וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רופאת עור מזהירה: אל תתעלמו מהכתם הזה בעור - הוא עלול להיות סרטני

ד"ר להבית אקרמן

עודכן לאחרונה: 21.8.2024 / 15:32

זה יכול להיראות כמו לכלוך או כתם עקשן אבל האמת היא שמדובר במחלת עור שבמקרים נדירים יכולה להיות סימן לסרטן. רופאת עור מסבירה

ד"ר מור מיודובניק מסבירה מה אנחנו צריכים לעשות כדי להגן על עצמנו מסרטן העור/מערכת וואלה

ככל שבעיית ההשמנה בעולם המערבי תופסת תאוצה כך אנו רואים יותר ויותר ביטויים של מחלות שהיו פעם פחות שכיחות. אחת מהתופעות הללו היא אקנטוזיס ניגריקנס (acanthosis nigricans).

בעצם מדובר בכתמים כהים בבתי שחי, עורף ולפעמים גם בפרקי הידיים. ואם אכן זו הבעיה - לעיתים יש צורך לחפש מחלת רקע, בעיקר אחת הקשורה להשמנה כמו עמידות לאנסולין, שחלות פוליציסטיות, סוכרת, סינדרום מטבולי, הפרעות בבלוטת התריס והשמנת יתר. מחקר אמריקאי שפורסם לאחרונה הראה כי בקרב מעל ל-70 אחוזים מאנשים שסבלו מהשמנת יתר משמעותית (obesity) יופיע הסימפטום.

יש לשים לב כי לא מדובר בכתמים כהים עקב לכלוך של העור ולכן לא יעזור פה לשפשף את העור בניסיון להפוך אותו לחלק יותר ובהיר יותר. כמו כן יש להבדיל את המצב הזה מבעיות אחרות שכיחות של פיגמנטציה. להרבה אנשים עם עודף משקל יש פיגמנטציה במפשעות ובתי שחי, אבל לא מדובר במחלת העור אקנטוזיס ניגריקנס .

אז איך מבדילים?

חשוב להבין שלא מדובר בסתם עור בגוון יותר כהה (פיגמנטציה), אלא מצב שבו שטח הפנים של העור מחוספס ועבה יותר ונראה כמו בד קטיפה. מצב זה דומה לבעיות נוספות כמו מלסמה (בדרך כלל המיקומים שונים), עמילואידוזיס, פיגמנטציה מתרופות, מרגישות לחומרים ומשפשוף קבוע של העור.

ההמלצה שלי היא שלמי שיש בעיה של כתמים לפנות לרופא עור ליעוץ, מכיוון שלפעמים המצב הזה דומה לבעיות אחרות וחשוב לאבחן. כשיש כבר אקנטוזיס ניגריקנס חשוב לאבחן ובעיקר לחפש את מחלת הרקע במידה וקיימת, ולטפל בה. ואז הסימפטומים יחלפו.


 

sheen-shitof

עוד בוואלה

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אקנטוזיס ניגריקנס. ShutterStock
זה לא לכלוך/ShutterStock

בעוד שמצב זה קשור בדרך כלל לבעיה שקשורה למשקל עודף ולסוכרת לעיתים נדירות בלבד זה יכול להיות ביטוי לגידול ממאיר. מצב זה מאוד נדיר. אבל בכל מקרה של פיגמנטציה מפושטת הכתובת לאבחון היא רופאי עור בקופות החולים.

הטיפול, מעבר לחיפוש גורם לבעיה וטיפול בו הוא גם ירידה במשקל - הרבה פעמים זה מביא להטבה בסימפטומים. כמו כן אפשר להשתמש בתכשירי הבהרה ולייזרים להבהרת העור אבל כל עוד לא מטפלים בבעיית הרקע - המצב לא ישתפר.

הכותבת הינה רופאת עור

  • עוד באותו נושא:
  • עור
  • סרטן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully