וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דורבן בעקב: המדריך המלא לטיפול ומניעה

אלון נברו

עודכן לאחרונה: 3.9.2024 / 8:21

זה מצב די שכיח, אבל ניתן למנוע אותו בעזרת כמה שינויים ממש פשוטים. פיזיותרפיסט מסביר ממה נגרם דורבן בעקב, איך מטפלים - ואולי הכי חשוב - איך מונעים?

כאבי דורבן בעקב. ShutterStock
קורה לרבים מאיתנו/ShutterStock

אם צעדים ראשונים מהמיטה או דריכה לאחר ישיבה ממושכת הפכו למשימה מכאיבה, סביר להניח שגם אתם סובלים מ-Plantar fasciitis. הכאב העז והצורב הזה מוכר לרבים, ובעבר היו מייחסים אותו ל"דורבן" ("runner's heel"). דורבן הוא תיאור מוכר, אך נכון יותר לייחסו לגדילת זיז הבולט מעצם העקב ולעיתים ניתן לראותו בצילום רנטגן כשלוחת עצם שבולטת החוצה. אולם, כיום ידוע שלמרות שדורבנים שכיחים יותר בקרב סובלים מכאבי עקב, הם מופיעים גם באוכלוסייה הכללית ללא כאבים, ולכן אינם הגורם העיקרי לכאב.

הגורם העיקרי לכאב בפועל, מאחורי הכאב הזה עומדת בדרך כלל דלקת או התעבות של הרצועה העבה בכף הרגל (plantar fascia). חזרה על עומסים גבוהים על הרצועה גורמת לקרעים זעירים, ובעקבותיהם לכאב ולעיתים גם לנפיחות. אם הכאב מפריע ואינו חולף מעצמו, רצוי לפנות לפיזיותרפיסט או לאורתופד.

מי בסיכון לדורבן?

בסיכון נמצאים בעיקר אנשים בגילאי 40-60, אלה עם עודף משקל, העומדים זמן רב, הנועלים נעליים לא מתאימות, וגם רצים למרחקים ארוכים.

כאב עקב. ShutterStock
יש כמה גורמים מרכזיים לדורבן בעקב/ShutterStock

איך מאבחנים דורבן?

לאבחנה מדויקת יבצע הרופא או הפיזיותרפיסט בדיקה גופנית קפדנית ויקשיב לתסמינים האופייניים. במידת הצורך, הם יפנו גם לצילומים או בדיקות הדמיה נוספות כדי לשלול בעיות אחרות או לאשש את האבחנה.

איך מטפלים בדורבן?

הטיפול כולל בדרך כלל מנוחה והורדת העומס מהעקב, קירור מקומי, תרופות נוגדות דלקת בכדורים או בהזרקה מקומית, תרגילים ייעודיים, טיפולים פיזיקליים או טיפולים באמצעים חשמליים (אלקטרותרפיה). לעיתים גם רפידות סיליקון או מדרסים מותאמים אישית. ניתן גם להשתמש בחבישות ספורט מיוחדות לתמיכה ושינוי בעומס המופעל על כף הרגל.

על פי ההנחיות האחרונות שנכתבו על ידי האגודה האמריקאית לפיזיותרפיה (American Physical Therapy Association), מומלץ לשלב טיפול של מתיחות, בעיקר מתיחה של קבוצת השרירים gastro-soleus (שריר התאומים ושריר הסוליה - הסובך). השפעה על האורך הפונקציונלי של שרירים אלה מאפשרת לשנות את העומס המקומי המופעל על הרצועה הפלנטרית, ולכן למתיחתם תפקיד חשוב בהפחתת כאבי העקב. יש לציין שמאחר שקיימת לולאת משוב תמידית בין תחושה לתנועה, ניתן להשתמש גם באמצעים שמשפרים את התפקוד על ידי שינוי בתחושה, כמו דיקור יבש או עיסוי.

כמה טיפים ביתיים להקלה במצבי כאב בעקב

1. קירור - קור עשוי להקל על תחושת הכאב. ניתן להקפיא בקבוק עם מים ולגלגל את כף הרגל על גביו למשך מספר דקות.

2. ישיבה על העקבים - שבו על העקבים כאשר הברכיים אנכיות לקו הרצפה והבהונות מיושרות כך שנוצרת מתיחה בקשת שלאורך כף הרגל.

3. מתיחת כף רגל מול קיר - עמדו עם רגל אחת לפנים ורגל אחת לאחור מול קיר, כך שהרגל הקדמית במרחק של כחצי מטר מהקיר. הישענו קדימה עם ידיכם על הקיר תוך כיפוף המרפקים והצמידו עקב אחורי לרצפה עד להרגשת מתיחה בשוק ובכף הרגל האחורית. ניתן להניח מגבת מגולגלת מתחת לבהונות כדי להגביר את המתיחה של הקשת לאורכה של כף הרגל.

כיצד ניתן לצמצם את הסיכוי לכאב בעקב?

כדאי לזכור שהדרך הטובה ביותר לטיפול היא מניעה. כדי לצמצם את הסיכוי שכאבי העקב יתפתחו, מומלץ לשמור על משקל גוף תקין, שכן אנשים בעלי עודף משקל מועדים יותר לפתח דלקות, מה שעלול להחמיר את הכאבים. בנוסף, בחירת נעליים מתאימות ואיכותיות, בולמות זעזועים ותומכות קשתות היא חשובה, ועבור מתאמנים פעילים, ישנה חשיבות מיוחדת להחלפה תדירה של נעלי הריצה, לרוב עד כ-800 ק"מ.

מתאמנים פעילים יותר צריכים להחליף את נעליהם אף בתדירות גבוהה יותר. חשוב להתמיד בתרגילי חיזוק וגמישות לכף הרגל ולשוק כחלק משגרת האימונים, ולנהל בתבונה את העומסים על כף הרגל, תוך הקשבה לאיתותי הגוף והפחתת פעילויות מכאיבות. תהליכי תיקון ובנייה בגוף מתרחשים גם ובעיקר בזמן השינה. על כן שינה רציפה של 7-8 שעות בלילה תורמת להתאוששות ולהחלמת רקמות רכות מפציעה.

ולסיכום - אבחנה של Plantar fasciitis אמנם נפוצה ויכולה להיות מתסכלת, אך ברוב המקרים היא פתירה עם הטיפול הנכון. תהליך ההחלמה עשוי לדרוש זמן וסבלנות, אך ככל שפונים לטיפול מוקדם יותר, כך הסיכויים להחלמה גבוהים יותר.

אלון נברו הוא פיזיותרפיסט ומנהל תחום ייעוץ פעילות גופנית במחוז ירושלים והשפלה במכבי שירותי בריאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully