שעה ביום הוא נוטל את התרופה, זה כבר מצוין. לשעה במשך היום לא תמיד תהיה משמעות רפואית אבל כן תהיה משמעות אם מדובר בתופעות הלוואי שמגיעות איתה".

סוגי התרופות ללחץ דם ואיך הן עובדות

קיימים סוגים שונים של תרופות להורדת לחץ דם. כל אחת פועלת בצורה שונה. אלו התרופות הכי פופולריות:

תרופות מהמשפחה של חוסמי בטא (שמות גנריים: אטנולול, ביסופרולול, מטופרולול, לבטלול, פרופרנולול וקרבדילול): תרופות המאטות את קצב הלב ומפחיתות את עוצמת ההתכווצויות שלו.

תרופות ממשפחת המשתנים מסוג תיאזיד (שמות גנריים: הידרוכלורותיאזיד, אינדפמיד): התרופות פועלות על הכליות וגורמות להפרשה מתונה של שתן. ההשפעה המְשתנת של התרופה מופיעה רק בתחילת השימוש בתרופה ונעלמת במשך הזמן. במקביל להפרשת השתן גורמות התרופות האלה גם להפרשת נתרן (מלח) בשתן ומפחיתות את רמת הנתרן בדם. רמות מופחתות של נתרן בדם מביאות לרמות מופחתות של נוזלים בדם, והתוצאה היא לחץ דם מופחת. בנוסף, תרופות אלה מפחיתות את הלחץ על כלי הדם - מה שתורם להפחתת לחץ הדם.

תרופות מהמשפחה של מעכבי ACE (שמות גנריים: רמיפריל, אנלפריל, סילזפריל וקפטופריל): התרופות המשתייכות למשפחה הזאת מעכבות את האנזים ACE שממלא תפקיד חשוב באיזון לחץ הדם בגוף. אנזים זה משתתף בייצור של אנגיוטנסין II , הורמון שמכווץ את כלי דם ובכך מביא להעלאת לחץ הדם. הפחתה בייצור של אנגיוטנסין II גורמת להרחבה של כלי הדם ולירידה בלחץ הדם.
תרופות מהמשפחה של חוסמי תעלות הסידן (שמות גנריים: אמלודיפין, לרקנידיפין וניפדיפין): מסייעות להרפיית הלב וכלי הדם.

תרופות ממשפחת ARB חוסמי הקולטן לאנגיוטנסין II (שמות גנריים: לוסרטן, ולסרטן וקנדסרטן): אופן הפעולה של תרופות אלו דומה לזה של התרופות מהמשפחה של מעכבי ACE עם זאת, הן לא מדכאות פעילות של אנזים שמשתתף בייצור של אנגיוטנסין II אלא פועלות ישירות על קולטנים לאנגיוטנסין II ומונעות היצמדותו לקולטנים. אנגיוטנסין II גורם לכיווץ של כלי דם ובכך מעלה את לחץ הדם. שתי משפחות התרופות מונעות את ההשפעה של אנגיוטנסין II: האחת באמצעות מניעת היווצרותו, והאחרת באמצעות נטרול פעולתו.

תרופות מהמשפחה של חוסמי אלפא (שם גנרי: דוקסזוסין): השם המסחרי קדקס הוא של התרופה הגנרית דוקסזוסין. בעבר היה מקובל להשתמש בתרופה הזאת לטיפול בלחץ דם גבוה שמלוּוה בהגדלה שפירה של בלוטת הערמונית. שתיים מתופעות הלוואי של התרופה - סחרחורות ותת לחץ דם בעמידה - הפחיתו באופן משמעותי את השימוש בה ובחוסמי אלפא בכלל לטיפול בלחץ דם גבוה. כיום נותנים חוסמי אלפא בעיקר למטופלים שסובלים מלחץ דם גבוה עמיד ושאינם יכולים ליטול תרופות אחרות, למשל חולים שסובלים מאי־ספיקת כליות חמורה וחולים שמטופלים בדיאליזה.

תרופות וכוס מים. ShutterStock
חשוב לפזר אותן על פני היום. תרופות/ShutterStock

אז מה הזמן הטוב ביותר ליטול את התרופות האלו?

"לחץ הדם נוטה להיות גבוה יותר במהלך היום ונמוך יותר בלילה, ולכן אני בדרך כלל ממליץ ליטול תרופות ללחץ דם בשעות הבוקר", מסביר הקרדיולוג ד"ר ברדלי סרור.

שני הקרדיולוגים ממליצים ליטול תרופות ממשפחת המשתנים מסוג תיאזיד בשעות הבוקר מסיבה נוספת: תרופות אלו להורדת לחץ דם משתנות, ואם לוקחים אותן בלילה, סביר להניח שתאלצו לבקר בשירותים פעם או פעמיים, דבר שיפריע לשינה הסדירה.

שינה טובה מאוד חיונית לגוף כאשר מתמודדים עם לחץ דם גבוה. מחקר משנת 2024 קישר בין שינה מועטה ללחץ דם גבוה. עם זאת, לתרופות מסוימות ללחץ דם יש תופעת לוואי שגורמת למטופלים להרגיש יותר אנרגטיים, סיבה טובה לקחת אותן בבוקר.

"מנגד, תופעת לוואי מוכרת של תרופות מסוג חוסמי בטא היא עייפות ולעיתים ערפול חושים. לכן תרופות אלו, עדיף לקחת לפני שאתם הולכים לישון", אומר ד"ר נגויין.

למעשה, ראיות מחקריות מצביעות על כך שליטול תרופות ללחץ דם בלילה עשויה להיות היעילה ביותר. לדוגמה, מחקר משנת 2020 על כמעט 20 אלף איש הראה שנטילת תרופות לחץ דם בלילה מונעות סיכון להתקף לב ב-50%.

עם זאת, מחקר שפורסם בשנת 2022 ב-Lancet לא מצא הבדל באירועים קרדיווסקולריים אצל מטופלים שלקחו תרופות ללחץ דם בבוקר לעומת אלו שלקחו אותה בלילה. המלצת המחקר היתה שמטופלים ייטלו את התרופות בזמן הנוח ביותר עבורם.

גורם נוסף שצריך לקחת בחשבון זה כמה תרופות אתם לוקחים", מציין ד"ר נגויין. "בדרך כלל הרופא שלכם ירצה לתזמן את נטילת התרופות כך שתיקחו אותם לא כולם בבת אחת, אלא לאורך היום, כך שתהיה לכם שליטה אחידה יותר בלחץ הדם ותמנעו תופעות לוואי".

מה קורה אם פספסתם את התרופה ללחץ דם?

"אל תיבהלו אם אתם מפספסים או מאחרים ליטול את התרופה", אומר ד"ר סרור. "הצעדים הבאים שלכם יתבססו על כמה אתם מאחרים. אם מדובר באיחור של שעה או שעתיים, פשוט קחו את הכדור. אם לגמרי שכחתם ומדובר באיחור של 18 שעות, דלגו וקחו את התרופה המתוכננת הרגילה בזמן המתוכנן הבא. בדרך כלל עדיף לא לנסות לפצות על ידי נטילת יותר תרופות מהרגיל ביום שלאחר מכן. בכל מקרה, אל תיקחו שני כדורים ביום שאחרי כדי לפצות על היום שלא לקחתם. ותמיד כדאי להתייעץ עם הרופא המטפל".

אם אתם מפספסים לעיתים קרובות מדי - הגדירו תזכורת קבועה בשעון או בטלפון, ותמיד קחו אתכם בתיק את התרופות כדי שתוכלו לקחת אותן גם אם אתם לא בבית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully