וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זיווג משמיים: כשמוסיפים את זה ליוגורט הוא הופך לפצצת בריאות

עודכן לאחרונה: 15.8.2024 / 10:17

יש שילובים קולינריים שהם לא רק טעימים, אלא גם בריאים, והנה עוד שילוב שהוא הוכחה לכך - יוגורט ודבש. אז מה זה בדיוק עושה לבטן שלכן ולמערכת העיכול?

ככה מכינים את התרופה הטבעית - דבש עם שום/@creative_explained

הוספת כף אחת או שתיים של דבש למנת יוגורט לא ממותק יכולה להגביר את הכוחות הפרוביוטיים של מזון הבריאות האולטימטיבי, כך עולה משני מחקרים חדשים שפורסמו ב-The Journal of Nutrition.

"התעניינו בשילוב הקולינרי של יוגורט ודבש, הנפוץ מאוד בתזונה הים תיכונית, וכיצד זה משפיע על המיקרוביום של מערכת העיכול", אמרו עורכי המחקר מאוניברסיטת אילינוי אורבנה-שמפיין.

התזונה הים תיכונית קשורה לסדרה של יתרונות בריאותיים, המיוחסים בדרך כלל לנוכחות של שומנים בריאים מדגים, שמן זית ואגוזים, כמו גם דגש מופחת על בשר אדום. מוצרי חלב לא ממלאים תפקיד גדול בסך הכל, אבל יש יוצאים מן הכלל - כלומר לגבינה ויוגורט.

בהתבסס על הידע הקיים על יוגורט ודבש, שילוב יווני עתיק, החוקרים רצו לבדוק אם דבש הוא יותר מסתם ממתיק בשילוב האידיאלי.

בגזרת היוגורטים, סוגים מסוימים מכילים זני חיידקים פרוביוטיים כגון Bifidobacterium animalis, תושב טבעי של דרכי העיכול של בעלי חיים רבים - כולל שלנו - שמחקר קודם קישר עם שיפור בבריאות מערכת העיכול ותפקוד חיסוני בבני אדם. הדבש, מפורסם בתכונותיו האנטיבקטריאליות, אך הוא גם פרה-ביוטי - מה שאומר שהוא מקדם צמיחה או פעילות של חיידקים מועילים בגופו של האוכל.

בהתחשב בפוטנציאל שלו להגביר חיידקים מועילים, החוקרים קיוו ללמוד אם דבש עשוי לעזור לחיידקים לעמוד בפני הסכנות העומדות בפניהם בתוך מערכת העיכול האנושית.

יוגורט ודבש. ShutterStock
יוגורט ודבש/ShutterStock

"האנזימים בפה, בקיבה ובמעיים שלנו עוזרים לעיכול ומקלים על ספיגת חומרי הזנה, אבל הם גם מפחיתים את הכדאיות של חיידקים", אומר הולשר. "זה נהדר כשמדובר בפתוגנים, אבל לא בהכרח כשמדובר בחיידקים מועילים", היא מסבירה. "רצינו לראות אם דבש יכול לעזור לחיידקים פרוביוטיים לשרוד במעיים".

במחקר הראשון מבין שניים חדשים, חוקרים ערכו ניסויי מעבדה כדי לחקור כיצד ארבעה זני דבש - אספסת, כוסמת, תלתן ופריחת תפוז - משפיעים על הכדאיות של B. animalis ביוגורט תוך סימולציה של עיכול.

הם ערבבו יוגורט שהוחדר עם החיידקים לאחד מארבעת זני הדבש, ואז אפשרו לחיידקים לגדול על צלחות פטרי תוך שהם נחשפים לתמיסות המדמות אחד מכמה נוזלים שהם עלולים להיתקל בהם במעיים שלנו: רוק, חומצת קיבה, מיצי מרה מעיים, ואנזימים.

עוד בוואלה

מה אתם יודעים על המשפחות של הכדורגלנים? שחקו עכשיו.

לכתבה המלאה

מה תוצאות המחקר?

אף אחד מארבעת סוגי הדבש לא הראה השפעה משמעותית על הישרדות החיידקים ברוק או בחומצת קיבה, מדווחים החוקרים, עם תוצאות דומות לאלו של קבוצות ביקורת, שהציגו יוגורט מעורבב עם סוכר או מים. עם זאת, בתמיסות שנועדו לחקות נוזלי מעיים, יוגורט מעורבב עם דבש אכן תמך בהישרדותם של חיידקים מועילים. ההשפעה הייתה בולטת ביותר עם זן של דבש התלתן, מצא המחקר.

במחקר השני החוקרים מצאו את הממצאים הראשוניים שלהם בניסוי מוצלב אקראי ומבוקר המבוסס על 62 בני אדם בוגרים בריאים. הם ביקשו מהמשתתפים לאכול שני פריטים שונים במשך שבועיים כל אחד: יוגורט עם דבש תלתן למשך שבועיים ויוגורט שעבר טיפול בחום. בניסוי המשך, 36 מהמשתתפים הללו המשיכו לסיבוב שלישי ברצף, בו אכלו יוגורט מעורבב בסוכר.

המשתתפים נתנו דגימות צואה ומידע על תנועות המעיים שלהם. כמו כן הם מילאו שאלונים וביצעו משימות כדי להעריך את מצב הרוח, הקוגניציה והרווחה הכללית שלהם.

"הממצאים שלנו הראו ששילוב דבש עם יוגורט תמך בהישרדות החיידקים הפרוביוטיים של היוגורט במעיים, כך שתוצאות מחקר המעבדה אכן תורגמו ליישום בעולם האמיתי בבני אדם", אומרים החוקרים. המחקר לא מצא שינויים בזמן מעבר מעיים, תדירות יציאות, מצב רוח או קוגניציה. אבל זה עשוי פשוט לשקף את הבריאות הכללית של המשתתפים, מציינים החוקרים, וכמעט שלא מונע את הצורך במחקר נוסף.

ראוי לציין שדבש הוא עדיין סוכר, עם הסיכונים הבריאותיים הנלווים לכך. "מצאנו שכף אחת של דבש במנת יוגורט עוזרת לתמוך בהישרדות הפרוביוטיקה. עם זאת, עלינו לזכור שדבש הוא תוספת סוכר".

למרות שקיים מחקר משמעותי המצביע על היתרונות הפוטנציאליים של פרוביוטיקה, ראוי גם להזכיר שתוספי פרוביוטיקה אינם מיועדים לכולם, ויכולים להוות סכנות משל עצמם. אולם באופן כללי, הולשר אומר שהמחקר הזה מרמז על חוכמה נסתרת מאחורי המסורת העתיקה של ערבוב דבש ויוגורט. "הוספת מעט דבש ליוגורט לא ממותק היא זיווג קולינרי נחמד לשילוב בסיבוב התפריט שלך", סכימו החוקרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully