וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הילדים שלכם בביה"ס יסודי? אתם חייבים לקרוא את זה

רוזלין זוהר

עודכן לאחרונה: 27.8.2024 / 15:07

שנת הלימודים בפתח והפעם נתמקד בילדי היסודי ונבין איך מחזקים אותם ותומכים בצמיחתם למבוגרים עצמאים ואחראים, שמאמינים בעצמם ומצליחים בחייהם? ומדוע השנה זה דחוף יותר מתמיד? מטפלת רגשית מסבירה

תלמידים בבית ספר יסודי ׳נתן יונתן’ בפתח תקווה 4 במאי 2020. ראובן קסטרו
תלמידים בבית ספר יסודי ׳נתן יונתן’ בפתח תקווה 4 במאי 2020/ראובן קסטרו

לקראת החזרה לבית הספר, נתמקד דווקא בילדי היסודי המופלאים שמתמודדים עם אתגרים ייחודיים: איך לחזק אותם ולתמוך בצמיחתם למבוגרים עצמאים ואחראים, שמאמינים בעצמם ומצליחים בחייהם? ומדוע השנה זה דחוף יותר מתמיד?

ברוכים הבאים ליסודי

אם יש שלב שבו הכל קורה במקביל, זהו שלב היסודי. הילדים שלנו עומדים מול אינספור אתגרים שמעצבים את מי שהם יהיו בעתיד. הם נדרשים להתמודד עם לחצים חברתיים, דרישות לימודיות, משחקים ממכרים ורשתות חברתיות שבהן הכל קורה בקצב מהיר כל הזמן. הם מנסים למצוא את מקומם בקבוצות חברתיות חדשות ולהתמודד עם השינויים הפיזיים והרגשיים שהם חווים. כל אלה מתרחשים בשלב התפתחותי משמעותי ומורכב ויוצרים עבורם אתגר ייחודי שיכול להיות מסעיר, מרגש ולעיתים מבלבל ומעייף.

המשימה הנפשית שלהם - להרגיש שווים ובעלי ערך

הילדים שלנו צריכים אותנו יציבים כדי להתמודד עם כל האתגרים שבתוך מעגל הקסמים הזה. השלב הזה, שנקרא "שלב החביון", הוא קריטי להתפתחותם. זו התקופה שבה הילדים בונים תחושת מסוגלות וביטחון עצמי, שמאוחר יותר ישמשו אותם באתגרים הבאים. העניין הוא שדווקא כשהאתגרים שלהם כל כך גדולים, הקושי הלימודי עולה, עניינים חברתיים הופכים לחלק מהשגרה, הציפיות, האכזבות ואיתם הכישלונות הם יום-יומיים - אז בדיוק אז הנפש נדרשת לפתח ערך עצמי ומסוגלות.

אם הם יצליחו להתמודד עם האתגרים, הם ירגישו בעלי ערך ובטוחים ביכולותיהם. אך אם לא, עלולה להתפתח אצלם תחושת נחיתות שתפגע בביטחון העצמי שלהם ובמוטיבציה שלהם להמשיך ולהתקדם, וכשהמוטיבציה מתחילה להיפגע הצמיחה שלהם מושפעת מכך בכל הרבדים. הבעיה היא שתחושת נחיתות עשויה לגרום להתרחקות ממעורבות חברתית ולפגיעה במוטיבציה הלימודית אף יותר. "גם ככה אני לא שווה, למה להתאמץ", מה שיחמיר את תחושת הערך העצמי ויפגע בצמיחתם האישית והחברתית. זהו בדיוק מעגל הקסמים: אתגרים ומורכבויות - כישלונות - ערך עצמי נמוך - הימנעות מהתמודדות.

לכן, התמיכה ההורית בשלב זה היא קריטית, על מנת לספק לילדים את הכלים והביטחון הדרושים להתמודדות עם האתגרים ולחיזוק תחושת הערך העצמי שלהם.

מהות חברתית בגיל היסודי

בשנות היסודי, הילדים שלנו מתחילים להיות מושפעים יותר מהחברה והתרבות שסביבם. הם רוצים להיות כמו החברים שלהם, לפתח "תאומות חברתית" ולהיות חלק מהקבוצה. הם מחפשים הערכה מהחברים ומהסביבה על ביצועיהם, ולעיתים פועלים כדי להרשים אחרים. כל זה קורה במקביל לניסיונות שלנו כהורים לתמוך בהם ולעזור להם לפתח ערכים ומוסר, להציב גבולות בעניינים מורכבים כמו מסכים, שיעורי בית, עצמאות, מקלחות ועוד. אנחנו כהורים מצד אחד מצפים שהם יעמדו ביעדים, ומצד שני חוששים מקונפליקטים וגם חוששים לשחרר ולתת להם להתמודד.

לעומת שנות הגן, בגילאי היסודי ילדינו כבר מושפעים וחשופים ליותר אלמנטים מהחברה והתרבות שמחוץ למשפחה. הם מבקשים להידמות לחבריהם ולפתח "תאומות חברתית", שונה לחלוטין מהצורך בתאומות הפסיכולוגית עם ההורה ("אני ואמא חושבים אותו הדבר") שהיתה להם בגיל הרך, והיה מכוון כלפי דמויות ההיקשרות הראשונות שלהם. בשלב הזה, הילדים זקוקים להערכה של הסביבה החברתית על ביצועיהם, רק שאלו לא אותם ביצועים שאנחנו מצפים. לעיתים, הם ינסו להרשים, לפעול כנגד חברים מסוימים ולחקות סגנון לבוש מקובל או משחקים מסוימים.

ה"עצמי" שלהם מרוכז במהות החברתית, בפופולריות, בבולטות ובנראות החברתית. למרות שהנושא החברתי חשוב להם כל כך, הם דווקא פחות נוטים לפתח חברויות בין-אישיות טובות ואמפתיות, אלא מעריכים יותר את הילדים הפופולריים והמקובלים בכיתה, שבולטים מבחינה חברתית. כהורים, עלינו לזכור זאת ולהבין שהילדים, אם לא יזכו להערכת הסביבה על ביצועיהם ה"מקובלים", יתקשו לפתח ערך עצמי חיובי.

sheen-shitof

עוד בוואלה

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

אתגרי הילדים בגיל היסודי

הכניסה למסגרת חברתית חדשה מחייבת אותם להתמודד עם לחצים חברתיים כמו הצורך להשתייך, להצליח ולהתאים את עצמם לקבוצה. הם נדרשים ללמוד מיומנויות חדשות ולהתמודד עם משימות לימודיות מורכבות יותר, מה שיכול להוביל לתחושות של לחץ ותסכול. במהלך הגיל הזה, הילדים מתחילים לחוות שינויים פיזיים ורגשיים, מה שעלול לגרום לבלבול ולתחושת חוסר יציבות. בנוסף, ההשפעה של הטכנולוגיה והרשתות החברתיות מגדילה את הלחץ החברתי ומציבה בפניהם אתגרים חדשים שלא היו קיימים בעבר.

כל האתגרים האלה יכולים לעורר מאבקים רבים ולדרוש מהילדים כוחות נפש עצומים. מחקרים מראים עלייה במקרי חרדה, דיכאון ולחץ בקרב ילדים בגיל היסודי. לפי דו"ח של משרד הבריאות משנת 2023, כ-20% מהילדים בגיל היסודי בישראל סובלים מקשיים רגשיים כלשהם. מגפת הקורונה והמלחמה האחרונה הובילו לעלייה משמעותית במקרי דיכאון וחרדה בקרב הילדים. חוסר יציבות, חרדות משפחתיות ושינויים בשגרה משפיעים עליהם, ולכן השנה יותר מתמיד חשוב שנבין את האתגרים ונעזור לילדים שלנו להתמודד איתם.

האם אנחנו כהורים יכולים בכלל לתמוך? התשובה היא כן!

אבא ואמא מדברים עם ילד. ShutterStock
אבא ואמא מדברים עם ילד/ShutterStock

משימה מורכבת

המשימה שלנו כהורים היא לתמוך בהם ברצון להידמות לחברה, ומצד שני לעזור להם לפתח זהות אישית, מצפון ומוסר, במיוחד סביב נושאים חברתיים. זוהי משימה מורכבת שבה יש למצוא את האיזון הנכון בין עידוד להשתייכות חברתית לבין פיתוח ערכים אישיים וחברתיים.

נצטרך להתחיל מעידוד לעצמאות ושחרור שליטה. אפשרו לילדים לקבל החלטות ולפתור בעיות בעצמם. זה נכון שזה קשה לראות אותם מתאמצים ולעיתים גם סובלים, אך זה יעזור להם לפתח ביטחון עצמי ועצמאות. תוך כדי, חשוב להקפיד על תקשורת בריאה פתוחה וכנה:

הקשיבו לילדים ודברו איתם על רגשותיהם. חשוב שהם ירגישו בטוחים לדבר על כל מה שמטריד אותם, יחד עם הזכות לא לשתף אותנו בהכל.

כמובן שאסור לנו לשכוח קביעת גבולות ברורים: הציבו גבולות והתמקדו בהסברים ולא בעונשים. גבולות ברורים עוזרים לילדים להבין מה מצופה מהם ולפתח תחושת אחריות. גם תמיכה בקשיים הלימודיים היא קריטית, לעיתים בעצמנו ולעיתים דרך עזרה חיצונית ככל שניתן. עזרו לילדים להתמודד עם הקשיים הלימודיים בצורה חיובית, הימנעו מציפיות לא ריאליות, חזקו על התהליך והמאמץ, הסירו האשמות והשוואות, ובעיקר היו שם בשבילם כדי להסביר, לעודד ולתמוך.

אגב, המרחב המשפחתי יכול לתמוך גם בפיתוח מיומנויות חברתיות דרך השתתפות בפעילויות, הזמנת חברים, עבודה על ראיית האחר גם מול האחים, ושכלול יכולות התקשורת וההדדיות שלהם גם מולנו ההורים.

המודעות לאתגרים והבנה עמוקה של הנפש הרכה של ילדינו הם המפתח לתמיכה מוצלחת. הורים שמבינים את האתגרים והלחצים שבהם נמצאים הילדים, יכולים לפעול באופן מושכל ומותאם כדי להקל עליהם.

רוזלין זוהר היא מטפלת רגשית (M.A) לילדים ונוער ומדריכת הורים, מומחית בטיפול בקשיים רגשיים והתנהגותיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully