וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקשר המפתיע בין שתיית 3 כוסות קפה ביום ומניעת הסרטן הנפוץ

עודכן לאחרונה: 1.8.2024 / 11:31

סרטן העור נחשב סרטן נפוץ יחסית בישראל השמשית. למרות שקשה להמלט מהקרניים המזיקות יש כמה דברים יומיומים די פשוטים שאתם יכולים לעשות כדי למנוע את הופעת המחלה

ד"ר מור מיודובניק מסבירה מה אנחנו צריכים לעשות כדי להגן על עצמנו מסרטן העור/מערכת וואלה

סרטן העור היא מחלה שכיחה בישראל, שבה קרינת השמש החזקה מהווה את אחד הגורמים העיקריים להתפתחות נגעי עור. מלנומה היא המחלה המסוכנת והקטלנית מבין סוגי סרטן העור השונים. מחקרים רבים מצביעים על גורמי סיכון הקשורים במחלות הסרטן, לעומת גורמים המעניקים הגנה ומסייעים בהפחתת הסיכון לחלות בסרטן.

מומחי האגודה למלחמה בסרטן מגישים עובדות מדעיות על מלנומה וסרטן העור ומזכירים לציבור כי על פי מחקרים עדכניים, ניתן להפחית את הסיכון לחלות בסרטן בכ-50% באמצעות שמירה על אורח חיים בריא הכולל בין היתר ביצוע פעילות גופנית, הימנעות מעישון, הקפדה על משקל גוף תקין והתנהגות חכמה בשמש. לצד אלו מדגישים מומחי האגודה למלחמה בסרטן כי חשוב גם לבצע ביצוע בדיקות סקר לאבחון מוקדם של סרטן, על פי ההמלצות ובהתאם לגיל.

אישה צעירה עם שומות ונקודות חן. ShutterStock
אישה צעירה עם שומות ונקודות חן/ShutterStock

הקשר בין אלכוהול וסרטן העור: מחקר נרחב עקב אחר 363,310 מבוגרים מעשר מדינות אירופאיות במשך 15 שנים בממוצע. המשתתפים דיווחו על הרגלי צריכת האלכוהול שלהם, והחוקרים חילקו אותם לארבע קבוצות: אלו שאינם שותים, צריכה נמוכה, צריכה מתונה וצריכה גבוהה. המחקר תיעד 14,037 מקרים של סרטן עור, מתוכם 2,457 מקרים של מלנומה ממאירה. צריכת אלכוהול גבוהה לאורך החיים בקרב גברים העלתה את הסיכון למלנומה ב-47% ואת הסיכון לקרצינומה של תאי הבסיס (BCC) ב-25% בצריכה גבוהה של יין. בקרב נשים, צריכת יין גבוהה העלתה את הסיכון ל-BCC ב-12%. צריכת בירה לא הראתה קשר משמעותי לסרטן העור בשני המינים.

הקשר בין קפה וסרטן העור: מחקר שנערך בסינגפור ובארצות הברית בחן את הקשר בין צריכת קפאין לבין הסיכון לסרטן עור שאינו מלנומה בקרב 61,321 משתתפים בגילאי 45-74. במהלך מעקב חציוני של 5.7 שנים, זוהו 632 מקרים של סרטן עור. המחקר מצא כי צריכה גבוהה של קפה הפחיתה באופן משמעותי את הסיכון לפתח סרטן עור שאינו מלנומה. משתתפים ששתו יותר מ-3 כוסות קפה ביום היו בסיכון נמוך ב-53% לפתח את המחלה בהשוואה לאלו ששתו פחות מכוס אחת בשבוע.

צריכת תה שחור גם הפחיתה את הסיכון, כאשר אלו ששתו 1-2 כוסות ביום היו בסיכון נמוך ב-30% לפתח קרצינומה של תאי הבסיס (BCC). הפחתת הסיכון הייתה בולטת הן עבור BCC והן עבור קרצינומה של תאי הקשקש (SCC).

רשתות חברתיות וסרטן העור: חוקרים בארה"ב סקרו 20 מחקרים בין השנים 2014 ל-2021 כדי לחקור את השפעתן של רשתות חברתיות על מניעת סרטן העור. הם ניתחו את אינסטגרם, טוויטר, פייסבוק, יוטיוב וטיקטוק. מונחים כמו נזקי שמש וסרטן העור נמצאים בחיפוש תכוף, מה שמעיד על הפוטנציאל שלהן להעלאת המודעות באופן ויזואלי, במיוחד בקרב צעירים.

החוקרים הסיקו כי טוויטר ופייסבוק הן הרשתות החברתיות הנפוצות ביותר למטרות בריאות, אך ציינו את האתגר בהפרכת מידע שגוי ואת הצורך להשתמש ברשתות חברתיות כדי לקדם התנהגות אחראית בטיפול בעור, תוך הדגשת בריאות על פני יופי ושימוש במסרים חינוכיים, מבוססי תמונה, מנפצי מיתוסים ועם תמיכה של ידוענים. יצוין כי לאגודה למלחמה בסרטן דפים בפייסבוק, באיסטגרם, ביוטיוב ובטיקטוק, בהם ניתן בין היתר לצפות בסרטונים ולקבל מידע בריאותי חשוב בנוגע למניעת סרטן העור.

נטייה מינית, מיטות שיזוף וסרטן העור: חוקרים מאוניברסיטאות הרווארד, אמורי ומסצ'וסטס ניתחו נתונים מ-14 מחקרים שבדקו התנהגויות סיכון לסרטן העור בקרב גברים ונשים הומוסקסואלים וביסקסואלים בארצות הברית. הממצאים העלו כי גברים מקבוצות מיעוט מגדרי נמצאים בסיכון גבוה ב-30% עד 50% לפתח סרטן עור וכי הם נוטים פי 2.8-5.9 יותר להשתמש במיטות שיזוף בהשוואה לגברים הטרוסקסואלים. מנגד, נשים מקבוצות המיעוט המגדרי השתמשו פחות במיטות שיזוף בהשוואה לנשים הטרוסקסואליות ולא נמצאה עלייה בסיכון שלהן לסרטן עור. לא נמצאו הבדלים בחשיפה לשמש או בשימוש בקרם הגנה בין קבוצות מיעוט מגדרי לבין הטרוסקסואלים. השימוש המוגבר במתקני שיזוף בקרב גברים יוחס לתפיסות מוטעות לגבי עור שזוף, לחץ חברתי והעדפות אסתטיות. לתקציר המלא בעברית לחצו כאן.

סרטן עור ביד שמאל בקרב נהגים: מסתבר כי נהגים נמצאים בסיכון מוגבר לפתח סרטן עור בצד שמאל של גופם עקב חשיפה לשמש. חוקרים מאוניברסיטת וושינגטון בסיאטל מצאו כי מקרי מלנומה וסרטן תאי מרקל שכיחים יותר בצד שמאל. הם ניתחו נתונים שכללו 82,587 מקרי מלנומה ו-2,384 מקרי סרטן תאי מרקל. ממצאיהם הראו כי 53% מנגעי המלנומה בזרוע, 51% בפנים ו-52% ברגל הופיעו בצד שמאל. עבור סרטן תאי מרקל, 55% מנגעי הזרוע ו-52% מנגעי הפנים היו בצד שמאל, כאשר נגעי הרגליים הופיעו באופן שווה בשני הצדדים. החוקרים מציעים כי סביר להניח שהדבר נובע מחשיפה לשמש בזמן נהיגה, שכן חלונות המכונית חוסמים את מרבית קרני ה-UVB אך לא את קרני ה-UVA, העלולות לגרום נזק לעור. הם ממליצים שנהגים ישתמשו באמצעי הגנה מפני קרינת UV כדי להפחית את הסיכון שלהם. לתקציר המלא בעברית לחצו כאן.

עוד בוואלה

חווית גלישה וטלוויזיה איכותית בזול? עכשיו זה אפשרי!

לכתבה המלאה
אישה מורחת קרם הגנה על הצוואר. ShutterStock
קרם הגנה מועיל אבל לא לבדו/ShutterStock

קרם הגנה או שמשיות מפני סרטן עור: מחקר מרתק השווה את יעילותן של שמשיות חוף וקרם הגנה בעל מקדם הגנה גבוה (SPF) במניעת כוויות שמש. המחקר, שנערך בטקסס, כלל 81 משתתפים בעלי עור בהיר. המשתתפים חולקו לשתי קבוצות: קבוצה אחת השתמשה בשמשיית חוף, והקבוצה השנייה מרחו קרם הגנה SPF 100. לאחר 3.5 שעות בשמש, אלו שהיו תחת שמשיות חוו כוויות שמש רבות יותר באופן משמעותי מאלו שהשתמשו בקרם הגנה. ספציפית, בקבוצת השמשיות נרשמו 142 כוויות בהשוואה ל-17 בקבוצת קרם ההגנה, כאשר 78% מקבוצת השמשיות הראו אדמומיות לעומת 25% מקבוצת קרם ההגנה. המחקר הסיק כי אף אחת מהשיטות אינה מספקת הגנה מספקת והדגיש את החשיבות של שילוב אמצעי הגנה שונים מפני השמש.

סיבים תזונתיים ופרוביוטיקה לחולי מלנומה: מחקר שנערך במרכזים רפואיים בארה"ב ובקנדה בחן את השפעתה של תזונה עשירה בסיבים תזונתיים על התגובה לטיפול אימונותרפי בתרופות מעכבי בקרה בחולי מלנומה גרורתית. המחקר מצא כי 30% מתוך 128 המשתתפים שצרכו יותר מ-20 גרם סיבים תזונתיים ביום הגיבו טוב יותר לטיפול האימונותרפי, כאשר 76% חוו נסיגה קלה או מחלה יציבה למשך שישה חודשים לפחות, בהשוואה ל-60% מאלה שצרכו פחות סיבים תזונתיים. כל תוספת של 5 גרם סיבים תזונתיים ליום נקשרה לירידה של 30% בסיכון להתקדמות המחלה או למוות. המחקר בדק גם את השימוש בתוספי פרוביוטיקה בקרב 158 משתתפים, ולא מצא קשר בין פרוביוטיקה ליעילות הטיפול האימונותרפי. ראוי לציין כי חולים שצרכו כמות מספקת של סיבים תזונתיים ללא פרוביוטיקה הפגינו את התגובה הטובה ביותר לטיפול האימונותרפי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully