וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה מה שהשימוש באימוג'ים עושה למוח של הילדים, וגם לשלכם

פרופ' לידיה גביס, מומחית בנוירולוגית ילדים והתפתחות הילד

עודכן לאחרונה: 21.8.2024 / 8:03

אימוג'י יכולים להיות כלי יעיל לתקשורת עם ילדים, המציעים דרך כיפית ומרתקת לבטא רגשות ורעיונות. עם זאת, חשוב לשמור על איזון, ולהבטיח שהילדים יפתחו גם כישורי תקשורת מילולית בעל פה ובכתב

אימוג'י. ShutterStock
חלק מהתקשורת שלנו/ShutterStock

אימוג'י הפכו לחלק בלתי נפרד מהתקשורת הדיגיטלית המודרנית, ומציעים דרך ויזואלית, פשוטה, מהירה וכיפית לבטא רגשות ורעיונות ללא מאמץ כתיבה. עבור ילדים, האימוג'ים יכולים להיות מעניינים ושימושיים במיוחד, מתאימים לקצב המהיר של החיים ומאפשרים תגובות מיידיות. אך כמו בכל ההתפתחויות של העולם המודרני יש בשימוש באימוג'י גם חסרונות.

לפי התפיסה הרווחת, השימוש באימוג'י פוגע בהתפתחותם התקשורתית של הצעירים. לפי תפיסה זו, ילדים התרגלו לתקשר בניהם בפחות מילים, בפירוט מינימלי, ומקיימים שימוש בסיסי בשפה. המחזיקים בתפיסה רואים בדור הנוכחי כדור שמתקשר פחות, אוצר המילים שלו מוגבל יותר, ויכולת ההתנסחות שלו פחות טובה.

בראיה היסטורית, השימוש בסמלים ותמונות כשפה היה נפוץ כבר בעבר הרחוק. בני האדם נהגו להתכתב באמצעות סמלים חרוטים על גבי קירות או על משטחי חרס ואמצעי תקשורת זה היווה פתח לפיתוח השפה ולאו דווקא לצמצומה.

אם כך - מה הגישה הנכונה? להשתמש או לחדול? הנה היתרונות, החסרונות וגם המלצה:

אנשים שולחים אימוג'יז. ShutterStock
אנשים שולחים אימוג'יז/ShutterStock

יתרונות לשימוש באימוג'י

1. משיכה ויזואלית: האימוג'ים צבעוניים מרתקים, מה שהופך את התקשורת למהנה. במבע הוויזואלי של האימוג'י יש יכולת לקבל תשומת לב בצורה מהירה הרבה יותר מאשר בקריאת טקסט - קצת כמו ספר שיש בו גם תמונות, מיד העין נמשכת לתמונה. ילדים רבים נמשכים לצבעים, סמלים וצורות, והאימוג'ים מספקים את כל אלו בצורה אינטואיטיבית ונגישה ללא מאמץ.

2. הבעה פשוטה: אימוג'ים יכולים לעזור לילדים לבטא רגשות ומחשבות מורכבים בצורה פשוטה יותר. עבור ילדים שמתקשים לבטא את רגשותיהם במילים או שאינם מוצאים את המילים הנכונות, האימוג'ים מציעים חלופה נגישה שלמעשה "מציירת" את ההבעה הקשורה לאותו הרגש במקום לנסות למצוא את המילים הנכונות לתיאור הרגש.

3. שפה אוניברסלית: אימוג'ים יכולים לגשר על פערי שפה, ולאפשר לילדים מרקע לשוני שונה לתקשר בקלות. זה יכול להיות מועיל במיוחד בסביבות רב-תרבותיות ורב-לשוניות, בהן ילדים מדברים בשפות שונות. האימוג'ים מאפשרים להם לתקשר ולהבין זה את זה ללא צורך במילים וליצור תקשורת החוצה שפות ותרבויות.

4. למידה רגשית: שימוש באימוג'י יכול לעזור לילדים ללמוד לזהות ולהבין רגשות שונים ולהבין רגשות של אחרים. זה יכול להיות שלב בדרך להבנה של אמפתיה. כשילדים רואים את הקשר בין האימוג'י לרגש שהם מייצגים, הם מתחילים להבין ולהתמודד עם רגשות של מישהו אחר בצורה מודעת יותר.

5. עידוד תקשורת: עבור ילדים ביישנים או מופנמים, אימוג'ים יכולים להפוך את התקשורת לפשוטה ומיידית, להשתתף בקבוצה עם חברים ללא חשש מטעויות כתיב או טעויות בביטוי. הם מציעים דרך להשתתף בשיחות בלי הלחץ של מציאת המילים הנכונות.

6. פיתוח יצירתיות: השימוש באימוג'י יכול לעודד ילדים להיות יצירתיים בהבעתם. על ידי שילוב של מספר אימוג'ים ליצירת מסרים מורכבים, ילדים מפתחים את יכולותיהם היצירתיות והאסתטיות. לדוגמה, שילוב של אימוג'ים שונים יכול ליצור סיפור קטן או מסר מורכב יותר.

עוד בוואלה

מה אתם יודעים על המשפחות של הכדורגלנים? שחקו עכשיו.

לכתבה המלאה

חסרונות בשימוש באימוג'י

1. פישוט יתר: בעוד שאימוג'ים יכולים להעביר רגשות בסיסיים, הם עשויים לפשט יתר על המידה רגשות ומצבים מורכבים. תלות יתר באימוג'י יכולה לפגוע ביכולת של הילד לבטא את מחשבותיו בדרכים מעודנות יותר. הפשטה של הרגש לשמחה, עצב וכו' מונעים מהילדים לבטא רגשות מורכבים יותר כגון חרטה, תהייה וכדומה. לא רק שתמונה משטחת את הרגש היא גם מונעת הסבר והתעמקות.

2. אי הבנות: המשמעות של אימוג'י יכולה להשתנות בהתאם להקשר ולפרשנות אישית, למשל, אימוג'י של חיוך יכול להתפרש כחיוך של חיבה, או ציניות, או לעג וכדומה. זאת מבלי לקחת בחשבון גם טעויות של שליחת אימוג'י לא נכון או הפוך בפרשנות. מהירות התגובה עלולה לגרום לטעויות.

3. הגבלת התפתחות אוצר המילים: שימוש תדיר באימוג'י עשוי להגביל את ההזדמנויות של ילדים להרחיב את אוצר המילים ואת כישורי השפה שלהם ובייחוד את יכולת הביטוי בכתב, יחד עם צמצום יכולת הקריאה של טקסטים. תקשורת מילולית עשירה ומגוונת היא חיונית לפיתוח כישורים לימודיים וחברתיים מתקדמים וילדים המסגלים לעצמם קיצורי דרך למעשה מפסידים הזדמנויות לתקשורת וללמידה.

4. תלות: קיימת סבירות שילדים יהפכו לתלויים יתר על המידה באימוג'ים, מה שיכול לפגוע ביכולתם לתקשר בצורה יעילה בלעדיהם באמצעות טקסטים ותיאורים מילוליים. תלות זו יכולה להשפיע על כישורי התקשורת החברתית והבין-אישית שלהם. ילדים צריכים ללמוד לנהל שיחות מלאות ולהביע רגשות ומחשבות בעזרת מילים ומשפטים שלמים, כולל כמובן שמות תואר וסימני פיסוק.

5. השפעה על כישורים חברתיים: השימוש המוגבר באימוג'י עשוי להשפיע על פיתוח כישורים חברתיים חשובים כמו תקשורת פנים אל פנים, הקשבה פעילה ויכולת להבעה רגשית בעל פה ובכתב. ילדים שמסתמכים יותר מדי על אימוג'ים מתקשים בתקשורת חברתית לא דיגיטלית ומתקשים להתבטא ולהבין, מה שיכול לפגוע ביכולות התקשורת וביכולות האמפתיות.

אימוג'י. GettyImages
אימוג'י/GettyImages

כלי מפתיע: שימוש באימוג'י ככלי טיפולי

בעולם של אנשים עם לקויות ובעיקר עם קשיי שפה ותקשורת, האפשרות להשתמש באימוג'ים וסמלים משפרת את יכולת השיח והתקשורת. ילדים ובוגרים עם יכולות שפה נמוכות מתחילים לתקשר, מוצאים את הדרך לבטא רצונות, רגשות וסיפורים דרך השימוש בסמלים. שיטת הטיפול של תקשורת בסמלים ואימוג'ים, מסייעת למטפלים ולמשפחות של ילדים עם צריכים מיוחדים להבין את עולמם הפנימי שלא יכלו לבטא עד כה.

שיטת תקשורת זאת נקראת בשפה המקצועית- "תת"ח"- תקשורת תומכת חליפית. כלומר החלפת שפה מדוברת באמצעי תקשורת אחרים אשר מבוססים הסמלה. באמצעות השימוש בסמלים, ניתן לתקשר עם אנשים עם שפה מצומצמת על מגוון נושאים, וללמד יכולות בסיסיות. לרבים מהאנשים עם לקויות ובעיקר בספקטרום האוטיסטי יש יכולת ויזואלית מפותחת מאוד, לכן כל דבר שקשור בתמונות הרבה יותר פשוט בשבילם. האפשרות להביע את עצמם דרך ויזואלית פותח בפניהם עוד אמצעי לתקשורת, מאפשר להם ליצור קשרים, לקבוע סדר יום, להביע רגשות, ואפילו לבטא רצונות פשוטים, כמו כאב, רעב, עייפות ועוד.

בגילאים ומצבים שונים ישתמשו המטופלים בסמלים שונים. כמו שבשפה מדוברת יש הבדל ברמת השפה בין ילדים לבין מבוגרים. אצל אנשים עם צרכים מיוחדים זה תלוי ברמת התפקוד. בתפקודים נמוכים יותר ישתמשו בסמלים המציגים צרכים בסיסיים, בעוד כאשר היכולת מתקדמת יותר הם יוכלו לתאר דברים מורכבים יותר. זה למעשה כמו עוד שפה על כל רבדיה- ממילים פשוטות לתיאורים מורכבים. השימוש בסמלים הוא מאוד נגיש וקל להבנה ושימוש וגם מאפשר תגובה מהירה וקצרה.

אז מה השורה התחתונה? אימוג'י יכולים להיות כלי יעיל לתקשורת עם ילדים, המציעים דרך כיפית ומרתקת לבטא רגשות ורעיונות. עם זאת, חשוב לשמור על איזון, ולהבטיח שהילדים יפתחו גם כישורי תקשורת מילולית בעל פה ובכתב וכמו בכל העולם הדיגיטלי על ההורים לספק הנחיות שיעזרו לילדים לנווט ולאזן בין תקשורת דיגיטלית ולהעדיף את התקשורת פנים אל פנים, לעודד יכולות משחק של ילדים, עדיף בפארק ולא מול מסכים.

פרופ' לידיה גביס, מומחית בנוירולוגית ילדים והתפתחות הילד, מנכ"לית קשת לאוטיזם מכבי וולפסון, יועצת התפתחות הילד במטה מכבי שירותי בריאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully