וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עצות מהפיזיותרפיסטית האולימפית: כך תשמרו על בריאות הגב והצוואר של הילד

נטלי ברטלר

עודכן לאחרונה: 11.9.2024 / 11:20

שנת הלימודים החדשה מביאה אתגרים לגוף ולנפש. הפיזיותרפיסטית של נבחרת ישראל בהתעמלות אמנותית עם עצות פרקטיות לשמירה על יציבה ומניעה וזיהוי של פציעות פיזיות בזמן

ילדים לומדים אנגלית בתוך כיתה. ShutterStock
לא רק לימודים. גם בריאות גופנית/ShutterStock

עם פתיחת שנת הלימודים, ילדים מתמודדים עם אתגרים חדשים המתבטאים הן בגופם והן בנפשם. ההורים והמורים משקיעים מאמצים רבים בהכנת הילדים ללמידה, אך לצד ההכנה המנטלית ורכישת הציוד הנדרש, יש לשים דגש על שמירת בריאותם הגופנית של הילדים. גופם של הילדים מתפתח וזקוק לתחזוקה שוטפת - בדיוק כמו של ספורטאים אולימפיים.

הודות לכמה טיפים חשובים וקלים ליישום, תוכלו לעזור לילדיכם לשמור על בריאותם הגופנית, להימנע מפציעות ואף לזהות בעיות פיזיות בזמן, כל זאת למען התחלה בריאה ונכונה של שנת הלימודים.

שמירה על יציבה נכונה

בעיה נפוצה בקרב ילדים היא יציבה לקויה, שעלולה לגרום לכאבי גב וצוואר ולהוביל לפציעות בהמשך. בעידן שבו הילדים מבלים שעות רבות מול מסכים, חשוב ללמד אותם את חשיבות היציבה נכונה, שלא רק מונעת פציעות, אלא משפיעה גם על הדימוי העצמי ועל מערכות חיוניות כמו נשימה ועיכול.

טיפ להזדקפות

אם שמתם לב שהילד שלכם כפוף, חשוב לדעת שהזדקפות אינה טמונה רק במאמץ לשמור על גב זקוף. כדי שהגוף יוכל להזדקף באופן טבעי, כדאי לשחרר את שרירי בית החזה. עיסוי קצר של שתי דקות בכל צד באזור שבין בית החזה לכתף יכול לעזור. בכך, לילדים יהיה קל יותר לשמור על יציבה זקופה.

חבילת סלוללר בזול

למבצע הזה אי אפשר לסרב! 4 מנויים ב-100 וגם חודש ראשון חינם!

לכתבה המלאה

ישיבה נכונה מול מסכים

בעיה נפוצה נוספת היא כאבי צוואר וגב הנגרמים משימוש ממושך במסכים קטנים (טלפונים ואייפדים) ויציבה שפופה הנגרמת מכך. מומלץ להציע לילדים לשנות תנוחה ולשכב על הבטן בזמן השימוש במסכים. פעולה זו מחייבת אותם להפעיל את שרירי הגב והצוואר ותמנע יציבה כפופה כתוצאה מישיבה שפופה ממושכת.

חשיבות כמות התנועה

על אף שכולנו מכירים בחשיבות הפעילות הגופנית, לעיתים אנו סבורים ששיעור ספורט פעם או פעמיים בשבוע מספיקים לילדים וממלאים את מכסת הספורט השבועית. למעשה, כדאי לשלב יותר תנועה בחיי היום-יום של הילדים באופן קבוע ושגרתי, כמו לעלות במדרגות במקום במעלית, לתלות מתח בחדר הילדים ועליו חבל כדי לעודד אותם להשתמש ולטפס, להשאיר חבל קפיצה במקום נגיש ובולט כדי לעודד קפיצה בחבל. כדאי גם לעודד את הילדים להתנייד לחוגים, לבית הספר או לחברים כשהם רכובים על אופניים או קורקינט (אם אפשרי כמובן) או פשוט ללכת ברגל.

גיוון בסוג התנועה

שילוב של מגוון תנועתי חיוני להתפתחות התקינה של הילדים. מגוון תנועתי תורם לפיתוח הקואורדינציה והמוטוריקה ואלה מפתחים גם תפקודים קוגניטיביים משופרים. תנועה מצריכה מהילדים לתכנן, לחשוב על צעדים ולהגיב לשינויים בסביבה, ובכך היא תורמת לשיפור בכישורים כמו קשב, ריכוז ויכולת לפתור בעיות.

בנוסף, המוטוריקה והקואורדינציה משחקות תפקיד חשוב בבניית ביטחון עצמי. כאשר ילדים מצליחים לבצע פעילויות גופניות, הם מרגישים יותר בטוחים ביכולותיהם ומפתחים יחסי גומלין חיוביים עם בני גילם. זה מקנה להם תחושת שייכות ויכולת להשתתף בפעילויות חברתיות, דבר שמחזק את הקשרים הבין-אישיים.

לכן, פיתוח המוטוריקה והקואורדינציה חיוניים לא רק לבריאות הפיזית של הילד, אלא גם להתפתחות הרגשית והקוגניטיבית שלו.

נסו להקפיד לגוון את הפעילויות היום יומיות של הילד ולחשוף אותם באופן תמידי לסוגי ספורט שונים כמו משחקי כדור שונים, הליכה, ריצה, שחייה, רכיבה על אופניים וענפי ספורט אחרים באופן שבועי וקבוע

זיהוי בעיות פיזיות וטיפול לאחר פציעות

במקצועי אני עדה לחשיבות של זיהוי בעיות פיזיות בשלב מוקדם. ילדים עלולים לסבול מפציעות כמו שברים או נקעים, ולעיתים קרובות ההחלמה שלהם מהירה, כך שההורים לא מקדישים תשומת לב מספקת לשיקום מהפציעה ואינם מודעים לכך שהילדים מבצעים פיצויים גופניים ולמעשה לא החלימו כראוי. מומלץ להיות ערניים ולתמוך בשיקום אחרי פציעות על ידי הגעה לאיש מקצוע מתאים כדי למנוע בעיות עתידיות.

הטיפים שהובאו כאן הם רק חלק מהשיטות שבהן אני משתמשת בעבודתי עם ילדים בכל הגילים ואותם ניתן ליישם בקלות בחיי היום-יום של כל ילד וילדה. שמירה על בריאות גופנית מגיל צעיר היא השקעה לטווח הארוך, שתסייע לילדים שלכם להיות בריאים, מאושרים ומוכנים להתמודד עם כל אתגרי החיים.

שנה בריאה, מוצלחת ומלאה בתנועה לילדיכם!

הכותבת הינה פיזיותרפיסטית BPT, ומשמשת כפיזיותרפיסטית של נבחרת ישראל בהתעמלות אמנותית; בעלת קליניקה פרטית בהרצליה ומרצה בינלאומית בשיטת Fascial Manipulation

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully