וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גמילה מציפרלקס: האם בכלל צריך - ואיך עושים את זה בצורה נכונה

ד"ר אורן טנא

עודכן לאחרונה: 31.7.2024 / 7:35

אף שאין התמכרות "מסורתית" לכדורים השכיחים נגד דיכאון וחרדה, שהפסקה של נטילתם כרוכה לעיתים קרובות באתגרים. הפסיכיאטר הבכיר ד"ר אורן טנא עושה לכם סדר

איריס קול מראיינת את ד"ר אורן טנא על דיכאון והטיפול בו/מערכת וואלה

כולנו יודעים שתרופות הרגעה כמו קלונקס ממכרות. כולנו גם יודעים שתרופות אופיאטיות נגד כאב עלולות למכר. אבל מה לגבי ציפרלקס, פרוזאק, סרנדה ועוד, המעכבים הסלקטיביים של ספיגה חוזרת של סרוטונין (SSRI's) התרופות השכיחות ביותר לטיפול בדיכאון ובהפרעות חרדה. האם יש התמכרות לתרופות אלה? האם קל להיגמל מהן? על כך יש פחות ידע.

תרופות ה- SSRI's אינן נחשבות לממכרות כמו חומרים דוגמת אופיואידים, ניקוטין או אלכוהול. תרופות אלו לא מייצרות תחושת אופוריה, ולא מקושרות לחשק כפייתי להשתמש בעוד ועוד מהתרופה. עם זאת, אין זה אומר שהפסקת השימוש בתרופות SSRI's היא חוויה נטולת אתגרים.

כאשר אדם מפסיק ליטול נוגדי דיכאון, במיוחד בפתאומיות, הוא עלול לחוות תסמיני גמילה. תופעה זו מכונה באנגלית"antidepressant discontinuation syndrome" ויכולה לכלול:

  • תסמינים קלים דמויי שפעת: בחילות, כאבי ראש וכאבי שרירים.
  • נדודי שינה: קשיי שינה או שינוי בדפוסי השינה.
  • הפרעות חושיות: תחושות כמו "זצים חשמליים במוח" ו/או עקצוצים מוזרים.
  • סחרחורת או תחושת חוסר איזון.
  • שינויים במצב הרוח: עצבנות, חרדה, תנודות במצב הרוח ותסמיני דיכאון.
  • בעיות במערכת העיכול: שלשולים, בחילות והקאות.
נוגדי דיכאון. ShutterStock
כאשר אין סיבה רפואית דחופה להפסיק התרופה, כדאי לבצע הפחתה איטית של המינון על פני שבועות ואפילו חודשים/ShutterStock

הטריק הפשוט לגמילה קלה

תסמינים אלו יכולים להשתנות בעוצמתם ובמשך הזמן בו הם קורים, ואצל רוב האנשים הם קלים. בדרך כלל, הם מתחילים תוך מספר ימים מהפסקת הטיפול ונמשכים מקסימום מספר שבועות. החומרה של תסמיני הגמילה תלויה במספר גורמים, כולל הסוג הספציפי של נוגד הדיכאון, המינון הקבוע שניטל, משך השימוש והבדלים אישיים בין נוטלי התרופה.

כדי למזער את תסמיני הגמילה, הטריק הפשוט ביותר הוא להפחית את התרופות בהדרגה ועם פיקוח של רופא. כאשר אין סיבה רפואית דחופה להפסיק התרופה, כדאי לבצע הפחתה איטית של המינון על פני שבועות ואפילו חודשים, דבר המאפשר למוח הסתגלות נוחה לרמות הפוחתות של התרופה.

לסיכום - בעוד שתרופות ממשפחת ה- SSRI's אינן ממכרות במובן המסורתי של המילה, יש עדיין חשיבות לנהל בזהירות את הפסקת הטיפול בהן כדי למנוע תסמיני גמילה לא נוחים ומטרידים. דבר נוסף שחשוב כמובן לדעת הוא שבלי קשר להתרגלות או התמכרות, לעיתים התסמינים בעטיים נלקחה התרופה מלכתחילה עלולים לחזור, בדיוק כמו שלחץ הדם יוצא מאיזון לאחר הפסקת נטילה של תרופה נגד לחץ דם.

אם אתם שוקלים להפסיק טיפול בנוגד דיכאון, כדאי להתייעץ עם פסיכיאטר ויחד לגבש תוכנית הפסקה בטוחה ויעילה, שתצמצם למינימום תסמיני גמילה.

ד"ר אורן טנא הוא פסיכיאטר, מנהל המכון הפסיכיאטרי באיכילוב ומנהל מכון מנטליקס לרפואת הנפש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully