וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחקר הגדול מכולם: האם יש קשר בין שימוש בטלפון נייד לסרטן בראש?

עודכן לאחרונה: 4.9.2024 / 12:12

במשך שנים חששנו שגלי הרדיו שנפלטים מהטלפונים הניידים עשויים לגרום לסרטן בראש. מחקר ענק של ארגון הבריאות העולמי הגיע למסקנה אחת ברורה - השימוש בניידים בטוח, אין חשש לסרטן

איש מול מחשב לפטופ דיגיטל עם טלפון סלולרי. ShutterStock
מסרטן?/ShutterStock

משתמשי טלפונים ניידים ברחבי העולם יכולים לנשום לרווחה - המכשיר שלכם לא יגרום לכם לסרטן. לפחות, לא על פי מחקר מקיף חדש של ארגון הבריאות העולמי על ההשפעות הבריאותיות הפוטנציאליות של חשיפה לגלי רדיו הנפלטים מהמכשירים.

הסקירה ניתחה 63 מחקרים מ-22 מדינות שונות בין השנים 1994 ל-2022 ולא מצאה קשר בין שימוש בטלפון נייד לסרטן בראש, ובכך שמה קץ לוויכוח מתמשך על בטיחות הטלפונים הניידים.

"דאגות לגבי ההשפעות הבריאותיות של טכנולוגיה חדשה הן נפוצות ונוטות להתגבר כאשר טכנולוגיה חדשה מאומצת באופן נרחב או מהיר, אומר קית' פטרי, פרופסור במחלקה לרפואה פסיכולוגית באוניברסיטת אוקלנד, ניו זילנד, בהצהרה.

המחקר בחן קשרים עם שישה סוגים שונים של סרטן - שלושה סוגים המשפיעים על המוח וסרטן של בלוטת יותרת המוח, בלוטות הרוק, ולוקמיה. הצוות הגלובלי - בהובלת הסוכנות האוסטרלית להגנה מקרינה ובטיחות גרעינית - ניתח גם מגמות בסרטן המוח בעשורים האחרונים, בהקשר לעלייה בשימוש בטלפונים ניידים.

ומה עם רשתות 5G?

"מחקרים אלה לא הראו עליות משמעותיות", אומר מארק אלווד, פרופסור לאפידמיולוגיה של סרטן באוניברסיטת אוקלנד ואחד שעורכי המחקר. "באופן דומה, לא מצאנו סיכון מוגבר ללוקמיה או סרטן המוח בילדים בקשר למשדרי רדיו או טלוויזיה או תחנות בסיס של טלפונים ניידים".

בשל הכנסתן לאחרונה, אין מספיק נתונים זמינים כדי להסיק מסקנות ברורות לגבי הבטיחות של רשתות 5G. עם זאת, אלווד אומר כי "ממה שראינו עד כה, הן כנראה לא מהוות איום על בריאות הציבור.

"אין עדיין מחקרים משמעותיים על רשתות 5G, אך ישנם מחקרים על מכ"ם, שיש לו תדרים גבוהים דומים, והם אינם מראים סיכון מוגבר", אמר.

אלברטו נחרה, פרופסור לפיזיקה באוניברסיטת קסטיליה-לה מנצ'ה בספרד שלא היה מעורב במחקר, אמר כי ממצאי המחברים היו איתנים ומגובים היטב בהוכחות מחקריות.

הממצאים תואמים למחקרים קודמים בנושא

"המחברים היו קפדניים ביותר בהערכה והתאמה של גורמים מבלבלים פוטנציאליים במחקרים שנסקרו", אמר נחרה, שהוא גם המנהל המדעי של הוועדה המייעצת המדעית לתדרי רדיו ובריאות של המכללה הרשמית למהנדסי טלקומוניקציה, בהצהרה.

"ההשלכות העיקריות של מחקר זה הן שעל פי הראיות הטובות ביותר הזמינות כיום, חשיפה לשדות אלקטרומגנטיים בתדר רדיו, כגון אלה המיוצרים על ידי טלפונים ניידים או אנטנות טלפון, אינה נראית כמגדילה באופן משמעותי את הסיכון להתפתחות סרטן".

ממצאים אלה גם מתיישבים עם מחקר קודם של הסוכנות האוסטרלית להגנה מקרינה ובטיחות גרעינית שלא הייתה עלייה משמעותית בשכיחות של סרטן המוח מאז הכנסת הטכנולוגיה האלחוטית והתרחבותה.

עם זאת, נחרה הוסיף: "כמו תמיד במדע, המחברים ממליצים להמשיך במעקב אפידמיולוגי, במיוחד ביחס לטכנולוגיות חדשות כמו 5G, מכיוון שהראיות עדיין מוגבלות וכמה אי-ודאויות עדיין קיימות; למשל, בנוגע לחשיפות ארוכות טווח וספציפית בתתי-קבוצות אוכלוסייה רגישות יותר".

הסוכנות האוסטרלית להגנה מקרינה ובטיחות גרעינית תמשיך לחקור את ההשפעות של מכשירים אלה ורשתות 5G, וכן להרחיב את מאמצי המחקר שלהם כדי לחקור את הקשרים עם סוגים אחרים של סרטן.

"אנחנו עוקבים אחר מחקרים חדשים שפורסמו מאז נקודת החיתוך העיקרית שלנו, דצמבר 2022", אמר אלווד. "היו כמה, כולל הדיווח הראשון על סרטן ממחקר העוקבה הבינלאומי COSMOS, עם יותר מ-250,000 משתתפים. מחקרים אלה באופן כללי עקביים עם המסקנות שלנו".

חבילת סלוללר בזול

למבצע הזה אי אפשר לסרב! 4 מנויים ב-100 וגם חודש ראשון חינם!

לכתבה המלאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully