וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התבלין שכולנו מכירים שעושה פלאים לבעיית הנפיחות בבטן

עודכן לאחרונה: 3.9.2024 / 10:45

אם אתם סובלים לעיתים קרובות מנפיחות בבטן, תבלין זה עשוי לעזור לכם להרגיש טוב יותר - והוא מגיע עם יתרונות נוספים רבים

כאב בטן. ShutterStock
כאב בטן/ShutterStock

מי לא מכיר את התחושה המעיקה הזו - אתם מרגישים כמו בלון שנופח קצת יותר מדי, הבגדים הנוחים שאתם לובשים הופכים ללחוצים מדי וכל מה שאתם רוצים זה לוחצים להפוך בגד נוח ללחוץ מדי. בימים שכאלה, אתם רק רוצים הקלה.

למרבה המזל, ישנן לא מעט פתרונות להפחתת הנפיחות - החל מתה צמחים, דרך תרופות ללא מרשם, ועד שינויים בתזונה ופעילות גופנית.

6 סיבות מפתיעות לנפיחות בבטן - שאין להן קשר לאוכל

נפיחות היא תופעה נפוצה. היא מאופיינת בתחושה לא נעימה של מלאות או התנפחות (התרחבות) בבטן. היא מופיעה לעתים קרובות לאחר אכילה, אך גם מסיבות אחרות, כגון חוסר סבילות לרכיבים מסוימים במזון (כמו לקטוז או גלוטן) או הפרעות במערכת העיכול כמו תסמונת המעי הרגיז או צמיחת יתר של חיידקים במעי הדק. בליעת יותר מדי אוויר, למשל בעת שתיית משקאות מוגזים או לעיסת מסטיק, או גורמים פסיכולוגיים כמו מתח, יכולים גם הם לתרום לנפיחות.

בעוד שנפיחות היא לעתים קרובות זמנית, היא גם עשויה להצביע על בעיות בריאותיות בסיסיות. נפיחות מתמשכת, למשל, יכולה להיות סימן אחד לסרטן השחלות. לכן חשוב לשים לב לנפיחות עיקשת או נפיחות המלווה בתסמינים כמו כאב חריף, ירידה בלתי מוסברת במשקל או שינויים בהרגלי המעיים. במקרים כאלו פנו מייד לרופא שלכם.

עם זאת, אם אתם חווים נפיחות קלה ומזדמנת ללא תסמינים נוספים, תבלין מסוים עשוי להרגיע את הבטן שלכם. מבין האפשרויות הרבות הקיימות, ג'ינג'ר, לדעת מומחים רבים, הוא התבלין הטוב ביותר לעזרה בהפחתת נפיחות.

תה ג'ינג'ר. ShutterStock
ג'ינג'ר בתה והנפיחות תרד/ShutterStock

תפקידו של הג'ינג'ר בהקלה על נפיחות

מגביר תנועתיות בקיבה:
תנועתיות קיבתית היא המונח למעבר המזון דרך מערכת העיכול - והג'ינג'ר הוכח כמסייע בתהליך זה. "זה אומר שהוא יכול לעזור למזון לנוע ביעילות רבה יותר דרך מערכת העיכול, מה שמפחית את הסיכוי שהמזון יתסוס ויגרום לגזים", מסבירה הדיאטנית האמריקאית ג'יימי לי מקינטייר. מחקר שבדק את השפעת הג'ינג'ר על מערכת העיכול מצא שכאשר אנשים שתו תמצית ג'ינג'ר פעמיים ביום, התנועתיות במערכת העיכול שלהם גברה.

נפיחות נפוצה גם במחלות שיכולות להאט את פעילות המעיים, כמו טרשת נפוצה (MS). מחקרים מצאו כי 12 שבועות של תוספי ג'ינג'ר עזרו להפחית נפיחות באנשים עם טרשת נפוצה.

מכיל תרכובות אנטי-דלקתיות:
הפחתת דלקת עשויה להיות דרך נוספת בה הג'ינג'ר משפיע לחיוב על בריאות מערכת העיכול. "דלקת במערכת העיכול יכולה לתרום לנפיחות", אומרת מקינטייר. דלקת עשויה לקדם נפיחות על ידי שיבוש האיזון של חיידקי המעיים, מה שמפריע לתפקוד העיכול התקין. לרכיב בג'ינג'ר, שנקרא ג'ינג'רול, יש תכונות נוגדות חמצון ואנטי-דלקתיות, שפועלות נגד דלקת זו המפריעה למעיים.

עוזר להקלת בחילות:
אצל חלק מהאנשים, התקפי נפיחות ובחילה באים יחד. במצב כזה, ג'ינג'ר יכול להיות תרופה כפולה כי הוא יכול לטפל בשני התסמינים. "ג'ינג'ר משמש באופן מסורתי לבחילות ואי נוחות בבטן ויש לו הרבה תכונות מרגיעות למערכת העיכול", אומרת הדיאטנית מקנזי קולדוול.

מגביר את ייצור האנזימים העיכוליים:
ג'ינג'ר מכיל תרכובת בשם זינגיבאין, אנזים התומך בעיכול. אנזים זה פועל על ידי פירוק חלבונים לפפטידים קטנים יותר וחומצות אמינו. על ידי שיפור עיכול החלבונים, זינגיבאין מפחית את ייצור הגז ומונע את התחושה הלא נעימה של נפיחות.

כך תשלבו ג'ינג'ר בתזונה שלכם

הכנסת ג'ינג'ר לתזונה שלכם יכולה להיות תוספת טעימה ומועילה לבריאו שעשויה לעזור לכם להילחם בנפיחות. הנה כמה דרכים פשוטות לעשות זאת:

  • תה ג'ינג'ר טרי: פרסו ג'ינג'ר טרי והשרו אותו במים חמים לתה מרגיע. אתם יכולים להוסיף דבש ולימון לטעם ויתרונות נוספים.
  • שייקים: גררו או קצצו ג'ינג'ר טרי וערבבו אותו בשייקים שאתם מכינים. זה מוסיף קיק לטעם ומשתלב מצוין עם פירות כמו מנגו ואננס.
  • בישול: השתמשו בג'ינג'ר במנות כמו מוקפצים, מרקים או רטבים. הוא משתלב נהדר עם ירקות, בשרים ופירות ים.
  • מאפים: הוסיפו ג'ינג'ר טחון למתכוני אפייה כמו עוגיות, מאפינס או לחם כדי לקבל לטעם חם ומתובל.
  • ג'ינג'ר כבוש: כן, אנחנו מדברים על הג'ינג'ר הכבוש שאתם מקבלים ליד הסושי. אפשר להשתמש בו גם בתוך סלטים כדי לחזק את הטעם.
גיף ג'ינג'ר בסיר. Giphy
לחתוך ולשלב בכל מזון. ג'ינג'ר/Giphy

שיטות נוספות להפחתת נפיחות

ג'ינג'ר עשוי להיות תרופה טבעית שעוזרת לאנשים להילחם בנפיחות באופן טבעי. אבל יש לא מעט הרגלים אחרים שמסייעים לתקינות מערכת העיכול:

אכלו לאט: כדי להפחית נפיחות, אכלו לאט ולעסו את האוכל ביסודיות כדי למזער בליעת אוויר, שמוביל לא פעם לנפיחויות בבטן.

הימנעו ממזונות גורמי נפיחות: אתם כבר מכירים אותם, שעועית, חומוס, פחמימות מסוגים שונים. פשוט הימנעו מלאכול אותם.

שתו יותר מים: אם תגבירו את צריכת הנוזלים, תנועת המעיים שלכם תשתפר. צריכה של יותר נוזלים תסייע גם ב"שטיפה" או איזון של עודף נתרן.

תזוז יותר: מרגישים נפוחים אחרי האכילה? אל תשקעו לכם בספה מול הטלוויזיה. פעילות מתונה כמו הליכה, מתיחות או יוגה יוכלו לסייע להרגשה טובה יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully