וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארגוני בריאות מזהירים: קפה נטול קפאין עשוי להיות מסוכן לבריאות

עודכן לאחרונה: 31.7.2024 / 13:38

רבים נהנים מהטעם העשיר של קפה אך מעדיפים להימנע מההשפעות של הקפאין. אבל האם תהליך הסרת הקפאין מהפולים עלול לחשוף אתכם לכימיקלים מסוכנים? מומחים מסבירים

קפאין לריאות - אפשר גם בשאיפה/וואלה

קפה הוא חלק בלתי נפרד משגרת הבוקר של רבים, מעניק אנרגיה לצד ארומה עשירה וטעם אגוזי. אולם, לצד היתרונות, צריכת קפאין עלולה לגרום לתופעות לוואי כמו עצבנות, חרדה וקשיי שינה. כוס קפה ממוצעת מכילה בין 80 ל-100 מיליגרם קפאין, כמות שעבור חלק מהאנשים עלולה להיות משמעותית.

"יש אנשים שרוצים ליהנות מקפה אחר הצהריים בגלל הטעם, אבל לא רוצים להישאר ערים כל הלילה", מסביר אריק ברנר, סגן מנהל המרכז למחקר וחינוך בנושא קפה באוניברסיטת טקסס A&M.

קפה נטול קפאין, שבדרך כלל מכיל פחות מ-3% מכמות הקפאין המקורית, מהווה אלטרנטיבה טעימה. אולם, מספר ארגוני בריאות הביעו חשש לגבי כימיקל המשמש בתהליך הסרת הקפאין, בטענה שהוא עלול להגביר את הסיכון לסרטן. האם יש סיבה לדאגה?

תהליך הסרת הקפאין

קיימות מספר שיטות להסרת קפאין מפולי קפה, אך שתי השיטות הנפוצות משתמשות בכימיקלים מתילן כלוריד או אתיל אצטט. התהליך מתחיל באידוי פולי קפה ירוקים, לא קלויים, כדי לפתוח את הנקבוביות שלהם. לאחר מכן, הפולים נשטפים בכימיקלים אלה להסרת הקפאין.

לבסוף, הפולים עוברים אידוי נוסף ושטיפה להסרת שאריות הכימיקלים, ואז נקלים. למרות שהטעם הסופי עשוי להיות שונה במעט מקפה רגיל, "כשהתהליך נעשה היטב, השינוי מינימלי", אומרת ד"ר טוניה קול, ראש המחלקה להנדסה כימית באוניברסיטת קליפורניה, דייוויס.

קפה שחור. ShutterStock
הקפאין מוסר בעזרת כימיקלים/ShutterStock

האם הכימיקלים מסוכנים?

המומחים מסכימים: התשובה היא לא, לפחות לא בכמויות שאליהן נחשפים משתיית קפה נטול קפאין. אמנם, חשיפה לרמות גבוהות של מתילן כלוריד - למשל בקרב עובדים המשתמשים בו להסרת צבע או לניקוי מתכות - עלולה להגביר את הסיכון לסרטן הכבד והריאות ולנזק למערכת העצבים המרכזית. אולם, הכמות בקפה נטול קפאין זניחה ואינה מהווה סיכון בריאותי.

גם אתיל אצטט, הכימיקל השני המשמש להסרת קפאין, אינו מעורר דאגה משמעותית. הוא מצוי באופן טבעי בפירות מסוימים ומשמש במוצרים כמו לק לציפורניים ודיו להדפסה. אין ראיות לכך שהוא מגביר את הסיכון לסרטן.

חשוב לציין כי בתהליך הקלייה, רוב שאריות הכימיקלים מתאדות לחלוטין בשל הטמפרטורות הגבוהות. "לדעתי, אין סכנה בריאותית הקשורה לשתיית קפה נטול קפאין," מסכמת ד"ר קול.

אלטרנטיבות ללא כימיקלים

למרות זאת, אם אתם עדיין מודאגים, קיימות אלטרנטיבות. חלק מהמותגים משתמשים בתהליך המכונה "Swiss Water Process", המשתמש במים במקום בממסים כימיים להסרת הקפאין מפולי הקפה.

כדי לדעת, אם פולי הקפה עברו תהליך זה, חפשו על האריזה ביטויים כמו "Water Process", "Swiss Water decaf" או "Swiss Water decaffeinated". אם אינכם בטוחים, תוכלו לבדוק באתר האינטרנט של החברה או המותג.

לסיכום, המומחים מסכימים כי קפה נטול קפאין הוא בטוח לחלוטין לצריכה, ללא קשר לשיטת הסרת הקפאין. עם זאת, הבחירה בידיכם, וכעת יש לכם את המידע הדרוש כדי לקבל החלטה מושכלת לגבי הקפה הנטול שלכם.

  • עוד באותו נושא:
  • קפאין
  • קפה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully