וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטורף: כך מה שאתם אוכלים משפיע על הגיל האמיתי של הגוף

ד"ר דלית דרימן מדינה

עודכן לאחרונה: 7.8.2024 / 12:56

מחקר שכלל מאות נשים שהיו במעקב מילדות, גילה איזה מאכלים האיצו את הזדקנות התאים בגוף ואילו דווקא עצרו אותה. הנה הממצאים

כל מה שאתם צריכים לדעת על סיבים תזונתיים/מערכת וואלה!

מחקר שפורסם לאחרונה ב-JAMA Network Open חקר את הקשר בין דפוסי תזונה והזדקנות אפיגנטית, תוך התמקדות בנשים שחורות ולבנות באמצע החיים. המחקר, שנערך על ידי Dorothy T. Chiu, PhD, והצוות שלה, מדגיש את ההשפעה המשמעותית של איכות התזונה וצריכת עודף סוכר על הגיל האפיגנטי, שנמדד באמצעות השעון האפיגנטי GrimAge2.

הזדקנות אפיגנטית מתייחסת לשינויים בדפוסי מתילציה של DNA לאורך זמן, היכולים להשפיע על ביטוי גנים מבלי לשנות את רצף ה-DNA עצמו.

(מדובר בתוספת מולקולה קטנה הנקראת מתיל והיא יכולה להשפיע על הגנים והאם הם יבואו לידי ביטוי, מבלי שיחול שינוי ברצף ה-DNA עצמו).שינויים אלו מושפעים מגורמים שונים, לרבות תזונה, אורח חיים וחשיפות סביבתיות, והם יכולים לתרום להתפתחות מחלות הקשורות לגיל. במחקר זה השתמשו בשעון GrimAge2, שהינו כלי מחקרי המעריך את הגיל הביולוגי על ידי התחשבות בסמני מתילציה של DNA הקשורים לתמותה ולסיכון למחלה.

פנים של אישה בשלושה שלבי הזקנות. ShutterStock
מה הקשר בין תזונה והזדקנות אפיגנטית?/ShutterStock

ממצאי המפתח

המחקר כלל 342 נשים (171 שחורות ו-171 לבנות), שהיו חלק ממחקר גדול שבמקור עקב אחר המשתתפות מילדות ועד בגרות. החוקרים ניתחו נתונים תזונתיים וסמנים אפיגנטיים כדי לחקור כיצד איכות התזונה וצריכת הסוכר קשורים להזדקנות אפיגנטית.

איכות דיאטה וגיל אפיגנטי: ציונים גבוהים יותר במדדים שבחנו את איכות הדיאטה, היו קשורים לגיל אפיגנטי צעיר יותר. מדדים אלו שיקפו את התזונה הים תיכונית העשירה בירקות, פירות, ושומנים בריאים.

צריכה גבוהה של סוכר: צריכה גבוהה יותר של סוכר הייתה קשורה לגיל אפיגנטי מבוגר יותר. תוספת סוכר, הנמצאת בדרך כלל במשקאות ממותקים, קינוחים ומזונות מעובדים, תורמת לדלקת ולנזק חמצוני, ומאיצה את ההזדקנות הביולוגית.

אינדקס תזונתי אפיגנטי (ENI): החוקרים פיתחו מדד חדש, האינדקס התזונתי האפיגנטי כדי לזהות צריכת חומרים מזינים בעלי יתרונות אפיגנטיים ידועים, כגון ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון. ציוני ENI גבוהים יותר היו קשורים לגיל אפיגנטי צעיר יותר, מה שמדגיש את החשיבות של תזונה עשירה בחומרים מזינים בשמירה על גיל ביולוגי צעיר.

אוכמניות. ShutterStock
לאכול הרבה נוגדי חימצון. אוכמניות/ShutterStock

מה ההמלצות?

הממצאים מצביעים על כך שצריכה אופטימלית של החומרים המזינים והפחתת צריכת עודף הסוכר הן חיוניות לבריאות האפיגנטית. תזונה בסגנון הדיאטה הים תיכונית, תוך שימת דגש על מזון שלם, לא מעובד, יכולה לעזור להאט את ההזדקנות הביולוגית ולהפחית את הסיכון למחלות הקשורות לגיל.

אמצו תזונה ים תיכונית: שלבו יותר ירקות, פירות, אגוזים, זרעים ושומנים בריאים כמו שמן זית בארוחות שלכם. הגבילו מזון מעובד ומזונות ומשקאות ממותקים.

עקבו אחר צריכת הסוכר שלכם: שימו לב לסוכרים החבויים במזון ומשקאות מעובדים. קראו תוויות על מנת להפחית את תוספת הסוכר למינימום.

התמקדו בצפיפות תזונתית: בחרו מזונות עשירים בויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון. זה כולל מגוון של פירות וירקות צבעוניים, שמנים בריאים כמו שמן זית, וחלבון איכותי מהחי כמו דגי ים.

פעילות גופנית סדירה: שלבו תזונה בריאה עם פעילות גופנית סדירה כדי לתמוך בבריאות וברווחה הכללית.

למרות שהמחקר מספק תובנות חשובות, הוא חתך רוחבי, כלומר הוא לוכד נקודת זמן אחת. יש צורך במחקרי אורך כדי לאשש ממצאים אלה ולחקור קשרים סיבתיים. בנוסף, הרחבת המחקר כך שיכלול אוכלוסיות מגוונות ודפוסי תזונה שונים תגביר את ההבנה שלנו לגבי תזונה והזדקנות אפיגנטית.

ד"ר דלית דרימן מדינה היא מומחית ברפואת המשפחה ורפואה אינטגרטיבית ופונקציונלית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully