וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סמי מסיבות זה מסוכן, אבל יש דבר אחד שהופך אותם לקטלניים

ד"ר רועי צוקר

עודכן לאחרונה: 6.9.2024 / 7:24

סקרים רבים מגלים שאירועי השנה האחרונה גרמו לישראלים רבים לחפש מפלט בסמים. מדובר בסמים מסוכנים, אבל ערבוב לא נכון שלהם עלול להפוך אותם גם לקטלניים. ד"ר רועי צוקר עם טבלת ערבובי החומרים המסוכנים

סמים מסוכנים שהוברחו בתוך לבנים מספרד/משטרת ישראל

השימוש בסמים בשנה האחרונה עלה באופן משמעותי. הטבח הנורא ב-7 באוקטובר, החטופים, המלחמה שעדיין נמשכת ועשרות אלפי עקורים מביתם - לא קשה למצוא הסברים לנתונים שמגיעים מהשטח.

סקר שנערך ממש לאחרונה ע"י ארגוני הקהילה הגאה, בדק את היקף השימוש בחומרים בקרב אנשי הקהילה. הנתונים שהתקבלו מדאיגים: יותר מ-40% דיווחו כי הם צורכים יותר סמים כיום, גם מבחינת מספר האירועים שבהם הם צורכים סמים וגם מבחינת כמות הסמים בכל אירוע. 30% מכלל הנשאלים השיבו כי החלו להשתמש בסמים בסיטואציות שבהן לא השתמשו בעבר ו-27% אמרו כי החלו להשתמש בסוגי סמים שלא צרכו בעבר. 58% מכלל המשיבים העידו כי השימוש בסמים קשור באופן ברור במצבם הנפשי, ו-21% הודו כי הם מרגישים אובדן שליטה בשימוש בסמים מאז פרוץ המלחמה. התוצאות היו דומות לגברים ולנשים.

בסקר אחר של המרכז הישראלי להתמכרויות, ונערך כחודש מפרוץ המלחמה בקרב כאלף איש באוכלוסייה הכללית, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית (גילי 18-70), עולה כי חמישית מכל הישראלים - כמעט מיליון איש - העלו את היקף השימוש שלהם בחומרים ממכרים (אלכוהול, סמים ותרופות מרשם) בעקבות אירועי 7 באוקטובר, ו־3.3% מתוכם - כ־162 אלף ישראלים - התחילו להשתמש לראשונה בחייהם, או חזרו להשתמש בחומרים לאחר הפסקה.

טבלת העירבובים המסוכנים. ד"ר רועי צוקר,
טבלת העירבובים המסוכנים/ד"ר רועי צוקר

בשנים האחרונות חלה הבנה במערכות הבריאות שיש לדבר על נושא השימוש בסמים, שהולך ועולה בקרב כל שכבות האוכלוסייה והופך לתופעה שכיחה. כחלק מכך, אנחנו, כרופאים בקהילה, עדים לכך שרבים מהמשתמשים בסמים מודעים לכך שהדבר נעשה בניגוד להמלצות, אך בוחרים לעשות שימוש בחומרים. אבל בו בעת, גם מעוניינים להבין מה הסכנות שבשימוש של כל חומר וחומר, ולא פחות חשוב - מה הסכנות שבערבוב חומרים שונים. ערבוב מסוכן של חומרים הינו אחת הסיבות הנפוצות לתופעות לוואי מסוכנות ומסכנות חיים. כלים בסיסיים למזעור נזקים בעת שימוש בסמים יכולים להציל חיים.

הטבלה החלה את דרכה עוד בשנת 2018 והוכנה על ידי במקור עבור הקהילה הגאה, לאור העובדה שראינו שימוש ניכר בסמים ספציפיים והרגשנו שנושא מזעור הנזקים לא היה במודעות. עכשיו, בגרסתה השלישית, אני מודע לכך שהטבלה משמשת את כולם, ותופעת השימוש בחומרים הפכה לצערנו לתופעה רחבה יותר ויותר, כפי שעולה מהנתונים. אין ספק שהימים הקשים שעוברים על כולנו בשנה האחרונה והמלחמה שעוד נמשכת, היוו גורם מאיץ נוסף לעליה בשימוש בסמים.

את העלייה בשימוש בחומרים חווים גם אנשי המקצוע בצורה מתמדת ובעיקר בחודשים האחרונים, תוך שהמענים עבור אלה הזקוקים לעזרה לאור ההתמכרויות, נמצאים בחסר מתמיד. לאחרונה, עבור נושא ההתמכרויות לטיפולן של קופות החולים בצורת מבחני תמיכה. אלא שלמרות המאמץ הרב שמשקיעות הקופות ביצירת מענים בנושא, נראה כי הביקוש גובר באופן משמעותי על ההיצע וגיוס מטפלים חדשים מתברר כאתגר משמעותי.

עוד בוואלה

הצטרפו לוואלה fiber ושדרגו את חווית הגלישה והטלוויזיה בזול!

לכתבה המלאה

מה חדש בטבלה בגירסת 2024

  • הטבלה למעשה הנה עדכון גרסה לטבלה המוכרת אך נעשו מספר שינויים, גם בערבובים האפשריים הקיימים וגם התווספו חומרים חדשים שהפכו נפוצים יותר בקרב המשתמשים.
  • הטבלה מסכמת בצורה קלה את הפלטפורמה החדשה שיצרנו הכוללת גם הסברים מפורטים על הסכנות בכל ערבוב וניתן להגיע אליה באמצעות קוד QR המופיע בטבלה ובלינק הזה.
  • לאור העובדה שרבים צורכים במקביל לחומרים תרופות כנגד חרדה ודיכאון, בדגש על תרופות ממשפחת SSRI ולאחר התעדכנות נוספת בספרות, על אף שמדובר בתופעה נדירה - הוחלט להזהיר מפני שימוש בתרופות אלו ביחד עם סמים העובדים במנגנון סרוטונין ובעיקר MDMA או אקסטזי, עקב הסכנה למצב מסכן החיים שנקרא "תסמונת סרוטונין".
  • לאור השימוש בפטריות על סוגיהן השונים ובעיקר פסילוסייבין, הוספנו זאת לטבלה החדשה.
  • הדגשנו את הסכנות שבשימוש בקריסטל מת' ללא כל קשר לערבובים כאלה או אחרים - מדובר בחומר ממכר במיוחד השונה משאר הסמים ברשימה, גם באופן ועוצמת ההתמכרות אליו וגם באופן השימוש בו.

נסיים בתקווה כי המדינה, הרשויות וקופות החולים יכירו בגודל הבעיה ויינתנו עוד ועוד מענים הקשורים להנגשת מידע בכל הקשור למזעור נזקים ומרכזי גמילה נוספים יפתחו עבור אלה הזקוקים לכך.

חשוב לי להדגיש שמטרת כתבה זו, כמו גם הטבלה המעודכנת המצורפת אליה, היא לא לעודד בשום צורה שימוש בחומרים אסורים. אלו עלולים להיות מסוכנים, וההמלצה הגורפת היא להימנע מהם בכל דרך. אלא שאם, כאדם בוגר, החלטתם לנסות חומר כזה או אחר, כדאי ואף חשוב לוודא מראש שלא תערבבו אותו עם חומר אחר שעשוי להפוך את כל העניין למסוכן הרבה יותר.

ד"ר רועי צוקר הוא מומחה ברפואה פנימית, מנהל רפואי ב"בריאות"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully