וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיזיותרפיסטית ממליצה: למה אתם חייבים לשקול את תיק בי"ס לפני השימוש בו

ליאורה צורף

עודכן לאחרונה: 25.8.2024 / 8:59

בחירת תיק לבית הספר היא משימה חשובה עבור הורים המבקשים לשמור על בריאות הגב של ילדיהם, במיוחד בגיל צעיר. התיק הנכון יכול למנוע כאבי גב ובעיות יציבה בטווח הארוך, בעוד שתיק לא מתאים עלול להכביד ולהעיק בשימוש ממושך. מדריך

טיפים מנצחים לבחירת ילקוט בריא לילד/מערכת וואלה

הם אולי נראים אותו דבר, רק בהדפסים שונים, אבל תיקי הגב לבית הספר שונים מאוד האחד מהשני. יש כאלו, למשל, שלא מספקים את המיכה המתאימה, בזמן שאחרים כן.

כאשר התיק אינו מתאים לגב, הוא עלול לגרום ללחץ מוגבר על עמוד השדרה.עם הזמן מתפתח מתח על הגב השכמות והכתפיים והשפעה שלילית על היציבה, כאבי גב כרוניים ואף נזקים ארוכי טווח לשלד המתפתח של הילדים. שימוש בתיק כבד מדי או כזה שאינו מותאם למבנה הגוף של הילד יכול לגרום לעומס יתר על הגב העליון והתחתון.

הקריטריונים המרכזיים לבחירת תיק לתלמידים

קניית תיק חדש לבית הספר מצריך שיקול דעת ובדיקת כובד התיק עצמו ללא תוכנו. יש להקפיד שהתיק לא יהיה כבד מדי - המשקל המומלץ הוא עד כ-10% ממשקל הגוף של הילד. בנוסף, שימו לב שרצועות הכתפיים צריכות להיות רחבות ומרופדות, כדי להפחית את הלחץ על הכתפיים ולחלק את המשקל בצורה שווה.

גב התיק צריך להיות מרופד ותומך, והעדיפות היא לתיקים עם מבנה ארגונומי שמותאם למבנה הגב של הילד. כמו כן, ניתן להיעזר ברצועת מותן אשר מסייעת לייצב את התיק ולהפחית את העומס על הכתפיים והגב. לעיתים תיק שמוגדר "כתיק אורתופדי" יהיה כבד מדי בשביל ילד שעולה לכיתה א', ולכן יש לתת לילד למדוד טרם הקניה.

חזרה לבית ספר 
ילדי רמת גן 
30 באוגוסט 2021. ראובן קסטרו
גב התיק צריך להיות מרופד ותומך, והעדיפות היא לתיקים עם מבנה ארגונומי שמותאם למבנה הגב של הילד/ראובן קסטרו

הדרך הנכונה לשאת את התיק

חשוב לשאת את התיק על שתי הכתפיים ולא על כתף אחת בלבד, ולהקפיד על עמידה והליכה זקופה כדי למנוע נזקים לשרירים ולשלד. במידה והילד מעדיף תיק עם עגלה, יש להדריך אותו לגרור אותו לסרוגין בשתי זרועותיו, כדי לחלק את העומס באופן שווה. חשוב להקפיד על הורדת הניירת המיותרת בתיק ארגון וסידור נכון של הספרים בתאים, ולקיחת בקבוק מים קטן בלבד. כל אלה מקטינים את העומס על הגב.

טרולי - כן או לא?

זה התחיל דווקא מכוונות טובות - המודעות למשקל הרב שנושאים הילדים הקטנטנים לבית הספר ובחזרה כל יום והרצון להגן על הגב הקטן ועמוד השדרה שלהם. הפתרון שנולד נראה בהתחלה מצוין: תיק על גלגלים עם ידית, טרולי, שחוסך את כל בעיית הסחיבה.

אלא שתיקי טרולי שוקלים הרבה יותר מאלו הרגילים, ובתוספת לתכולת התיק, קורה שתלמידים נאלצים לסחוב ילקוט שמשקלו מגיע ל-25-30 אחוז ממשקל גופם - פי שניים ויותר ממה שממליצים המומחים, כולל משרד החינוך.

מעבר למשקל הכבד, יש בעיה של עומס לא סימטרי על הגוף. הילדים גוררים את הטרולי ביד אחת, בדרך כלל באותה היד. זה מפעיל עומסים לא סימטריים על הגוף לאורך זמן, וכתוצאה מכך מותח גידים, מעמיס על המפרקים ומעייף שרירים בצד אחד יותר מהשני. דבר זה עלול להתפתח בהמשך לכאבי גב ואף לנזקים במבנה עמוד השדרה.

יציבה נכונה

בנוסף לבחירת תיק מתאים שישמור על היציבה הנכונה לנו, חשוב להקפיד גם על יציבה נכונה בבית. בזמן הכנת שעורי בית יש להדריך את הילדים כי פעולות כמו כתיבה צריכות להיעשות ליד שולחן כתיבה בלבד, עם רגליים תומכות, צוואר אסוף, מרפקים מונחים על השולחן ותמיכה הולמת לגב. ההרגל של הכנת שיעורי בית על הבטן על המיטה או על הרצפה אינה נכונה. הרגלים אלו משפיעים על היציבה להמשך הדרך.

הישיבה האינסופית ליד מסכים מרחיקה את הילד מהצורה האופטימלית בה הוא אמור לשבת. יש ליידע ולעודד את הילד לישיבה אופטימלית. כשהילד יבין שיציבה נכונה אמורה להתבצע במצבים שכוללים: ישיבה, עמידה והליכה, המודעות שלו לעניין תגדל במידה ניכרת, ובכך מעבר לעניין האסטטי, הסבירות לתלונות על כאבי גב וצוואר חוזרים תפחת. הרגל זה, של יציבה נכונה, כמו כל הרגל אחר, קל ליישום, כשהוא מופנם עוד בילדות, אך לעולם לא מאוחר מדי ללמד לתקן לאמץ וליישם הרגל חיובי זה.

מומלץ מאוד לשלב פעילות גופנית גם בשגרת הלימודים, על מנת למנוע ישיבה סיסטמית ממושכת .

לסיכום, בחירת תיק מתאים לבית הספר היא החלטה חשובה המשפיעה על בריאות הגב והיציבה של ילדיכם. הקפדה על הקריטריונים הנכונים ושימוש נכון בתיק יכולים למנוע בעיות ארוכות טווח ולסייע בשמירה על יציבה נכונה וטובה. בהצלחה בלימודים!


הכותבת הינה מנהלת מכון פיזיותרפיה של מאוחדת באלעד

תיקי בית ספר של קל גב. יח"צ,
סדרת אריאל לילדי הגן של קל גב/יח"צ

באיזה תיק נבחר?

שוק תיקי בית הספר מציע מגוון אפשרויות בשלל עיצובים ולכל הגילאים. הילקוטים של קל גב הם היחידים הנושאים את סימון תו התקן של מכון התקנים עוד משנת 2019. זה אומר שבמהלך הייצור השנתי, בודקי המכון נוסעים למפעל על מנת לפקח על תהליך הייצור ובנוסף דוגמים ילקוטים ומביאים אותם לבדיקה במעבדת המכון על מנת לוודא שהם אכן עומדים בתקן הנדרש.

לילדי הגן מציעה קל גב מגוון עיצובים צבעוניים ועליזים. כמו למשל תיק אריאל עם הקוף החום (77 שקל), שמעבר להיותו קל משקל ואטום למים, הוא כולל מערכת גב מרופדת וכתפיות עם ריפוד נוח. הוא אידיאלי לשימוש יומיומי כתיק לגן, לחוגים, אחה"צ עם חברים או לפעילות בסופ"ש.

תיקי בית ספר של קל גב. יח"צ,
תיקים אופנתיים של קל גב עם אלמנטים אורתופדיים לכיתות הגבוהות/יח"צ

עוד בסדרת אריאל לילדי הגן - תיק גב עם מערכת טרולי ניתקת (125 שקל) המאפשרת לילדים להתגלגל בכיף כל הדרך לגן, לחוג או לגינה, או לנתק את הטרולי ולהישאר רק עם התיק. גם הוא קל משקל ואטום למים ומגיע עם מערכת גב מרופדת.

לכיתות הצעירות מציעה החברה תיקים במבחר גדול של עיצובים עם הדמויות האהובות על ילדי גיל זה. יש את הפשוטים יותר, המשלבים בין אופנה לנוחות, כמו תיק הכריש הכחול (197 שקל) למשל, שמגיע עם מערכת גב מרופדת, חלוקה נוחה לתאים המסייעת בסדר וארגון ויכולת לחבר טרולי.

תיקי בית ספר של קל גב. יח"צ,
התיק מתחבר או מתנתק מהטרולי וכולל מערכת תמיכה אורתופדית/יח"צ

ויש את הילקוטים האורטופדיים קלי המשקל, שניתנים להרחבה וכוללים טרולי שניתן לחיבור. תיקים אלו כוללים גם מערכת גב אורטופדית במבנה בולם זעזועים. ניתן לרכוש אותם גם כסט (449 שקל) עם קלמר מתרחב, קופסת אוכל מחולקת בכיסוי תרמי ובקבוק שתיה בנפח 500 מ"ל ב כיסוי מבודד.

תלמידי כיתות ג' ומעלה יכולים ליהנות מתיקים אופנתיים עם אלמנטים אורתופדיים (199 שקל). לתיקים מערכת גב אורתופדית מרופדת עשויה רשת מבד מנדף זיעה, כתפיות מרופדות, בד דוחה מים, מחזירי אור בכותפות אפשרות חיבור לטרולי, חלוקה פנימית למספר תאים, כיסים ושני תאי צד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully