וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה גורם לספורטאים אולימפיים לבחור בטבעונות והאם זה עוזר להם?

סימה פלג, דיאטנית קלינית ותזונאית ספורט

עודכן לאחרונה: 4.8.2024 / 9:01

טבעונות היא כבר מזמן לא טרנד, וכעת כשהאולימפיאדה הגיעה לפריז אפשר לראות את ההשפעה שלה על הספורטאים הכי טובים בעולם. האם הבחירה לאכול רק מן הצומח מסייעת להם בהישגים?

פרו-פלסטינים מפגינים בפריז נגד השתתפות ישראל באולימפיאדה/רויטרס

לפני מספר עשורים, בסרט הראשון בסדרת סרטי "רוקי", לאחר שהתעורר בארבע בבוקר ושתה 5 ביצים טריות על בטן ריקה, הפליא סילבסטר סטאלון לחבוט בנתחי בשר מאונקלים בקצביה ולחלום להיות אלוף העולם באגרוף במשקל כבד לקול צלילי שיר הניצחון המפורסם.

דרמת הספורט מעוררת ההשראה מציגה תמונה הפוכה לזו שמציגה המציאות בשנים האחרונות, בה טבעונות הופכת להיות פופולרית יותר ויותר בקרב ספורטאים. יש עניין הולך וגובר בתזונה טבעונית בקרב ספורטאים. השינוי מתרחש לאור גורמים שונים, כולל שיקולים אידיאולוגיים, סביבתיים וגם כדי להנות מהיתרונות הבריאותיים הפוטנציאליים של תזונה צמחית אותם מדגישים ספורטאים טבעוניים ברחבי העולם.

הספקנים יטענו שתזונה טבעונית תהיה חסרה בחלבון ובקלוריות בכמות מספקת עבור ספורטאים מקצועיים, המתאמנים בנפחים ועצימויות גבוהות. לעומתם, חלק מהתומכים יהיו ספורטאים תחרותיים הרואים בתזונה מבוססת צומח כחיונית להצלחתם, למרות שאף מחקר לא הוכיח באופן חד משמעי שתזונה טבעונית תשפר ביצועים.

הכפר האולימפי, אולימפיאדת פריז 2024. GettyImages
גם בכפר האולימפי הבינו שתזונה טבעונית היא מנצחת?/GettyImages

יתרונות התזונה הטבעונית

1. תזונה עשירה בשפע עצום של חומרים מזינים: נוגדי חמצון ופיטוכימיקלים המצויים במזון צמחי, וכן צריכת סיבים גבוהה המעודדת את שגשוג חיידקי המעי הידידותיים, בעלי יכולת לייצר תרכובות יעילות להפחתת דלקת ולשיפור התפקוד החיסוני. שני אלו חיוניים במיוחד לספורטאים הדוחפים את גופם עד הקצה.

2. תזונה מבוססת צמחים נמוכה יותר בשומן רווי ומסייעת לשמירה על כלי דם בריאים יותר, משפרת את זרימת הדם ומבטיחה אספקת חמצן אופטימלית לשרירים.

3. תזונה טבעונית עשירה באופן טבעי בפחמימות שמקורן בפירות, ירקות, דגנים מלאים וקטניות. פחמימות הן מקור האנרגיה העיקרי לספורטאים, החיוני לשמירה על ביצועים גבוהים ואימוני סיבולת.

4. דיאטות צמחיות קשורות ללחץ דם נמוך יותר, המועיל לבריאות הלב וכלי הדם ולביצועים ספורטיביים.

5. תזונה בת קיימא: לתזונה טבעונית השפעה סביבתית נמוכה יותר בהשוואה לתזונה הכוללת מוצרים מהחי, המקדמות קיימות.

sheen-shitof

עוד בוואלה

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
קארל לואיס אתלט אמריקאי מנצח באולימפיאדת לוס אנג'לס. Tony Duffy, GettyImages
קארל לואיס, אחד האצנים של כל הזמנים והספורטאי האולימפי ראשון שניזון מתזונה טבעונית בלבד/GettyImages, Tony Duffy

חסרונות של תזונה טבעונית

1. סיכון למחסור ברכיבים תזונתיים - ויטמין B12: טבעונים חייבים למצוא מקורות חלופיים ל-B12, כמו מזון מועשר או תוספי מזון, שכן B12 נמצא בעיקר במוצרים מן החי.
ברזל: ברזל על בסיס צמחי (לא-heme) נספג פחות בקלות מברזל heme ממקורות מן החי. טבעונים צריכים לצרוך מזון צמחי עשיר בברזל יחד עם ויטמין C כדי לשפר את הספיגה.

2. חלבון: למרות שיש הרבה מקורות חלבון מהצומח, טבעונים צריכים להבטיח שהם צורכים מגוון מקורות כדי לקבל את כל חומצות האמינו החיוניות ובכמות מספקת.

3. צריכת אנרגיה נמוכה יותר: דיאטות טבעוניות עשויות לפעמים להיות נמוכות יותר בקלוריות, מה שעשוי להדאיג ספורטאים עם צרכי אנרגיה גבוהים. יש צורך בתכנון ארוחות קפדני כדי להבטיח צריכת קלוריות נאותה.

4. בעיות עיכול אפשריות: צריכת סיבים גבוהה עלולה להוביל לאי נוחות במערכת העיכול, כגון נפיחות או גזים, אם לא מנוהלים כראוי.

5. תזונה מותאמת אישית: לספורטאים יש צרכים תזונתיים ייחודיים המבוססים על הספורט, רמת הפעילות וחילוף החומרים האישיים שלהם. מה שעובד עבור ספורטאי אחד עשוי להיות לא אופטימלי עבור אחר, וייתכן שיהיה צורך בניסויים אישיים כדי למצוא את הגישה התזונתית הטובה ביותר.

לסיכום, תזונה טבעונית מציעה מגוון יתרונות לספורטאים, לרבות שיפור בריאות הלב וכלי הדם, עושר תזונתי והתאמה לערכים אתיים וסביבתיים. עם זאת, זה גם מציג אתגרים, כמו מחסור פוטנציאלי של חומרים מזינים וצריכת אנרגיה נמוכה יותר, הדורשים תכנון תזונתי קפדני. הניסיון של ספורטאים טבעוניים ברחבי העולם מוכיחים שעם הגישה הנכונה, תזונה טבעונית יכולה לתמוך ברמות גבוהות של ביצועים אתלטיים. ככל שהמחקר יימשך, ההבנה שלנו לגבי ההשפעות ארוכות הטווח של תזונה טבעונית על ספורטאים תתברר יותר, מה שמאפשר הדרכה תזונתית מותאמת ויעילה יותר.

הכותבת היא דיאטנית קלינית ותזונאית ספורט, מכבי שירותי בריאות, מחוז דרום

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully