וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחלת עור או פריחה? המצב הרפואי שגורם לגירודים ובליטות בכף היד

עודכן לאחרונה: 19.8.2024 / 11:14

מגרד לכם ביד או בכף הרגל, יש לכם שלפוחיות קטנות ולא נראה כי מדובר בעקיצה? יכול להיות שאתם סובלים ממצב העור שחלק מהמומחים טוענים כי הוא מתגבר במצבי לחץ

כפות ידיים של אישה. ShutterStock
כפות ידיים של אישה/ShutterStock

זה יכול להיראות כמו פריחה מגרדת או סתם בליטות קטנות בידים וברגליים, אבל יש מצב שזו בכלל מחלת עור שעל פי חלק מהמומחים מתגברת בזמני לחץ ושנקראת אקזמה דיסהידרוטית.

מקור השם אקזמה הינו מיוונית ומשמעותה "רתיחה" או "בעבוע", ודימוי זה מתאר שנועד לתאר את מראה העור בחולים אלו. זה בעצם שם כללי לדלקת לא ספציפית בכפות הידיים או הרגליים ויכול להיות לה מגוון סיבות כמו רגישות למגע, פטריה, אסטמה של העור, אבל אחת הסיבות השכיחות ביותר זה שאין ממש סיבה שיודעים לאבחן. אצל 20 אחוזים ממי שסובלים מאקזמה תהיה הופעה של שלפוחיות קטנות צפופות ומאד מגרדות בידיים וזו בעצם האקזמה הדיסהידרוטית.

"אם מופיעים אצלכם יחד עם תסמיני אקזמה בידיים שלפוחיות המגרדות בכף היד ולאורך האצבעות, ייתכן מאוד כי מדובר בבעיה זו, וניתן לטפל באמצעות משחות סטרואידים או תרופות אימונומודולטוריות, פוטותרפיה ועוד", מסבירה ד"ר להבית אקרמן, מומחית ברפואת עור.

"בדרך כלל הסוג הספציפי הזה של פריחה דיסהידרוטית לרוב לא מוצאים את הסיבה להופעת הבעיה. חשוב להבין שזה לא מדבק אבל זו תופעה טורדנית ביותר, כיוון שהיא באה וחולפת, וחוזר חלילה".

אקזמה. ShutterStock
אקזמה/ShutterStock

איך מטפלים במחלה?

"קודם כל יש להגיע לרופא עור לאבחון לוודא שלא מדובר במשהו אחר, שכן ישנן מחלות נוספות עם הסתמנות קלינית דומה למשל - פטריה, הרפס, פסוריאזיס , אבעבועות רוח או אפילו זיהומים נדירים", מבהירה ד"ר אקרמן.

"ברוב המקרים רופא עור יעשה אבחון ואולי ישלח לבצוע טסטים ו/או משטח לפטריות. הטיפול לרוב הוא משחות סטרואדליות, כדורים של אנטיהיסטמינים להפחתת הגרד ומניעת טריגרים שמחמירים. במקרים קשים ועמידים יש גם טיפולים נוספים כמו טיפול במנורות UV או טיפול ביולוגי.

מה שחשוב לדעת שיש גורמים שמח ירים את הבעיה כמו חשיפה לחומרים ספציפים, חשיפה למגע עם מתכות, יובש קיצוני וגם מתח שיכול להגביר או להחמיר את המחלה ולכן מכיוון שמדובר בבעיה כרונית עם מהלך גלי של התקפים והטבות חשוב לנסות למנוע את הגורמים שמחמירים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully