וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החל מהיום בישראל: החיסון היחיד נגד הנגיף העולמי שגורם לדימום פנימי ומוות

עודכן לאחרונה: 30.7.2024 / 11:05

בחודש שעבר אובחנו 17 ישראלים שנדבקו בנגיף הדנגי, שעלול לגרום לדימומים פנימיים, בעיות בכבד ואף למוות. ארגון הבריאות העולמי הביע חשש מהתפשטות הווירוס, שמדביק מאות מיליוני בני אדם בכל שנה. עכשיו החיסון היחיד נגד הנגיף הגיע לישראל. כמה הוא עולה?

זרוע עליה עקיצות מרובות. ShutterStock
מחלה ויראלית המועברת באמצעות עקיצת יתוש. דנגי/ShutterStock

ברקע הדיווחים על עלייה של מאות אחוזים במקרה הידבקות בקדחת הדנגי והחשש מהתפשטות עולמית, בימים הקרובים החיסון "קודנגה" (Qdenga") יהיה זמין בישראל. החיסון שניתן בשתי מנות מיועד להפחית את הסיכון להדבקה ולסבול מסיבוכים של המחלה. "קודנגה" הוא החיסון היחיד המאושר בעולם ובישראל נגד הנגיף.

קדחת דנגי היא מחלה ויראלית המועברת באמצעות עקיצת יתוש (הטיגריס האסיאתי). במקרים קלים היא יכולה לחלוף ללא תסמינים כלל או להיות מלווה בחום ובכאבי ראש בלבד. במקרים קשים יותר, החולה יסבול מפריחה בכל חלקי גופו, מחום גבוה, מכאבי ראש, הקאות, בחילות, שלשולים, וכאבי עצמות ומפרקים. במקרים מסוימים המכונים "קדחת הדנגי המדממת", המחלה עלולה להיות מסכנת חיים והיא מתבטאת בירידה דרסטית בטסיות שמשפיעות על תהליך קרישת הדם. למעשה החולה יסבול מדימומים פנימיים וחיצונים ממערכות שונות בגוף, עד כדי הידרדרות לפגיעה בכבד, לקריסת כליות ואפילו למוות.

ישנם ארבעה זנים שונים של הנגיף וכל אחד מהם עלול לגרום לתחלואה. הידבקות בזן אחד של הנגיף אינה מקנה חסינות מהידבקות בזן אחר. למרבה הצער, הסיכון לסבול ממחלה קשה ומסיבוכים גבוה יותר במקרה של הדבקה שנייה בקדחת הדנגי.

במקרים של הדבקות אין תרופה ייעודית. החולים המאושפזים במרכזים הרפואיים מקבלים טיפול תומך בלבד, בהתאם לסימפטומים שלהם. הטיפול כולל מתן חמצן, נוזלים וניטור קבוע שנועד לוודא שלא חלה הידרדרות ופגיעה בקרישת הדם של החולה.

עלייה של מאות אחוזים בעולם; חשש להדבקה בישראל

על פי הערכת ארגון הבריאות העולמי ישנם מאות מיליוני מקרי הידבקות בקדחת דנגי בכל שנה. בעולם מביעים דאגה מאחר וההערכה שמקרי התחלואה צפויים לגדול ולהתרחב גיאוגרפית כתוצאה מהתחממות הגלובלית וצפיפות האוכלוסין. המחלה התפשטה מאוד בשנים אחרונות במדינות רבות בעולם ובעיקר במדינות אפריקה, במזרח הרחוק (תאילנד, וייטנאם, הודו, קמבודיה, פיליפינים) ובדרום ומרכז אמריקה (ברזיל וארגנטינה).

בחודשים האחרונים הנגיף התפשט גם לאירופה (ספרד ואנגליה) ולאוסטרליה. בחודש שעבר דווח על מקרי הדבקה במצרים באזור שארם א-שייח שבסיני. למרות שכל מקרי התחלואה בישראל מקדחת הדגני מקורם במטיילים שחזרו מחו"ל, מומחים למחלות זיהומיות מעריכים שהדבקה בנגיף צפויה להתרחש גם בישראל מאחר ויתוש הטיגריס האסייתי נפוץ מאוד בארץ. לפי דו"ח של משרד הבריאות מאז תחילת השנה דווח על כ 17 מטיילים שנדבקו בחו"ל ושבו לישראל עם הנגיף, בהשוואה ל- 6 מקרים בלבד בתקופה המקבילה בשנת 2023.

טסים לתאילנד, הודו או לדרום אמריקה? הקדימו להתחסן

קודנגה הוא חיסון חי-מוחלש שניתן בשתי מנות בהפרש של שלושה חודשים. היעילות של החיסון מושגת כבר לאחר 14 יום מקבלת המנה הראשונה. המנה השנייה שומרת על ההגנה מהידבקות למשך 5 שנים. החיסון מיועד למבוגרים וילדים מגיל ארבעה ומעלה שמתכננים לנסוע למדינות בהן השכיחות של הנגיף גבוהה כמו תאילנד, הפיליפינים, קמבודיה, לאוס, וייטנאם, סינגפור, נפאל, הודו, ברזיל, קולומביה וכן למדינות אפריקה.

החיסון מגן מפני כל ארבעת הזנים של הנגיף והוא מעניק הגנה של 80% מפני הדבקה ו-90% מפני אשפוזים וסיבוכים של המחלה. למעשה גם אם אדם מחוסן נדבק בנגיף, המחלה אצלו תהיה קלה והסיכוי שהוא יזדקק לאשפוז - נמוך מאוד.

ישראל היא אחת מהמדינות הראשונות בעולם שהחיסון אושר וזמין לציבור. החיסון זמין בפריסה ארצית במרפאות של מכון מור, במרפאת מטיילים של בתי החולים איכילוב ותל השומר, ללא צורך בהפנייה. אלא שהחיסון עדיין לא נמצא בסל התרופות, והעלות ממש לא זולה - מחיר החיסון צפוי לעמוד על 500 שקל למנה. יקר לכם? כאמור, גם מנה אחת מספיקה להגנה מידית לאחר 14 יום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully