וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא כל שמן זית בריא: דיאטנית מסבירה למה חייבים לשים לב בבחירה

יארא זהרה זייתון, דיאטנית קלינית

עודכן לאחרונה: 2.9.2024 / 15:02

שמן זית הוא אחד המרכיבים הכי בריאים וחשובים בתזונה הים תיכונית, ולא סתם. הוא מועיל נגד מספר רב של מחלות ואף מאריך חיים. דיאטנית מסבירה: איך לבחור את שמן הזית האיכותי באמת

הדיאטנית שני ארד על בחירת שמן זית איכותי/יד מרדכי

לאורך ההיסטוריה, שמן זית שימש כחלק מרכזי בתרבויות שונות ונחשב לשמן בעל סגולות בריאותיות רבות, אם כמאכל, למאור, תמרוקים ועוד. שמן זית הוא אחד מהמרכיבים העיקריים בדיאטה הים תיכונית והיום המחקר הוכיח שהינו עשיר בחומצות שומן חד-בלתי רוויות כמו אומגה 9 ונוגדי חמצון להם תפקיד חשוב בבריאותנו.

יתרונות השימוש בשמן הזית הולכות ומתבררות, וממשיכים להתווסף עוד ועוד מחקרים שמוכיחים שהדיאטה הים-תיכונית מהווה גורם מגן ממספר מחלות כגון סוכרת, מחלות לב, מחלות של דרכי העיכול, סוגי סרטן ועוד.

סלט עם שמן זית. ShutterStock
סלט עם שמן זית/ShutterStock

5 יתרונות בריאותיים של שמן הזית

  • בריאות הלב: מכיל חומצות השומן חד-בלתי רוויות ונוגדי החמצון המגנים על כלי הדם ומסייעים בהורדת רמות הכולסטרול "הרע" (LDL) ושמירה על רמות הכולסטרול "הטוב" (HDL). על ידי כך מורידים את הסיכון למחלות קרדיווסקולריות.
  • המערכת החיסונית: נוגדי חמצון (אנטיאוקסידנטים) כמו ויטמין E ופוליפנולים שנמצאים בריכוז גבוה בשמן זית מסייעים בהאטת תהליכי דלקת בגוף וטיפול ברדיקלים חופשיים הגורמים לנזק לתאי הגוף.
  • מערכת העיכול: מספר מחקרים מרחבי העולם הציגו השפעה חיובית של צריכת שמן זית על הרכב המיקרוביום במעי (אוכלוסיית החיידקים הנמצאת אצלנו באופן טבעי במעי) ובכך שיפור בתפקוד ותנועתיות מערכת העיכול וסיוע במקרים כמו עצירות.
  • תפקוד המוח: לשמן זית מיוחסת השפעה בשימור התפקוד הקוגניטיבי ומחקרים חדשים אף הציגו שהוא מקושר בהפחתת הסיכון לחלות בדמנציה.
  • עור ושיער: הוויטמינים בשמן הזית נמצאו כקשורים לשמירת גמישות ואלסטיות העור ובחידוש רקמות העור.
sheen-shitof

עוד בוואלה

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקל

בשיתוף כללית
שמן זית. Giphy
שמן זית/Giphy

כך תבחרו את שמן הזית האיכותי יותר מהמדף בסופר

חשוב לציין, שהתועלת הבריאותית משמן זית כמובן תלויה באיכות שלו ובתהליך ההפקה, לכן חשוב לקנות שמן איכותי ולבחון את הדברים הבאים:

תהליך הפקת השמן: חשוב לבחור שמן זית שהופק בכבישה קרה. אמנם הכבישה החמה מאפשרת להפיק יותר שמן מהפרי בהשוואה לכבישה קרה אך התהליך כרוך באובדן ערכים תזונתיים חשובים, לכן שמן זית שהופק בכבישה קרה נחשב לאיכותי יותר.

טריות השמן: ככל שהשמן טרי יותר וסמוך לתאריך המסיק, כך גם יש פחות איבוד מערכיו התזונתיים ואיכותו.

אחוז החמיצות של שמן הזית: החמיצות בשמן זית היא מדד כימי לאחוז חומצות השומן החופשיות בשמן. שמנים ממקור צמחי מורכבים מטריגליצרידים. כל טריגליצריד הוא חבילה המורכבת משלוש חומצות שומן שמחוברות ביניהן על ידי מולקולה הנקראת גליצרול. הקשר (המימני) בין הגליצרול לשלוש חומצות השומן הוא חלש ונוטה להתפרק בסביבה ובתנאים הגורמים לפירוק ושחרור חומצות השומן. התוצאה היא חמצון, פירוק שמן הזית וקלקולו.

החמיצות מודדת את אחוז חומצות השומן החופשיות (המפורקות) בשמן הזית, מה שמעיד על איכות השמן. ככל שאחוז חומצות השומן החופשיות נמוך יותר ("חמיצות נמוכה"), כך השמן יציב יותר ונוטה פחות להתפרק. שמן זית כתית מעולה יוגדר כשמן שאחוז החמיצות המרבית שלו הוא 0.8%. ככל שאחוז זה נמוך - כך איכותו גבוהה יותר. חשוב לציין שאין כל קשר בין חמיצות שמן הזית לטעמו.

אחסון השמן: חשיפה לאור מאיצה בתהליך חמצון השמן ופוגעת באיכות שלו לכן עדיף לבחור בשמן המאוחסן במיכל אטום או כהה ולא בבקבוק פלסטיק או זכוכית שקופים.

מחיר השמן: בדרך כלל שמן שהופק ואוחסן בצורה קפדנית ואיכותית יותר סביר להניח שמחירו יהיה גבוה בהתאם. יש לשים לב במבצעים לתאריכי התפוגה והייצור וכן למצב האריזה והאחסון.

שמן זית נחשב מהשמנים האיכותיים ביותר שקיימים היום, קשה למצוא לו תחליף בגלל הרכבו הייחודי. אף על פי שמיוחסים לשמן זית יתרונות בריאותיים רבים, הוא נחשב עתיר בקלוריות ולכן יש לצרוך במתינות כחלק מתזונה יומית מאוזנת.

יארא זהרה זייתון היא דיאטנית קלינית, מכבי שירותי בריאות מחוז צפון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully