וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיער יתר אצל בנות צעירות: דילמות, פתרונות והמלצות מומחים

עודכן לאחרונה: 2.8.2024 / 8:58

שיער עודף הוא תלונה נפוצה בקרב ילדים ומתבגרים רבים, שמעלה שאלות רבות בנוגע לטיפול המתאים, הגיל הראוי להתחלת טיפול, והשפעות פסיכולוגיות וחברתיות. מומחי כללית מתחומי הפסיכולוגיה, רפואת העור ופוריות על הגישה הנכונה להתמודדות עם סוגיה רגישה זו

רגליים שעירות של אישה בחצאית. ShutterStock
ישנן בנות הנמנעות מלבישת בגדים מסוימים או השתתפות בפעילויות כמו שחייה וריקוד בשל מבוכה. שיעור יתר בגיל הצעיר/ShutterStock

שיער יתר הוא נושא המעסיק רבים, במיוחד בנות צעירות והוריהן. התופעה, שהיא טבעית ומשקפת את השונות בין בני אדם, עלולה להשפיע משמעותית על הדימוי העצמי והביטחון של הילדה. תמר אדלר פלאוט, פסיכולוגית רפואית ילדים במחוז דן-פ"ת בכללית, מדגישה את חשיבות השיחה הפתוחה עם הילדה להבנת חווייתה האישית ומידת ההשפעה של התופעה על חייה.

לדברי אדלר פלאוט, "חשוב לשים לב לרמת המצוקה המופגנת והימנעות מפעילויות חברתיות". היא מציינת כי ישנן בנות הנמנעות מלבישת בגדים מסוימים או השתתפות בפעילויות כמו שחייה וריקוד בשל מבוכה. תפקיד ההורים, לדבריה, הוא משמעותי באופן ההתייחסות לנושא ובתיווך התהליך אם מחליטים לטפל. שיתוף בחוויות דומות של בנות משפחה אחרות יכול להפחית תחושות של חריגות ובדידות.

ד"ר אפרת בר אילן, מומחית ברפואת עור ילדים, מחוז דן פ"ת כללית, מתארת את המצוקה החברתית והבושה שחווים ילדים ומתבגרים רבים בשל שיער עודף. היא מסבירה כי קיימות שיטות רבות להסרת שיער, הנחלקות לשיטות זמניות כמו גילוח ושעווה, ושיטות קבועות יותר המבוססות על טכנולוגיות אור מתקדמות.

מחקר עדכני מצביע על כך שרוב השיטות להסרת שיער נחשבות בטוחות ונסבלות היטב אצל ילדים, אם כי מומלץ לערוך מחקרים נוספים בנושא. ד"ר בר אילן ממליצה להתייעץ עם רופא עור ילדים לבחירת השיטה המתאימה ביותר, תוך התחשבות בגורמים כמו גיל הילד, רצונו לשתף פעולה, סף כאב, גוון העור ומיקום השיער הלא רצוי.

לגבי ילדים צעירים, ד"ר בר אילן ממליצה על שיטות הסרה זמניות. היא מזהירה מפני סיבוכים אפשריים כמו זיהומים משניים בשימוש לא נכון בשיטות מסוימות. לגבי הסרת שיער בפנים, במיוחד בגיל צעיר, היא ממליצה על שימוש בחוט או פינצטה ולהימנע משעווה, שעלולה לגרום לכוויות ופיגמנטציה.

טיפולי לייזר: האם מומלץ ובטוח לבנות צעירות?

בנוגע לטיפולי לייזר, פרופ' שבח פרידלר, מומחה לפוריות האישה והגבר במחוז דן-פ"ת בכללית, מבהיר כי אלה אינם מסכנים את הפוריות. עם זאת, הוא מדגיש את חשיבות האבחון הרפואי המקיף לפני פנייה לטיפולים קוסמטיים, במיוחד במקרים של שיעור יתר, כדי לשלול בעיות הורמונליות הדורשות טיפול ספציפי.

פרופ' פרידלר מסביר: "תסמונת שיעור יתר יכולה לנבוע מנטייה גנטית או מעודף הורמונים זכריים אנדרוגנים, כמו בתסמונת השחלות הפוליציסטיות". הוא ממליץ על בדיקות דם ובירור מקיף לקביעת מקור הבעיה ותכנון הטיפול המתאים. רק לאחר טיפול בבעיה ההורמונלית, אם קיימת, מומלץ לפנות לטיפול אסתטי.

ד"ר בר אילן מוסיפה אזהרה לגבי טיפולי לייזר בילדים ומתבגרים. היא מדגישה את הצורך בצוות רפואי מיומן בטיפול בקבוצת גיל זו, מאחר שעורם של ילדים רגיש יותר ועלול להיות פגיע לתופעות לוואי כמו כוויות וצלקות. בנוסף, היא מציינת כי יעילות הטיפול עשויה להיות מוגבלת עד תום גיל ההתבגרות בשל חוסר בשלות של זקיקי השיער ושינויים הורמונליים.

לסיכום, הגישה לטיפול בשיער יתר אצל בנות צעירות דורשת רגישות רבה והתחשבות במגוון היבטים. חשוב לנהל שיחה פתוחה עם הילדה, להבין את מידת ההשפעה של התופעה על חייה, ולשקול את האפשרויות הטיפוליות בזהירות. ההמלצה העיקרית היא להתייעץ עם מומחים רפואיים לפני קבלת החלטה על טיפול, ולבחור בשיטה המתאימה ביותר בהתחשב בגיל הילדה, מצבה הבריאותי והנפשי, ורצונותיה האישיים.

חשוב לזכור כי לכל ילדה ומשפחה יש צרכים וערכים שונים, ואין פתרון אחד שמתאים לכולם. הדגש צריך להיות על תמיכה רגשית, העצמת הביטחון העצמי, ובמקרה הצורך, בחירה בטיפול בטוח ומתאים תחת הנחיה מקצועית. בסופו של דבר, המטרה היא לסייע לבנות הצעירות להרגיש בנוח עם גופן ולפתח דימוי עצמי חיובי, בין אם בוחרים בטיפול להסרת שיער ובין אם לאו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully