וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

6 הרגלים לא שגרתיים שנמצאו יעילים למניעת סרטן

עודכן לאחרונה: 26.8.2024 / 8:18

מחקרים אחרונים מצביעים על דרכים בלתי שגרתיות להישאר בריא, מעבר לעצות המקובלות. עם עלייה במקרי הסרטן, במיוחד בקרב צעירים, קבלו שישה הרגלים מפתיעים שעשויים לשמור על בריאותכם לאורך זמן

איריס קול מראיינת את פרופ' עידו וולף מאיכילוב על ההתפתחויות בתחום הסרטן/מערכת וואלה!

אכילה נכונה, פעילות גופנית מספקת והימנעות מעישון ואלכוהול נחשבים בדרך כלל לעצות המובילות למניעת סרטן. אולם, מחקרים אחרים מראים כי קיימות שיטות פחות קונבנציונליות לשמירה על הבריאות. כאשר מספר האנשים שמאובחנים עם מחלת הסרטן נמצא בעלייה מתמדת, בעיקר בקרב צעירים, אולי כדאי לאמץ את אחד מתוך שישה הרגלים לגמרי לא צפויים שעשויים להגן עליכם מסרטן. וזה הוכח מחקרית.

1. אוננות

סקירה מקיפה שפורסמה לאחרונה בחנה 11 מחקרים שונים שעסקו בהשפעה של אוננות על הסיכון לסרטן הערמונית, אחד מסוגי הסרטן השכיחים ביותר בקרב גברים בעולם המערבי.

אחד המחקרים שנכללו בסקירה היה משנת 2017 מבית הספר לרפואה של הרווארד. גברים בגילאי 46 עד 81 נשאלו כמה פעמים הם הגיעו לשפיכה בחודש בשנות העשרים, הארבעים ובשנה האחרונה.

הצוות מצא כי גברים שהגיעו לאורגזמה 21 פעמים או יותר בחודש היו בסיכון נמוך ב-31% לסרטן הערמונית לעומת אלה שעשו זאת רק 4-7 פעמים בחודש. מחקר נוסף מצא כי גברים שהגיעו לשפיכה לפחות ארבע פעמים בשבוע, באמצעות יחסי מין או אוננות, היו בסיכון הנמוך ביותר לסרטן הערמונית בהשוואה לאלה שעשו זאת פחות.

עדיין לא ברור בדיוק כיצד שפיכה עשויה להפחית את הסיכון לסרטן הערמונית, אולם מומחים מאמינים שזה יכול להיות בשל זרימת דם מוגברת לערמונית. הערמונית, הממוקמת בין בסיס הפין לבין פי הטבעת, מייצרת נוזל המתערבב עם הזרע כדי לעזור לו לנוע ולשרוד.

זרימת הדם הנוספת מאוננות עשויה להעביר חמצן וחומרים מזינים חיוניים שעוזרים להסיר מוצרי פסולת הקשורים לסרטן. בנוסף, שפיכה עשויה לעזור לשטוף החוצה חומרים מסרטנים מזיקים שעשויים להצטבר בזרע.

גבר צופה בפורנו במחשב. M-Production, ShutterStock
נמצאה יעילה בהפחתת סרטן הערמונית בגברים. אוננות/ShutterStock, M-Production

2. שילוב מנצח של אבוקדו ועגבניה

אבוקדו, וזה ידוע לכולם, אוצר בתוכו שפע מרכיבי בריאות שעושים לגוף טוב. בעיקר השומן שלו, שנחשב לאחד האיכותיים שקיימים. אלא שהוספת פרוסות עגבניות מעליו בכריך או לצידו בסלט, עשויה לחזק את מערכת החיסון ולהפחית את הסיכון לסרטן.

עגבניות מכילות ויטמינים ומינרלים חיוניים כמו ויטמין C, אשלגן, ויטמין K וחומצה פולית, העוזרים להפחית דלקת מזיקה, לקדם שליטה בלחץ הדם ולסייע בתפקוד התאים.

אבוקדו, מצד שני, עשיר בחומצות שומן אומגה-3, שהוכח כי הן מפחיתות כולסטרול ודלקת, וכן משפרות ריכוז ומיקוד.

בנפרד, כל מזון מכיל תרכובות שיכולות להפחית את הסיכון למספר סוגי סרטן, כולל סרטן המעי הגס והלבלב, אבל שילוב של השניים יכול לעזור לגוף לספוג את הליקופן, נוגד חמצון הנלחם במחלות, טוב יותר.

ליקופן הוא תרכובת הנותנת לעגבניות את צבען האדום הבהיר והוכח כי היא מגנה על הגוף מפני נזקים הנגרמים על ידי רדיקלים חופשיים, שהן מולקולות לא יציבות שמצטברות, פוגעות בתאים וגורמות להיווצרות תאי סרטן.

עם זאת, חומצות השומן העשירות באבוקדו משפרות את הזמינות הביולוגית של הליקופן - כמות התרכובת שהגוף יכול לספוג ולהפיק ממנה תועלת.

סקירה שפורסמה בכתב העת The Journal of Nutrition מצאה כי שילוב שני המזונות הללו הראה הפחתה בסיכון לסרטן הערמונית בבעלי חיים, אם כי נדרש מחקר עדכני יותר בבני אדם.

טוסט אבוקדו. Zantkern media,
שילוב מנצח וסופר בריא. אבוקדו ועגבניה/Zantkern media

3. שתיית תה פושר

לגימת כוס תה ירוק מספקת שורה של יתרונות, כולל חיסון תאים סרטניים באמצעות תרכובות צמחיות הנקראות פוליפנולים. כך למשל, סקירה של מספר מחקרים משנת 2018 מצאה כי פוליפנולים בתה ירוק עזרו למנוע קרינת UVB, גורם הסיכון העיקרי לסרטן העור.

עם זאת, שתיית התה כשהוא חם מאוד עלולה להגביר את הסיכון לסרטן הוושט, שרק בארצות-הברית אחראי למותם של כ-16 אלף איש בשנה, ורק אחד מתוך חמישה חולים בסרטן זה שורד.

מחקר משנת 2018 שנערך על ידי חוקרים בסין בקרב יותר מ-450 אלף איש מצא כי אלה שאמרו ששתו תה "חם מאוד", עישנו טבק ושתו אלכוהול באופן מופרז היו בסיכון גבוה פי חמישה לסרטן הוושט, שכן הטמפרטורה עלולה להגביר את הנזק לרירית הוושט הנגרם מעישון ומשתייה.

בנוסף, חוקרים באיראן מצאו כי אנשים ששתו משקאות בטמפרטורה של 60 מעלות צלזיוס או יותר וצרכו יותר משתי כוסות גדולות של משקאות חמים ביום היו בסיכון גבוה ב-90 אחוזים לסרטן הוושט בהשוואה לאלה ששתו משקאות בטמפרטורות חמות פחות.

אילוסטרציה. ShutterStock
יעיל נגד סרטן, רק שימו לב שהוא פושר. תה ירוק/ShutterStock

4. מעבר למשמרות יום

מחקרים רבים קשרו את העבודה במשמרות לילה למגוון בעיות בריאות, מהפרעות שינה ועד סוכרת ומחלות לב. בנוסף לאלה, עבודה בלילות עלולה להגביר את הסיכון לסרטן.

מחקר שפורסם ממש החודש בכתב העת Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention ניתח נתונים מכמעט 4 מיליון נשים כדי למצוא את הקשר בין עבודת לילה ארוכת טווח לבין 12 סוגי סרטן.

הצוות מצא כי נשים העובדות בלילות היו בסיכון כולל מוגבר ב-19% לסרטן. כאשר בחנו סוגי סרטן בודדים, הן היו בסיכון גבוה ב-41% לחלות בסרטן עור, בסיכון גבוה ב-32% לחלות בסרטן השד, ובסיכון גבוה ב-18% לפתח סרטן במערכת העיכול כמו סרטן הקיבה או המעי הגס.

בנוסף, מצאו מחקרים, כל חמש שנים של עבודה במשמרות לילה מגדילות את הסיכון לחלות בסרטן השד ב-3.3%.

מומחים מעריכים כי הפרעות בקצב הצירקדי הנגרמות מעבודה במשמרות עלולות להיות אשמות, שכן הן עלולות להחליש את מערכת החיסון. מחקר אחד בכתב העת Cancer, לדוגמה, מצא כי שינה של פחות משש שעות בלילה הייתה קשורה לסיכון גבוה יותר לסרטן המעי הגס.

צוות חדר מיון בביהח קפלן מטפל בילדים פצועים קל, תושבי אשדוד 13 ביולי 2017. אופיר לוי, דובר ביהח קפלן, מערכת וואלה! NEWS
רעיון לא טוב לבריאות. משמרת לילה/מערכת וואלה! NEWS, אופיר לוי, דובר ביהח קפלן

5. פחות מין אוראלי

בעוד שקיום יחסי מין רבים יותר ואוננות עשויים להפחית את הסיכון לסרטן הערמונית, מין אוראלי באופן ספציפי, נקשר לעלייה בסרטן הוושט.

החוקרים סבורים שזה קורה מכיוון שמין אוראלי מגביר את הסיכוי להידבקות בנגיף הפפילומה האנושי (HPV), קבוצה של וירוסים המועברים במגע מיני וגורמי סיכון ידועים לצורות מסוימות של סרטן ראש וצוואר.

בשנת 2021, חוקרים מאוניברסיטת ג'ונס הופקינס ראיינו יותר מ-163 חולים עם סרטן הלוע הקשור ל-HPV, צורה של המחלה המשפיעה על החלק האמצעי של הגרון, ו-345 אנשים בריאים. כולם מילאו סקרים מפורטים על התנהגויות מיניות והגישו דגימות דם לבדיקת נוגדנים ל-HPV.

הצוות מצא כי אלה עם סרטן הקשור ל-HPV החלו לקיים יחסי מין אוראליים בגיל צעיר יותר ועם יותר שותפים מאשר מטופלים בריאים.

החוקרים גם מצאו על פי השאלונים שחולי הסרטן היו בסבירות גבוהה ב-80% מאלה ללא סרטן לקיים אי פעם מין אוראלי עם בן/בת הזוג.

חשוב לציין שהמחקר בדק רק את הקשר של מין אוראלי כגורם סיכון לסרטן ולא היו לו ממצאים הקשורים ליחסי מין בצורות אחרות.

קבלת חיסון לנגיף הפפילומה HPV והגבלת מספר הפרטנרים המיניים, יכולים לעזור להפחית סיכון זה. המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) ממליץ לקבל את סדרת החיסונים נגד HPV בגיל 11 או 12.

חוף הים, תל אביב. ראובן קסטרו
בריא, כל עוד זה מבוקר. חשיפה לשמש/ראובן קסטרו

6. חשיפה מבוקרת לשמש

חשיפה לאור השמש וקרינה אולטרה-סגולה היא גורם הסיכון העיקרי להתפתחות סרטן העור ומלנומה. עם זאת, חשיפה שאינה מוגזמת לשמש היא המקור העיקרי לוויטמין D בגוף. כמות מספקת של ויטמין זה עשויה להפחית את הסיכון לצורות אחרות כמו סרטן השד וסרטן המעי הגס.

מחקר בכתב העת הקליני של החברה האמריקאית לנפרולוגיה מצא כי קבלת לפחות 1,000 יחידות של ויטמין D מדי יום עשויה להפחית את הסיכון לסרטן המעי הגס, סרטן השד וסרטן הערמונית ב-30 עד 50 אחוזים. ויטמין D מסייע גם בהפחתת דלקות בגוף ושולט בגדילת תאים, כולל תאי סרטן.

בנוסף, מחקר משנת 2019 מצא כי לאנשים עם רמות גבוהות יותר של ויטמין D היו סיכונים מופחתים לסרטן המעי הגס ושלפוחית השתן. עם זאת, עדיין מומלץ להשתמש בקרם הגנה ולהישאר בצל בימים חמים במיוחד.

צריכת ויטמין D היומית המומלצת היא כ-600 יחידות בינלאומיות (IU) ליום למבוגרים. ניתן גם לצרוך ויטמין D במזונות כמו דג סלמון או ביצים או באמצעות תוספי תזונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully