וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נדיר: המחקר על התרופה החדשה לסרטן הסתיים עם 100% הצלחה

ד"ר עופר פורים

18.8.2024 / 10:57

מעט מאוד פעמים, אם בכלל, מסתיים מחקר בטיפול כלשהו עם 100 אחוזי הצלחה. אבל זה בדיוק מה שקרה לתרופה אימונותרפית, שנוסתה כקו טיפולי ראשון לסרטן הרקטום

תרופה. ShutterStock
100% הצלחה במחקר/ShutterStock

מחקר שלב 2 שבדק את יעילות הטיפול באמצעות התרופה האימונותרפית דוסטרלימאב (Dostarlimab) כ"קו טיפול ראשון" וכחלופה לטיפול כימותרפי ולניתוח עבור סרטן חלחולת עם גידול מתקדם מקומי בחולים הנושאים שינוי מסוג dMMR, הראה תגובה קלינית מלאה בשיעור חסר תקדים של 100% בקרב 42 המטופלים שקיבלו את התרופה במסגרת המחקר. יתר על כן, בקרב 24 המטופלים הראשונים שנבדקו, נצפתה תגובה קלינית מלאה שנשמרה לאורך זמן מעקב חציוני של למעלה משנתיים.

התוצאות המעודכנות, שהוצגו בכנס ASCO האחרון, הן המשך לממצאים שהוצגו לראשונה בכינוס ASCO ב-2022, ופורסמו במקביל ב-"New England Journal of Medicine".

מדובר בתוצאות חסרות תקדים שהוגדרו על ידי ה-,FDA כ-Breakthrough Therapy, ומהוות לא פחות ממהפכה בטיפול בחולים אלה.

עד לאחרונה, הטיפול המקובל עבור מטופלים עם סרטן חלחולת הנושאים את השינוי הגנטי מסוג dMMR ( deficient DNA mismatch repair) הידוע גם כבעל אי-יציבות מיקרוסטליטית גבוהה (MSI-H) מתקדם מקומית הוא טיפול התחלתי באמצעות כימותרפיה לצד הקרנות, כשלאחריו נדרשת, בדרך כלל, התערבות ניתוחית להסרת הגידול וחלקים מהמעי או מהרקמות מסביב.

אצל כל המטופלים לא נמצאה עדות למחלה

למרות שבתחילת הטיפול נרשמות תוצאות חיוביות עבור מרבית המטופלים, בקרב קרוב לשליש מהם המחלה חוזרת וברוב המקרים הם מתים לבסוף מהסרטן, שעם הזמן מתפשט לחלקים אחרים בגוף.
אם לא די בכך, הרי שניתוח והטיפול הכימותרפי-קרינתי עלולים לגרום לתופעות לוואי ארוכות טווח, הכרוכות בירידה משמעותית של איכות החיים, לרבות תחלואה לא פשוטה, החל מבעיות שליטה בצואה, בעיות בתפקוד המיני, נוירופתיה, תפקוד לקוי של המעיים ומערכת השתן, עקרות ואף התפתחות של מחלות סרטן שניוניות.

הממצאים המחקריים החדשים שפורסמו מראים את הפוטנציאל הגלום בתרופה אימונותרפית זו לטיפול בסרטן חלחולת מסוג dMMR מתקדם מקומית שאינו גרורתי. במסגרת המחקר, קיבלו החולים במשך חצי שנה את הטיפול האימונותרפי אחת לשלושה שבועות.

התוצאות היו חסרות תקדים: מבין מי שהשלימו את הטיפול - אצל כל המטופלים לא נמצאה עדות למחלה, ולא נצפתה חזרה של המחלה, גם לאחר יותר משנתיים מסיום הטיפול.

אומנם הטיפול בתרופה אימונותרפית זו טרם אושר רשמית לטיפול בסוג סרטן זה, אך הוא מצליח להשיג עוד ועוד עדויות ותוצאות קליניות טובות בשדה הטיפולי, כשהוא מוביל לנסיגה מלאה ויציבה של הגידול הסרטני ללא צורך בטיפול כימותרפי וניתוחי.

מדובר בגידול המתחיל בחלחולת (רקטום), החלק הסופי של המעי הגס, ולרוב הוא מסווג כחלק מקבוצת מחלות סרטן הנקראות סרטן המעי הגס והחלחולת. סרטן זה הוא השלישי הנפוץ בעולם.
לשם הדוגמה, בארה"ב, ההערכות מדברות על כ-46,220 אנשים המאובחנים בסרטן החלחולת בכל שנה ושנה, וזאת כאשר כ-5-10 אחוזים מכל מחלות סרטן החלחולת הן מסוג dMMR MSI-H /.
מנתוני משרד הבריאות בישראל שפורסמו במרץ 2023, עולה כי 2,787 מקרים חדשים של סרטן המעי הגס והחלחולת אובחנו בישראל בשנת 2020 לבדה, כאשר1,208 מטופלים נפטרו מסרטן המעי הגס והחלחולת בשנת 2020.

בהשוואה בין-לאומית, שיעורי התמותה מסרטן המעי הגס והחלחולת בישראל אומנם נמוכים יותר במבט רוחבי ביחס לשאר העולם, אך שיעורי ההיארעות בישראל של סרטן זה מעט גבוהים מהממוצע העולמי. סרטן המעי הגס והחלחולת מאובחן בעיקר בגיל המבוגר, כאשר שיעורי ההיארעות עולים מאוד החל מגיל 50 בשני המינים, והם גבוהים ביותר בקבוצות הגיל 75 ומעלה. בדיקת סקר לגילוי גידולים אלו (קולונוסקופיה) מומלצת באוכלוסייה הכללית החל מגיל 50, אחת לעשור.

בזכות המחקר החדש, שתוצאות ראשוניות שלו החלו להגיע כבר לפני כשנתיים, לכל חולה סרטן החלחולת, המאובחן עם המחלה בשלב הלא-גרורתי, מומלץ לבצע בדיקה לסיווג הגידול. אם הגידול מתגלה כ-dMMR, ההמלצה החד-משמעית בישראל ובעולם כולו היא לטפל באמצעות טיפול אימונותרפי, כתחליף לכימותרפיה, לקרינה ולהתערבות ניתוחית.

פרופיל תופעות הלוואי של הטיפול נסבל והוא קל יחסית לטיפול הסטנדרטי הקיים כיום. בשל ההשלכות הקשות על איכות החיים הנובעות מהטיפול הסטנדרטי הקיים כיום מהטיפול הנוכחי, חולים רבים נמנעים מלבצע את בדיקות הסקר ולכן הגידולים מתגלים בשלב מאוחר.

תוצאות מחקר חדש זה, המציע תקווה אמיתית לחולי סרטן החלחולת, הוא דוגמה חשובה לחשיבות האבחון המוקדם של המחלה. כמו בכל קבוצת סרטני המעי הגס בפרט, ובגידולים סרטניים ככלל, אבחון מוקדם של סרטן החלחולת הוא קריטי על מנת להתחיל טיפול מתאים מוקדם ככל האפשר.

הכותב הוא מנהל יחידת גידולי מערכת העיכול, המרכז האונקולוגי על שם הלמסלי בשערי צדק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully