וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדיאטה של משרד הבריאות הבריטי ריפאה שליש מחולי סוכרת סוג 2

עודכן לאחרונה: 8.8.2024 / 10:52

תוכנית תזונה מהפכנית של משרד הבריאות הבריטי, שכוללת הגבלת קלוריות לחולי סוכרת מסוג 2 גרמה לכמעט שליש מהחולים להפוגה מהמחלה. מה כוללת הדיאטה?

בווידאו: מנהלת מרפאת סוכרת במרכז הרפואי מאיר עם כל מה שצריך לדעת על המחלה/עריכה: דינה מחפוץ

המשתתפים בתוכנית הבריאות החדשה ניזונו במשך 12 שבועות מדיאטה דלת קלוריות, שכללה שייקים, חטיפי בריאות ומרקים, עם ערכים מאוזנים מבחינה תזונתית. בתום שלוש החודשים הלל, חזרו משתתפי המחקר לאכול אוכל מוצק. צוותי בריאות סיפקו להם תמיכה כדי לעזור לחולים להמשיך לצרוך מזון בריא, להישאר פעילים ולהמשיך לרדת במשקל במהלך תשעת החודשים הבאים.

לאחר שנה, הסוכרת של כ-32% מהחולים נכנסה להפוגה. בנוסף, השילו משתתפי המחקר 15.9 ק"ג בממוצע במשך השנה הזו. המחקר התפרסם בכתב העת הרפואי היוקרתי The Lancet Diabetes & Endocrinology.

המחקר בדק נתונים של 1,740 אנשים שהחלו בדיאטה בינואר 2022. מתוכם, 945 סיימו שנה שלמה של התוכנית. בקרב קבוצה זו, כמעט שליש הגיעו למצב של הפוגה מהמחלה, שמוגדרת על ידי רמות הגלוקוז הממוצעות בדם על פני פרק זמן מסוים. הירידה הממוצעת במשקל עמדה על 15.9 ק"ג, אולם יש כאלו שירדו עד 17.4 ק"ג בשנת המחקר.

שייק בננה. ShutterStock
800 קלוריות למשך 3 חודשים. הדיאטה שהביאה חולי סוכרת להפוגה מהמחלה/ShutterStock

מרקים, חטיפי בריאות ושייקים למשך 3 חודשים

יש לציין שלמרות התוצאות המדהימות, תוכנית הדיאטה הזו של מרקים, חטיפים ושייקים, לא מתאימה לכולם. היא כוללת רק 800 קלוריות ביום, ונדרש כוח רצון חזק במיוחד כדי להתמיד בתוכנית התזונה הקיצונית הזו.

עם זאת, במשרד הבריאות הבריטי מתרגשים מהתוצאות ומדברים על האפשרות לחיסכון ניכר בעלויות למערכת הבריאות הציבורית המקרטעת של המדינה, אם יותר ויותר חולי סוכרת יקחו חלק בתוכנית זו.

מחקרים קודמים על הדיאטה הזו כבר הראו שהיא יעילה ולמעשה גורמת להפוגה של המחלה בקרב חולי סוכרת רבים. המיוחד במחקר זה שהוא נעשה בסביבת חיים אמיתית ולא עם מספר מוגבל של נחקרים בתנאי מעבדה.

"אנחנו לא יודעים כמה זמן ההפוגה הזו ממחלת הסוכרת תימשך בעקבות השינוי הקיצוני האורח החיים של הסוכרתיים שהשתתפו בתוכנית", אומר פרופ' נריס אסטברי, מומחה לדיאטה והשמנה באוניברסיטת אוקספורד. "אבל אנחנו כן יודעים שלירידה במשקל יש יתרונות בריאותיים עצומים בכל הקבוצות, במיוחד אנשים החיים עם סוכרת מסוג 2".

"ירידה במשקל עוזרת לשפר את רמת הגלוקוז בדם, לחץ הדם והכולסטרול", הוסיף אסברי, "ומפחיתה את הסיכון לפתח סיבוכי סוכרת. ככל שאנשים יכולים להיות עם משקל גוף נמוך יותר, כך התוצאות הבריאותיות שלהם לטווח ארוך טובות יותר".

sheen-shitof

עוד בוואלה

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקל

בשיתוף כללית

מהי סוכרת סוג 2?

סוכרת גורמת לעליית רמות הסוכר בדם. ישנן מספר צורות שונות, מהן סוג 2 הוא הנפוץ ביותר.

אנשים עם סוכרת סוג 2 מתקשים להשתמש ביעילות בהורמון הנקרא אינסולין. תפקידו של האינסולין הוא להעביר סוכר מזרם הדם לתאים האחרים של הגוף, שם אם יכול לשמש כאנרגיה. כאשר זה לא עובד כמו שצריך, רמות הסוכר בדם עולות.

בטווח הקצר, זה גורם לעייפות והתייבשות. סוכר גבוה ממושך בדם יכול להוביל לקטואצידוזיס, שעלול להיות קטלני תוך ימים. בטווח הארוך, רמות גבוהות של סוכר בדם עלולות להוביל לעיוורון, קטיעה, מחלות לב וסיבוכים חמורים אחרים. ניתן לטפל בסוכרת מסוג 2 בשילוב של דיאטה, תרופות או אינסולין, בהתאם לצרכיו של האדם.

אנשים שהסוכרת שלהם נכנסה להפוגה רואים את רמות הסוכר בדם חוזרות לנורמליות ללא צורך בתרופות. אבל, כאמור, זה לא אומר שזה ייעלם לתמיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully