וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה ההתפרצות הנוכחית של אבעבועות הקוף צריכה להדאיג את כולנו

ד"ר רותי גופן וד"ר נעם לויתן

עודכן לאחרונה: 18.8.2024 / 12:05

ארגון הבריאות העולמי הכריז שוב על התפרצות אבעבועות הקוף כאירוע חירום בריאותי. אלא שהפעם מדובר בזן אלים הרבה יותר עם שיעור תמותה גבוה פי 10 מהקודם, בעיקר בילדים

מומחה בריטי מסביר על נגיף אבעבועות הקוף/רויטרס

בסוף השבוע שעבר הכריז ארגון הבריאות העולמי (WHO), בפעם השנייה בתוך שנתיים, על התפרצות של אבעבועות הקוף כ"מצב חירום של בריאות הציבור שמעורר דאגה בין לאומית" (PHEIC).

ההכרזה הגיעה בעקבות התפרצות חדשה של הנגיף במספר מדינות באפריקה. ההתפרצות הנוכחית החלה ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו, התפשטה לכמה מדינות שונות ביבשת, כולל ארבע מדינות שבהן מעולם לא אובחנו לפני כן מקרי הדבקה: רואנדה, בורונדי, אוגנדה וקניה, ועכשיו התגלה גם מקרה ראשון בשוודיה.

ההכרזה על מצב החירום הגיעה יום אחרי שהמרכז האפריקאי לבקרת מחלות (CDC Africa) הכריז אף הוא על ההתפרצות כמצב חירום לבריאות הציבור באפריקה. ההכרזות יאפשרו פעילות בינ"ל מתואמת והפניית משאבים לעצירת את ההתפרצות.

אבעבועות הקוף היא מחלה נגיפית שמקורה במכרסמים באפריקה. היא אובחנה לראשונה אצל בני אדם בשנות השבעים של המאה הקודמת, ומאז ועד 2022 רוב מקרי ההדבקה התרחשו בהדבקה ישירה מחיות לאדם, ללא הדבקה כמעט בכלל מאדם לאדם.

אבעבועות הקוף. ShutterStock
ממש לא כמו הקודם. התפרצות מוטציה חדשה של אבעבועות הקוף/ShutterStock

במאי 2022 החלה התפרצות של אבעבועות הקוף מחוץ לאפריקה, וכחודשיים לאחר מכן, בחודש יולי, הכריז ארגון הבריאות העולמי על ההתפרצות כמצב חירום. בהתפרצות הזאת אובחנו כ-100,000 נדבקים והיו כ-200 מקרי מוות, ב- 116 מדינות ברחבי העולם. ההתפרצות התרחשה בעקבות הדבקה של הנגיף מאדם לאדם במגע קרוב, כולל במגע מיני, והרוב המכריע של הנדבקים היו גברים שמקיימים יחסי מין עם גברים.

בעקבות מאמצי הסברה בין לאומיים ומבצעי חיסונים רחבי היקף בקרב קהילות של גברים שמקיימים יחסי מין עם גברים ברחבי העולם, הצליחו לעצור את ההתפרצות כמעט לגמרי. מספר מקרי ההדבקה פחת באופן דרמטי וארגון הבריאות העולמי הכריז על סיום מצב החירום. גם בישראל, בזכות פעילות אינטנסיבית של משרד הבריאות, קופות החולים, ורופאות.ים בקהילת הלהט"ב, בוצעו מבצעי הסברה בקהילה הגאה, ומבצע חיסונים יעיל שהביאו לירידה במספר הנדבקים ולעצירה כמעט מוחלטת של ההתפרצות.

אלא שההתפרצות הנוכחית אינה קשורה להתפרצות הקודמת. הפעם מדובר בנגיף אבעבועות קוף מענף חדש (clade Ib), שהוא אלים יותר מהנגיף הקודם. שיעור התמותה שלו עומד כעת על כ-3% מכלל הנדבקים (בהתפרצות הקודמת הוא עמד על 0.2%). מרבית התמותה היא בקרב ילדים.

מבצע מטורף למשפחה

חבילת סלוללר ל-4 מנויים -ב100 שקלים וגם חודש ראשון חינם!

לכתבה המלאה
הפעם מדובר בנגיף אבעבועות קוף מענף חדש (clade Ib), שהוא אלים יותר מהנגיף הקודם. שיעור התמותה שלו עומד כעת על כ-3% מכלל הנדבקים (בהתפרצות הקודמת הוא עמד על 0.2%). מרבית התמותה היא בקרב ילדים

ככל הנראה בחודש ספטמבר 2023, התרחשה מוטציה בנגיף שאפשרה הדבקה מאדם לאדם, כולל במהלך יחסי מין. בעקבות המוטציה, הנגיף התחיל להתפשט במהירות באפריקה, ועכשיו התגלה לראשונה נגיף מהענף החדש גם באירופה, בשוודיה. עד כה אובחנו כ-17,500 מקרי הדבקה עם הזן החדש, ומתוכם יותר מ-500 מתו מהמחלה. עיקר החשש כעת הוא מהמשך התפשטות הנגיף, באפריקה ומחוצה לה.

נכון להיום לא ידועים מקרי הדבקה מהזן החדש בישראל. מהידוע לנו, החיסון שיש בידינו יעיל גם נגד הנגיף החדש. לכן מומלץ בחום לכל הגברים שמקיימים יחסי מין עם גברים שטרם קיבלו שתי מנות חיסון לגשת לקופת החולים שלהם ולהשלים שתי מנות חיסון. בכל קופות החולים יש חיסונים. למי שחלה באבעבועות קוף - אין צורך בחיסון, הוא אמור להיות מוגן בזכות הנוגדנים שנוצרים בעקבות המחלה. אנחנו כמובן נמשיך לעקוב ולעדכן בכל מידע שנקבל.

ד"ר רותי גופן, מומחית ברפואת המשפחה ומנהלת שותפה של מרפאת כיכר הבימה, המרפאה הגאה של מכבי שירותי בריאות; נעם לויתן, דוקטור למדעי החיים (Ph.D.), מכון ויצמן למדע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully