וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מומחים מזהירים: זו הסיבה שאתם חייבים לקלף את המלפפון

עודכן לאחרונה: 8.8.2024 / 10:03

מחקר חדש גילה כי שטיפת המלפפון לא מספיקה כדי להוריד ממנו את כל חומרי ההדברה - ולכן נותר רק לקלף אותו

דיבוב מצחיק/לירז עוזרי וגל הללי

שטיפת פירות וירקות לפני אכילתם היא נוהג מקובל ברוב משקי הבית, אבל מחקר חדש מצביע על כך שזה אולי לא מספיק כדי לחסל את חומרי ההדברה שנמצאים עליהם. מומחים מהאוניברסיטה החקלאית של Anhui בסין השתמשו בבדיקה רגישה במיוחד כדי לאסוף עקבות של כימיקלים שבדיקות אחרות לא מצליחות לזהות.

הבדיקות שנערכו על תפוחים ומלפפונים, וגם על מזונות אחרים כמו שרימפס ואורז, גילו ששטיפת מזונות לא הסירה עקבות של חומרי הדברה שנקשרו לסרטן הכבד. המדענים אומרים שהממצאים שלהם מציעים ראיות לכך ששטיפת פירות וירקות אינה מספקת, ומציעים לקלף מזונות כמו תפוחים ומלפפונים במקום זאת.

יד מחזיקה מלפפונים. Nilafaradilla, ShutterStock
יד מחזיקה מלפפונים/ShutterStock, Nilafaradilla

הם כתבו בכתב העת Nano Letters, וסיכמו: "לא ניתן להימנע מהסיכון של בליעת חומרי הדברה מפירות וירקות על ידי שטיפה פשוטה מלבד קילוף. אנו מאמינים שפעולת הקילוף יכולה למנוע ביעילות את הסכנות של חומרי הדברה באפידרמיס [בעור] הפרי ובבשר הפרי הקרוב לאפידרמיס, ובכך להפחית את ההסתברות לבליעת חומרי הדברה".

לקלף או לא?

אבל האם קילוף הפירות והירקות שלנו באמת חיוני להגנה על הבריאות שלנו לטווח ארוך? לצורך המחקר החדש, החוקרים ריססו את הפירות שבדקו בחומרי הדברה תירם וקרבנדזים. לאחר מכן הם שטפו אותם כדי לחקות את המנהגים היומיומיים של מיליוני משפחות שקונות פריטים כאלה מדי יום. עם זאת, באמצעות הבדיקה הם הוכיחו ששטיפה במים לא מספיקה כדי להסיר את נוכחותם של חומרי הדברה אותם עדיין ניתן לזהות ב"ריכוזים נמוכים".

קרבנדזים (Carbendazim) הוכח, במחקרים מסוימים בבעלי חיים, כמגביר את הסיכון להתפתחות סרטן כבד. תירם נקשר גם לבעיות התפתחות אצל ילדים שטרם נולדו, והוא מגרה את העור, על פי הסוכנות להגנת הסביבה האמריקאית. חשיפה גבוהה לקרבנדזים קשורה לכאבי ראש, סחרחורת, בחילות והקאות וכן לבעיות תנועה. שני חומרי ההדברה האלה אינם מאושרים באירופה.

מחקרים נפרדים, על חומרי הדברה באופן כללי, קשרו בין חשיפה לחומרי הדברה לסיכון מוגבר לסרטן באנשים. מחקר שנערך לאחרונה אף טען כי לחומרי הדברה יש השפעה גדולה יותר על סוגי סרטן כמו לימפומV מסוג הודג'קין, לוקמיה וסרטן שלפוחית ​​השתן.

עם זאת, מומחים אומרים כי היתרונות הבריאותיים של אכילת פירות וירקות, עם הקליפה ובלעדיה, עולים בהרבה על הסיכונים הכרוכים בצריכת מזון עם כמויות זניחות של חומרי הדברה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully