וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף עידן הקרוספיט? הטרנד הגדול הבא בעולם הכושר

עודכן לאחרונה: 21.8.2024 / 13:46

קרוספיט, הטרנד שכבש בסערה את עולם הכושר בשני העשורים האחרונים, מקבל מתחרה חדש ומפתיע. היירוקס היא שיטת אימונים שהומצאה מתוך כוונה להנגיש את עולם הכושר לא רק למתאמנים ה"כבדים", אבל בפועל לא בטוח שמשרתת את המטרה הזאת

סיפור בדקה בת 80 בשיעור קרוספיט/מערכת וואלה

עולם הכושר הוא תחום דינמי שמשתנה כל הזמן, אבל נראה שבשני העשורים האחרונים, הקרוספיט החל לכבוש חלקים נרחבים יותר ויותר בתוכו. אבל בזמן האחרון מתפתחת בשקט תופעה חדשה שמאיימת על ההגמוניה של הקרוספיט ומבקשת לטפל בנקודת התורפה המשמעותית ביותר שלו. תכירו את היירוקס (Hyrox), שיטת אימון שנולדה בגרמניה, צוברת פופולריות ברחבי העולם ומציעה אלטרנטיבה מסקרנת לחובבי הכושר הפונקציונלי.

לפני שנבין מהי השיטה הזאת, קצת רקע על קרוספיט: בשנת 2000, גרג גלאסמן פתח את מכון הכושר הראשון שלו בסנטה קרוז, קליפורניה, ובכך הניח את היסודות למה שיהפוך לאחת התנועות המשפיעות ביותר בעולם הכושר. קרוספיט, כפי שהוגדר על ידי מייסדיו, הוא אימון שכולל "תנועות פונקציונליות מגוונות בעצימות גבוהה". השיטה משלבת אלמנטים מאימוני משקולות, אתלטיקה, התעמלות וסיבולת, במטרה ליצור אימון מושלם שמפעיל את כל הגוף בזמן קצר.

הפופולריות של קרוספיט צמחה במהירות מסחררת. מ"Box" (המונח המקובל למכון קרוספיט) בודד בקליפורניה, הרשת התרחבה לאלפי מכונים ברחבי העולם. תחושת הקהילתיות, האתגר היומיומי והתוצאות המרשימות משכו מיליוני מתאמנים לשיטה הפופולרית.

אך לצד ההצלחה, קרוספיט ספגה גם ביקורת. מומחים הביעו חשש מהאינטנסיביות הגבוהה של האימונים, במיוחד בשביל מתחילים. הדגש על ביצועים ותחרותיות עורר דאגות מפני סיכון מוגבר לפציעות, אבל למרות כל זה, הפופולריות של קרוספיט המשיכה לגאות, עם אירועי ה-CrossFit Games שהפכו לאחת מתחרויות הכושר הנצפות ביותר בעולם.

קרוספיט. ShutterStock
קרוספיט/ShutterStock

היירוקס: הכלאה בין קרוספיט, חצי מרתון ומרוץ שליחים

בשנת 2017, שני יזמים גרמנים, כריסטיאן טואצקה (Christian Toetzke) שמכור לריצה תחרותית ומוריץ פורסטה (Moritz Furste), מדליסט אולימפי בהוקי שדה , זיהו פוטנציאל לשיטת אימון חדשה. הם רצו ליצור תחרות שתשלב את האינטנסיביות של קרוספיט עם הנגישות של אירועי המרתון, גם למתאמנים ללא ניסיון.

כך נולד היירוקס, שמורכב משמונה תחנות אימון, כאשר בין כל תחנה המשתתפים רצים קילומטר אחד ומבצעים תרגילים שונים. התחנות כוללות מגוון תרגילים כמו Ski-Erg (מכשיר המדמה תנועת סקי), דחיפת מזחלת, משיכת מזחלת, חתירה, נשיאת משקולות למרחק, מכרעים (לאנג'ים) עם שקי חול, זריקת כדור כוח ועוד, כאשר ההבדל המרכזי בין הספורט הזה לבין תחרויות דומות אחרות הוא האפשרות להתחרות בקבוצה ולהשלים ביחד את התרגילים.

ברט ויליאמס, עורך בכיר במגזין Men's Health, שהתנסה באירוע היירוקס בניו יורק, מתאר את החוויה כ"שילוב תחרותי של אירוע קרוספיט, חצי מרתון ומרוץ מכשולים עירוני. התרגילים אמורים להיות נגישים לכל מבקרי חדר הכושר, אבל הם עדיין מאתגרים ומורכבים".

ההבדל המשמעותי בין היירוקס לקרוספיט הוא העקביות. בעוד שבקרוספיט מביא בכל יום שיטת אימון שונה (ה-WOD - Workout of the Day), בהיירוקס המבנה תמיד זהה. זה מאפשר למשתתפים להתכונן טוב יותר ולדעת למה לצפות.

הפעם הגזמנו

וואלה מובייל במבצע עם 4 מנויים ב100 שקלים וחודש ראשון חינם!

לכתבה המלאה

"הבחורים הרזים והשריריים שמצפים לראות בכל אירוע מזוכיסטי כזה"

מאז האירוע הראשון בהמבורג בנובמבר 2017, שמשך 650 משתתפים, היירוקס צמח במהירות מסחררת. לפי נתוני החברה, ב-2024 צפויים להתקיים 45 אירועים עם כ-425 אלף משתתפים בחמש יבשות (אם כי בשלב הזה, עדיין לא בישראל).

הפופולריות של היירוקס לא נעלמה גם מעיני התקשורת בזמן האחרון. מגזין TIME הגדיר את היירוקס כאחת החברות המשפיעות בעולם הכושר לשנת 2024. החברה חתמה על שיתופי פעולה עם מותגים מובילים כמו פומה, Centr של כריס המסוורת' ו-F45 לאימונים פונקציונליים בקבוצות.

אולם לצד הפופולריות הרבה של הטרנד, אחד המסרים המרכזיים של היירוקס הוא הנגישות לכולם. החברה מדגישה שזהו "מרוץ לכל מבנה גוף", אבל האם זה באמת המצב? ויליאמס מתאר בהקשר הזה את מה שהוא חווה באירוע בניו יורק: "יש שם בעיקר את הבחורים הרזים והשריריים שהייתם מצפים לראות בכל אירוע כושר 'מזוכיסטי' (כלשונו) מהסוג הזה, אבל כן יש שם גם אנשים ונשים עם מבני גוף שונים וגם כאלו ללא ניסיון".

עם זאת, כמו בכל ספורט תחרותי, המנצחים הם מטבע הדברים בדרך כלל אלה עם הניסיון והכושר הגבוה. ובדומה לקרוספיט, היירוקס מקיים גם תחרויות Elite 15, דירוג של 15 המתחרים המובילים שמתחרים על הכתרים הכלליים באליפות העולם.

"אולי מרוץ לכולם אבל הוא לא קל"

אז האם היירוקס יירש את מקומו של הקרוספיט היוקרתי ויהפוך לדבר הגדול הבא בעולם הכושר? ברור שזה עוד מוקדם מדי לקבוע אבל מה שברור הוא שהתעשייה המשומנת הזאת ממשיכה להתפתח וזוכה לפופולריות גבוהה בכל רחבי העולם.

דייוויד מגידה, אלוף צפון אמריקה בהיירוקס לשנת 2023, מספר שהחברה מפתחת חומרי הדרכה למאמנים ועובדת עם מכוני כושר בכל הגלובוס, בדומה למודל של קרוספיט. בנוסף, החברה מתכננת לפתוח מרכזי ביצועים עם תכניות ספציפיות לאימון היירוקס.

לסיכום, ויליאמס מתאר את חווית ההיירוקס שלו בספקנות: "זה אולי מרוץ לכולם, אבל זה לא אומר שזה באמת קל ונגיש לכולם". עם זאת, הוא מוסיף שבאירועים האלו כן יש יותר דגש על פעילות בקבוצה - כי הוא מאפשר לשתף פעולה ולעבור את המקצים השונים ביחד, כשכל חבר בקבוצה תורם את חלקו ועל פי יכולתו.

בסופו של דבר, עם כל הטרנדים בעולם הכושר, הספורט שבאמת יתאים לכם הוא זה שתרצו להתמיד בו לאורך זמן בלי שזה ירגיש כמו "עונש". בין אם אתם אוהבים אינטנסיביות, תחרות או אימונים בקבוצה, קודם כל תמצאו את מה שבאמת מניע אתכם - ואז יהיה קל יותר גם לבחור את השיטה שתרצו להתאמן בה לאורך זמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully