וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיתוסים ועובדות: התשובות לשאלות הכי קשות בנושא הנקה

בשיתוף Philips Avent

8.8.2024 / 13:00

לרגל שבוע ההנקה הבינלאומי, ריכזנו עבורכן את השאלות הנפוצות ביותר בנושא הנקה - מתי להאכיל, כמה זמן, האם התינוק שבע, ומה לגבי תרופות ואלכוהול? מומחים עונים על הכל ומספקים מידע חיוני לאימהות חדשות וותיקות כאחד, כולל טיפים לשילוב הנקה עם חזרה לעבודה

פיליפס אוונט - משאבת הנקה. פיליפס,
פיליפס אוונט - משאבת הנקה/פיליפס

שבוע ההנקה הוא אירוע עולמי שנועד לקדם ולהגביר את המודעות לחשיבות ההנקה ולתמוך באימהות בתהליך ההנקה. שבוע זה מתקיים בכל שנה במהלך השבוע הראשון של חודש אוגוסט. האירוע החל לראשונה בשנת 1992 ביוזמת ארגון הבריאות העולמי (WHO) וקרן החירום של האומות המאוחדות לילדים (UNICEF). המטרה המרכזית של שבוע ההנקה הבינלאומי היא לקדם את ההנקה, להדגיש את יתרונותיה לבריאות התינוקות והאימהות, ולספק תמיכה, מידע והכוונה למי שזקוק להם.

כדי לספק לאימהות את התמיכה הטובה ביותר בתהליך ההנקה ולספק את צרכיהן בידע ובפתרונות מבוססים, המותג המוביל Philips Avent, עובד בשיתוף פעולה הדוק עם אנשי מקצוע בתחום הבריאות והורים כבר 40 שנה. לדבריו של Simone Marcucci, Media & PR Manager - Philips Personal Health Italy, Israel, and Greece, "מוצרי Philips Avent פותחו על ידי אנשי מקצוע מובילים בתחום הבריאות והם מוגשים לקהל הרחב במטרה להקל על חיי היומיום ולשפר את איכות החיים. מוצרי ההנקה של Philips Avent עוצבו על מנת לתמוך באימהות בכל שלב במסע ההנקה. בין אם הן מעוניינות לשפר את אספקת החלב או פשוט להספיק יותר דברים במשך היום, בזכות משאבות החלב החשמליות והידניות ואבזרי הטיפול בשד שאנו מציעים, תהליך ההנקה הופך לקל ופשוט יותר".

פיליפס אוונט - משאבת הנקה. פיליפס,
פיליפס אוונט - משאבת הנקה/פיליפס

אלו המוצרים שחשוב להכיר לפני הלידה או בזמן ההנקה

משאבת הנקה - משאבת החלב החשמלית שלPhilips Avent בעלת טכנולוגיית Natural Motion לזרימת חלב מהירה אשר לוקחת השראה מהיניקה הטבעית של התינוק. המשאבה מאפשרת שאיבת יותר חלב בפחות זמן, בעזרת כרית המגרה את השד להפיק חלב ממש כמו תינוק. הכרית עוברת ללא הפרעה ממצב גירוי למצב שאיבה, ומפעילה על הפטמה את המידה המדויקת של גירוי ויניקה, לקבלת זרימת חלב מרבית. כרית זו עשויה סיליקון בגודל אחיד - הכרית נמתחת בעדינות ומתאימה עצמה לאנטומיה הייחודית של השד. העיצוב של המשאבה, מאפשר ישיבה זקופה במקום לרכון קדימה, בתנוחה שהוכחה קלינית כנוחה לשאיבה. המשאבה בעלת רמות גירוי ושאיבה שונות לחוויה מותאמת אישית. כמו כן, מנוע המכשיר שקט במיוחד, להפעלה נוחה בכל עת ובכל מקום.

בקבוק תינוקות - בקבוק Natural Response של Philips Avent, עם פטמת התגובה הטבעית, נראה, מרגיש ועובד כמו הנקה - הוא משחרר חלב רק כאשר התינוק שותה באופן פעיל כך שהתינוק שולט בקצב ההאכלה שלו ויכול לעצור כדי לבלוע ולנשום. בכך, התינוקות יכולים לשמור על קצב ההאכלה הטבעי הייחודי שלהם בכל הזנה, בדומה להנקה. על ידי שחרור חלב רק כאשר התינוק שותה באופן פעיל, הבקבוק גם פותר את בעיית הטפטוף, כך שאף טיפת חלב לא תיתבזבז. בנוסף, הבקבוק בעל פטמה רחבה, רכה וגמישה אשר נועדה לחקות את הצורה והתחושה של השד ובכך מסייעת לתינוק לאחוז בה ולאכול בנוחות. הפטמה אף כולל שסתום שתוכנן למנוע מהתינוק לבלוע אוויר בזמן הנקה ובכך להפחית את הגזים ואת אי-הנוחות.

אלו השאלות הנפוצות ביותר על הנקה

כיצד אדע מתי להאכיל את התינוק שלי?

הכי טוב להאכיל את התינוק שלך כאשר הוא מפגין סימנים של רעב. ההאכלה מעניקה לתינוקך תחושה נפלאה של נוחות, תורמת לעליית המשקל ומבטיחה שאספקת החלב שלך מותאמת לצרכים שלו. יהיה עליך לעמוד על המשמר כדי לשים לב לסימני רעב, כגון מציצת האגרופים, הזזת הראש מצד לצד והוצאת הלשון מהפה. תינוקות בני יומם זקוקים להנקה לפחות 8 עד 12 פעמים ביום, כלומר הנקה אחת כל שלוש שעות בהערכה גסה (הזמן שבין תחילת הנקה אחת לבין תחילת ההנקה הבאה).

מה אמור להיות משך ההנקה?

תינוקות מסוימים אוהבים 'לקחת את הזמן' בעוד שאחרים ממהרים. בדרך-כלל, הנקה עשויה להימשך בין 5 דקות עד שעה מתחילתה ועד סופה. משך ההנקה תלוי גם בגודל התינוק, הגיל ובתדירות ההנקה.

כמה זמן עליי להניק בכל צד (שד)?

משך זמן ההנקה בכל צד תלוי בכמות החלב האגורה בשדייך. עדיף למצות את כל החלב בשד אחד לפני שעוברים לשני, ואם את מניקה משד אחד בלבד בארוחה, הקפידי להניק מהשני בתחילת הארוחה הבאה. אפשר ומומלץ לסמן באופן כלשהו את השד האחרון שממנו הנקת בתור תזכורת; למשל באמצעות גומיית שיער סביב פרק כף היד בצד הרלוונטי.

אני חשה כאב מסוים. מה עלי לעשות?

כאב קל או רגישות בתחילת הארוחה - במיוחד בשלבי ההנקה ההתחלתיים - הוא תופעה נורמלית, אולם כאב מתמשך מצריך טיפול מידי. אם את סובלת מכאב מתמשך וקבוע, אין סיבה להמשיך ולסבול ללא צורך. ניתן לפתור את בעיית הכאב במהלך ההנקה באמצעות הדרכה בעניין תפיסת הפטמה וטכניקת האכלה על-ידי הרופא המלווה שלך או יועצת הנקה. כדאי גם לנסות להשתמש במגן פטמות כדי להגן על הפטמות בין הארוחות.

כיצד אדע אם התינוק שלי מקבל מספיק חלב?

יש בהנקה יסוד מסתורי. לא קיימת דרך בטוחה לדעת כמה חלב התינוק שלך שותה, אך קיימים מספר סימנים ברורים שבאמצעותן תוכלי לוודא שהוא מקבל כמות מספקת:

• תינוקך מתחיל לעלות במשקל אם הוא ניזון כיאות
• עד היום ה-10 עד ה-14, התינוק אמור לחזור למשקל הלידה שלו
• הוא ימשיך לעלות במשקל בקצב קבוע כצפוי

הסימן המובהק ביותר הוא הלחיים השמנמנות האלה. תינוק מאושר, ערני ומתפתח מעיד על כך שאת מפיקה חלב בכמות מספקת.

פיליפס אוונט - משאבת הנקה. פיליפס,
פיליפס אוונט - משאבת הנקה/פיליפס

אני לוקחת תרופות. האם אוכל להניק למרות זאת?

ניתן לקחת תרופות רבות גם בתקופת ההנקה, אך תמיד מומלץ להתייעץ עם רוקח.

מה לגבי אלכוהול?

מומלץ מאוד לא לצרוך אלכוהול בתקופת ההנקה. תוכלי לקבל הדרכה מפורטת בנושא זה מהמטפל הרפואי שלך.

ומה לגבי קפאין?

משקה או שניים עם קפאין לא יהוו בדרך-כלל שום בעיה לתינוק. בין אם מדובר בקפה, תה או משקה מוגז. לעומת זאת, יותר מדי קפאין עלול לגרום לתינוק עצבנות או לקשיי הירדמות. ובשורה משמחת לחובבות השוקולד: באופן כללי מותר לאכול שוקולד כל עוד מדובר בכמות סבירה.

האם התינוק שלי זקוק למשקאות נוספים?

חלב אם הוא כל מה שתינוקך זקוק לו במהלך 6 חודשי החיים הראשונים.

האם אפשר לשלב הנקה עם שיטות האכלה נוספות?

בדרך-כלל יש צורך בשלושה עד שישה שבועות של הנקה בלעדית כדי לבסס אספקת חלב טובה אצלך ומנהגי אכילה טובים אצל תינוקך. לפיכך, האכלה מבקבוק בשבועות הראשונים עלולה להביא לסיום ההנקה בטרם עת. ברגע שביססת שגרת הנקה, רוב התינוקות אינם מתקשים לאכול מבקבוק ולינוק לסירוגין. מומלץ להשתמש בבקבוק המיועד במיוחד להאכלה משולבת, והמטפל הרפואי שלך יכול לספק לך הדרכה נוספת לגבי אופן השימוש המומלץ בבקבוק בשלבים הראשונים.

בקרוב אחזור לעבודה. האם אוכל להמשיך להניק?

גם כשאת בעבודה תוכלי לתת לו חלב אם! בהחלט כן. תוכלי להמשיך להעניק לתינוקך את כל היתרונות של חלב אם גם כשאינך זמינה על-ידי שאיבת חלב לפני צאתך לעבודה. יהיה עליך לשאוב חלב לפחות כמספר הפעמים שהיית מניקה כדי לשמור על תפוקת החלב שלך. בנוסף, השתדלי להתחיל לשאוב חלב לפחות כמה שבועות לפני החזרה לעבודה. בהגיע העת לבחור משאבה, תגלי כי משאבת חלב חשמלית כפולה תעניק לך את מרב היעילות, בעוד שמשאבה ידנית היא האפשרות הניידת ביותר לאימהות בדרכים. לאחר השאיבה, הקפידי לשים את החלב במקרר או במקפיא כשהוא מאוחסן במכלי אחסון.

מתי אוכל להתחיל לתת לתינוק שלי מזון מוצק?

מומלץ להמתין עם המזון המוצק עד שתינוקך יגיע לגיל 6 חודשים, ואין זה אומר שעלייך להפסיק להניק. תוכלי להמשיך להניק כל עוד תרצי בכך. כשתהיי מוכנה, בקשי מהרופא המלווה שלך להנחות אותך באילו סוגי מזון להתחיל להשתמש ובאיזה אופן.

seperator

הערה אחרונה לגבי פנייה לקבלת סיוע

גם אם נדמה לך שהשאלה או החשש שלך חסרי חשיבות, אל תהססי בשום אופן לפנות לרופא המלווה או יועצת הנקה. קיימים מספר סימנים שעשויים להצביע על הצורך לפנות לקבלת סיוע:

• תינוקך אינו מבקש לאכול בקביעות - לפחות 8 עד 10 פעמים ביממה
• מספר החיתולים הרטובים או המלוכלכים קטן מהצפוי
• תפיסת הפטמה כואבת או את סובלת מכאבים בפטמות
• שדייך אינן מלאות בחלב ביום השלישי או הרביעי לאחר הלידה
• תינוקך אינו שקט ונראה בלתי מרוצה לאחר רוב ארוחות ההנקה
• תינוקך אינו עולה במשקל או יורד במשקל

בשיתוף Philips Avent
  • עוד באותו נושא:
  • הנקה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully