וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כדור הבדולח שיוכל לנבא סיבוכי היריון עתידיים" - מאגר שליות הושק בוולפסון

עודכן לאחרונה: 20.8.2024 / 10:04

בית החולים וולפסון משיק את פרויקט מאגר השליות הסרוק הגדול בארץ שיעזור לרופאים לנבא סיכוני הריון בהריונות נוכחים ועתידיים

מאגר השליות הגדול בעולם בוולפסון. בית החולים וולפסון דוברות,
מאגר השליות הגדול בעולם בוולפסון/בית החולים וולפסון דוברות

בית החולים וולפסון משיק את פרויקט מאגר השליות הסרוק הגדול בארץ, לאחר שלאחרונה הותקן סורק דיגיטלי חדש במכון לפתולוגיה. מדובר על סורק ייחודי, הראשון מסוגו בארץ, שיאפשר גישה דיגיטלית למעל 100,000 דגימות של פתולוגיה שלייתית שנצברו ב-20 השנים האחרונות במרכז הרפואי וולפסון.

המידע שמתקבל באמצעות הסורק, תוך דקות ספורות בלבד, מאפשר לו להקים ענן מידע עצום של מידע ייחודי ובו פענוח דגימות שליות באופן דיגיטלי שיסייע במחקרים עתידיים. המחקרים יתמקדו ביצירת מודלי ניבוי לחזרת סיבוך מיילדותי בהריון הבא, וכן פיתוחי AI משולבים עם מעבדת הדימות, חדר צנתור ילדים, מעבדת פוריות ובגנטיקה.

אם עד היום התייחסו לשליה כ"קופסא השחורה" של ההיריון שמתעדת את הסיבוך שכבר קרה. עתה, צופים בבית החולים, כי יוכלו לנבא סיבוכי וסיכוני היריון עתידיים.

מאגר השליות הגדול בעולם בוולפסון. בית החולים וולפסון דוברות,
מאגר השליות הגדול בעולם בוולפסון/בית החולים וולפסון דוברות

הקונספט במיזם הקמת בנק השליות הנוכחי הינו פורץ דרך כאסטרטגיה למניעת סיבוכי היריון משמעותיים. בנוסף, באמצעות פיתוחי מחקר יישומי מבוססי בינה מלאכותית יתאפשר ניבוי של סיבוכי הריון עתידיים.

"נוכל לנבא על סמך פתולוגיה שלייתית מהריון מורכב גם את הצפוי בהריונות עתידיים, ממש כמו כדור בדולח", אמר פרופ' ערן וינר, מנהל אגף נשים ויולדות במרכז הרפואי וולפסון. "במהלך 20 השנים האחרונות יצרנו בוולפסון, מאגר עצום וייחודי של דגימות פתולוגיות של שליות משלל סיבוכי ההיריון (רעלת הריון, לידות מוקדמות, הפרעות בגדילה, סוכרת, תאומים ועוד)", הוסיף.

בעזרת מענק המחקר (של 1.5 מיליון שקלים) ולאחר רכישת הסורק הייחודי נוכל כעת לסרוק את הדגימות ובעזרת שימוש מתקדם בבינה מלאכותית נוכל לא רק לתת תשובות פתולוגיות בהתבסס על המאגר הקיים, כי אם גם לנבא על סמך פתולוגיה שלייתית מהריון מורכב - גם את הצפוי בהריונות עתידיים.

בראש הפרויקט עומד צוות מומחים מהמרכז הרפואי וולפסון : פרופ' ערן וינר מנהל אגף נשים ויולדות במרכז הרפואי, ד"ר ליאור קשאני רופאה-חוקרת באגף נשים ויולדות, ד"ר אורנית כהן ראש רשות מחקר וחדשנות , ד"ר לטיציה שרייבר חוקרת במכון לפתולוגיה, ד"ר מרק הירש מנהל מכון לפתולוגיה וד"ר פבל טטרסקי מנהל המעבדה לפתולוגיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully