וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוקלים דיאטה בלי סוכר? אלו 7 תופעות מפתיעות שאולי תסבלו מהן

עודכן לאחרונה: 1.9.2024 / 7:20

חושבים לוותר לגמרי על הסוכר כדי לרדת במשקל? אז מתברר שזה עלול להיות מסוכן יותר ממה שחשבתם. מחסור בוויטמינים, פגיעה בביצועים בספורט ואפילו השפעה על בריאות הנפש - הנה כל מה שאתם חייבים לדעת לפני שאתם מוציאים את כל המתוק מהחיים שלכם

פנקייק דגני בוקר. ShutterStock, ShutterStock
פנקייק דגני בוקר/ShutterStock, ShutterStock

בשנים האחרונות, דיאטות דלות סוכר הפכו לטרנד פופולרי בקרב חובבי בריאות וכושר. ההבטחה לירידה מהירה במשקל, הפחתת השומן הביטני ושיפור הבריאות הכללית, גרמה לרבים לנסות ולהוציא את הסוכר מהתפריט. אבל בעוד שהפחתת צריכת הפחמימות אכן יכולה להציע יתרונות רבים, כולל ירידה במשקל והפחתת הסיכון למחלות כרוניות מסוימות, מתברר שיש גם חסרונות משמעותיים לוויתור המוחלט על הסוכר. הנה כל מה שאתם צריכים לדעת לפני שאתם מחליטים לעבור לדיאטה דלת סוכר:

1. אתם תוותרו על המון רכיבים מזינים וחיוניים
אחת הבעיות המרכזיות בדיאטה דלת סוכר היא הסיכון המוגבר למחסור בוויטמינים ומינרלים שכולנו זקוקים להם. מזונות רבים שמוציאים מהתפריט בדיאטות כאלה, כמו פירות ומוצרי חלב, עשירים ברכיבים החשובים האלו. אז כשאנחנו מחליטים לוותר לגמרי על המאכלים האלו או לכל הפחות להפחית את הצריכה שלהם במידה ניכרת, זה עלול לגרום לנו לוותר על רכיבים תזונתיים חשובים כמו ויטמין C, סידן, אשלגן ועוד רבים אחרים שחיוניים מאוד לבריאות הכללית.

2. כנראה שתחליפו את הסוכר בחלופות פחות בריאות
אי אפשר להתעלם מזה שהמוח שלנו באופן טבעי לפעמים "חייב" משהו מתוק. אז כשנמנעים מסוכר, חלק מהאנשים יעדיפו "להשתיק" את הקול הזה בראש על ידי מאכלים ומשקאות שמכילים ממתיקים מלאכותיים.

מחקרים מראים שלממתיקים מלאכותיים יכולות להיות תופעות לוואי משמעותיות במיוחד - מהשפעות שליליות על בריאות המעיים, דרך הגברת התיאבון ועלייה במשקל ועד להגברת הסיכון למחלות כמו סרטן, התקפי לב ושבץ. אז נכון, בעולם אידאלי יהיה עדיף להימנע מהסוכר ומהממתיקים המלאכותיים ביחד - אבל חשוב לזכור שאף אחד מאיתנו לא מושלם ואי אפשר לצפות מהמוח פשוט "לכבות" את הדחף למתוקים.

ממתיקים מלאכותיים. ShutterStock
לא יותר בריא/ShutterStock

3. המצב הנפשי עלול להיפגע
ברור שלסוכר יש השפעה חיובית על מצב הרוח, בגלל יכולתו לשחרר אנדורפינים וסרוטונין במוח. נכון, ההשפעה הזאת דומה לזו של חומרים ממכרים אחרים ויכולה גם לגרום גם לתופעות שליליות כמו סטרס וחרדה, אבל אם צרכתם סוכר כל החיים, אז הפחתה משמעותית ופתאומית שלו עלולה להשפיע על מצב הרוח והרווחה הנפשית שלכם. חלק מהאנשים עשויים לחוות עצבנות, תנודות במצב הרוח ואפילו תסמינים של דיכאון כשהם מפחיתים באופן דרסטי את הסוכר מהתזונה, ממש כמו תסמיני גמילה מכל חומר ממכר אחר.

4. העייפות וחוסר האנרגיה רק יתעצמו
סוכרים, כידוע, הם פחמימות, שמהוות מקור אנרגיה בסיסי וחיוני לגוף. כשאנחנו נמנעים לחלוטין מסוכר, זה יכול להשפיע לרעה על שורה ארוכה של תהליכים מטבוליים, מה שיכול להתבטא בין היתר בירידה ברמת האנרגיה, בעייפות ואפילו בפגיעה בסיבולת (שעוד נרחיב עליה בהמשך). אבל בהקשר הזה יש לנו גם עצה למי שבכל זאת בוחרים להפחית את כמות הסוכר - כדי להימנע מהפגיעה הזאת, אפשר ורצוי להוסיף יותר פחמימות מורכבות לתפריט - כמו דגנים מלאים, שיבולת שועל, גרגירי חומוס, עדשים, פולי סויה או שעועית.

5. הביצועים הגופניים עלולים להיפגע
בהמשך ישיר לסעיף הקודם - נדגיש שוב שפחמימות הן סוכרים והגוף זקוק להן גם (ובמיוחד) בפעילות גופנית מכל סוג. בשביל מי שעוסקים בפעילות גופנית סדירה ובייחוד באימונים בעצימות גבוהה, דיאטה דלת סוכר עלולה לפגוע בביצועים. פחמימות הן מקור אנרגיה חיוני לפעילות גופנית והפחתה משמעותית שלהן יכולה להוביל לירידה בביצועי האימון, לזמני התאוששות ארוכים יותר ולסיבולת מופחתת. גם כאן נזכיר שיש חלופות בריאות יותר לסוכר לבן. לדוגמה, לפני הפעילות הגופנית, אפשר לצרוך פירות כמו בננה או תמר שיספקו אנרגיה זמינה בצורה בריאה יותר.

6. יש מצב שתסבלו גם מבידוד חברתי
דיאטה דלת סוכר יכולה להיות מאתגרת ביותר גם בהקשר של מצבים חברתיים ואירועים. כשאנחנו נפגשים עם בני משפחה וחברים, רובנו נוטים להתפנק ביחד על מאכלים וקינוחים עם כמויות גבוהות של סוכר, מה שמקשה על ההימנעות ממנו באירועים, מסיבות או ארוחות. זה עלול להוביל לבידוד חברתי או לתחושות תסכול אם לא מצליחים להשתתף בחוויות האלו, או אם מעדיפים להימנע מהן לחלוטין כדי לא להתפתות.

7. יכול להיות שהדחף לנשנש רק יגבר
בואו נודה באמת - זה לא קל בכלל להיפטר מהסוכר. לכן, הגבלת הסוכר יכולה במקרים רבים להוביל לתשוקה מוגברת למזונות לא בריאים אחרים. המוח שלנו, באופן טבעי, נוטה "לפצות" על החוסר בסוכר על ידי צריכת יותר שומנים או מזונות מעובדים, מה שעלול להוביל לחוסר איזון בתזונה.
אז כשאנחנו מחליטים להיפטר מכל סוג של סוכר בתפריט - ההשפעה הפסיכולוגית יכולה להיות הפוכה - ובאופן די אירוני דווקא לגרום לנו לקבל החלטות לא חכמות, בעיקר ברגעי חולשה, כמו השעות הקטנות של הלילה, שבהן זה הרבה פחות בריא לנשנש והרבה יותר קל להתפתות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully