וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוספת המרכיב הזה לאוכל יכולה למנוע את מחלת הפרקינסון

עודכן לאחרונה: 6.9.2024 / 7:27

אצות הפכו למאכל פופלרי גם בישראל, כעת מחקר מיפן מראה את ההשפעה שיש להם על הגוף והמוח

קויק: סלט מלפפונים/@anna.antonje, טיקטוק

אצות נכנסו בשנים האחרונות לתפריט של רבים, אם זה דרך אכילת סושי, מרקי מיסו ואפילו סלט מלפפונים אסייאתי. מחקר שנערך לאחרונה גילה כי אכילת אצות עשויה להאט או למנוע את מחלת פרקינסון. חוקרים מצאו כי נוגדי חמצון באצות עשויים להגן על הנוירונים שלנו מפני רדיקלים חופשיים כדי למנוע את המחלה הקשה וחשוכת המרפא.

פרקינסון היא מחלה המשפיעה על מערכת העצבים, וגורמת לתסמינים כמו רעד, נוקשות וקשיי תנועה. זה קורה כאשר נוירונים שמייצרים דופמין - כימיקל שעוזר לשלוט בתנועה - מתחילים למות במוח. בעוד פרקינסון אינו קטלני בעצמו, הוא גורם לסיבוכים חמורים שעלולים להוביל למוות.

אבל חוקרים מצאו בעבר קשרים בין נוגדי חמצון תזונתיים ומניעת פרקינסון. לדוגמה, מחקר מצא כי רזברטרול - שנמצא בצמחים ופירות רבים, כולל ענבים אדומים, פירות יער ובוטנים - הגן על הנוירונים המייצרים דופמין במוח ממוות במספר דגמי עכברים של מחלת פרקינסון.

חומצה אלגית, חומצה אלפאית ומירטנל שיפרו כולם את ביצועי הלמידה והזיכרון, כמו גם תיאום עצבי-שרירי בדגמי עכברים של פרקינסון. חומצה אלגית נמצאת בפירות וירקות רבים כולל ענבים, רימונים, פירות יער ואגוזים.

מירטנל מצוי בצמחים שונים, כמו זעתר ומרווה. וחומצה אלפא ליפואית נמצאת בבשר אדום, תרד וברוקולי.

מספר מחקרים העלו כי שתיית תה יכולה לסייע במניעת מחלת פרקינסון. למרות שאנחנו לא ממש יודעים איך זה עובד, כמה מחקרים מראים שזה נובע מנוגדי החמצון שבתה מכיל.

קערת פוקי. ShutterStock
קערת פוקי/ShutterStock

נלחם ברדיקלים חופשיים

הגוף שלנו מייצר רדיקלים חופשיים מזיקים בתגובה למזיקים סביבתיים כמו קרניים אולטרה סגולות וזיהום אוויר. רדיקלים חופשיים הם גם תוצר לוואי טבעי של תהליכים נורמליים בתאים. נוגדי החמצון מגנים על התאים מפני הנזק שנגרם על ידי רדיקלים חופשיים. הגוף שלנו מייצר באופן טבעי נוגדי חמצון אבל כמה מזונות, כמו האצה אקלוניה קאווה (Ecklonia Cava), עשירים בנוגדי חמצון ועוזרים באופן טבעי לגופנו להילחם בנזק של רדיקלים חופשיים.

עבור המחקר האחרון, המבוסס ביפן, חוקרים גרמו למחלת פרקינסון בעכברים באמצעות חומר ההדברה רוטנון. חומר זה הורג את הנוירונים שמייצרים דופמין במוח, מה שגורם לעכברים לפתח מחלה שנראית כמו פרקינסון, עם תסמינים דומים, כמו תנועה איטית יותר ופגיעה בתנועתיות מערכת העיכול (כאשר יש בעיות בהעברת מזון ופסולת דרך מערכת העיכול) .

ברגע שהחוקרים גרמו לפרקינסון בעכברים, הם האכילו את חלקם בנוגדי חמצון מאצה וחלקם בתזונה רגילה. הם גילו שהנוירונים המייצרים דופמין במוחם של העכברים שניזונו מנוגדי חמצון נראו מוגנים. כמו כן, לאותם עכברים היו פחות תסמינים של פרקינסון מאשר לעכברים שניזונו מהתזונה הרגילה.

החוקרים בדקו גם את ההשפעה של נוגדי חמצון בתאים שגדלו בצלחת ונחשפו לרוטנון. רוטנון מגביר את הייצור של רדיקלים חופשיים, והורג את התאים.

החוקרים מצאו כי נוגדי חמצון הפחיתו את ייצור הרדיקלים החופשיים המושרים על ידי רוטנון בתאים, ומונעים מוות של תאים. מחקר זה פותח את האפשרות להשתמש בפוליפנולים של האצה תרכובות צמחיות בעלות תכונות נוגדות חמצון - לפיתוח טיפולים ומניעה חדשים.

למרבה הצער, תוצאות ממחקרים על מודלים ותאים של בעלי חיים לא תמיד ניתנות לתרגום לבני אדם. הסיבה לכך היא שמודלים של בעלי חיים ותאים אינם מחקים לחלוטין את מחלת פרקינסון בבני אדם. לבעלי חיים יש מבנים ותפקודים מוחיים שונים בהשוואה לבני אדם, מה שאומר שהדרך שבה המחלה מתפתחת ומתקדמת יכולה להיות שונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully