וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: משקל האב בעת הפרייה קריטי לבריאות הילד בעתיד

ד"ר דלית דרימן מדינה

עודכן לאחרונה: 31.7.2024 / 11:10

רוב המשקל (תרתי שמע) לאחריות על בריאותו של העובר מונח על כתפיה של האם ההרה. אבל עוד ועוד מחקרים מראים כי לאב יש אחריות עצומה על בריאותו של הילד שיוולד. הנה פרטים של מחקר חדש בנושא

גניקולוגית מסבירה על נשים שנולדו עם שני רחמים/@mamadoctorjones

מחקר פורץ דרך שפורסם לאחרונה במגזין הרפואי Nature שופך אור על כך שתזונת האב לפני ההתעברות יכולה להשפיע באופן משמעותי על הבריאות המטבולית של צאצאיו.

החוקרים גילו שדיאטה עתירת שומן הנצרכת על ידי עכברים זכרים רגע לפני ההזדווגות עלולה להוביל לאי סבילות לגלוקוז ולתנגודת לאינסולין אצל צאצאיהם הזכרים. ראוי לציין שאם תזונת האב הייתה תקינה לפני ההזדווגות, ההשפעות השליליות הללו לא נצפו, מה שהדגיש את הרגישות של תאי הזרע לשינויים סביבתיים.

המחקר מצא כי RNA מיטוכונדריאלי ושברים שלו בתאי הזרע מושפעים מהתזונה. שברים אלה מועברים מהאב לצאצאים בעת ההפריה, ומשפיעים על ההתפתחות המוקדמת של העובר ועל בריאותו המטבולית העתידית. תהליך זה מדגיש את החשיבות של בריאות האב בעיצוב התוצאות הבריאותיות של הדור הבא.

דפוסים דומים נצפו בבני אדם. הנוכחות של שברי RNA מיטוכונדריאלי בזרע תואמת לאינדקס מסת הגוף (BMI). המשמעות היא שילדים לאבות הסובלים מעודף משקל בהריון נוטים יותר לפתח השמנה והפרעות מטבוליות. מתאם זה מצביע על כך שהמנגנונים שנצפו בעכברים עשויים להיות רלוונטיים גם לבריאות האדם, מה שמחזק את החשיבות של תזונה אבהית לפני ההתעברות.

אבא אוכל ארוחת בוקר עם הבן שלו. ShutterStock
התזונה של האבא קריטית לבריאות הילד/ShutterStock

המחקר מצביע על כך שתזונה עתירת שומן גורמת לתפקוד לקוי של המיטוכונדריה, מה שמוביל לעלייה ברנ"א מיטוכונדריאלי ושברים שלו בזרע. רסיסים אלו עוברים בתורשה לצאצאים, משפיעים על מטבוליזם הגלוקוז שלהם ועלולים לתרום למחלות מטבוליות. תגלית זו מדגישה היבט שלא הוערך קודם לכן של האופן שבו בריאות האב יכולה להשפיע ישירות על הבריאות המטבולית של הצאצאים באמצעות תורשה אפיגנטית.

ניתוח נתוני המחקר הראה שמשקל גופם של הילדים הראה קשר ל-BMI של אבותיהם בעת ההתעברות. למשקל גופם של ילדים הן של אמהות רזות והן של אמהות עם עודף משקל היה קשר מובהק ל-BMI האבהי. ממצא זה מצביע על כך ש-BMI אבהי גבוה יותר בעת ההתעברות קשור למשקל גוף גבוה יותר בילדים, ממצא המדגיש את השפעת בריאות האב על התפתחות הצאצאים.

הרגישות לאינסולין, שנמדדה אצל הילדים השתנתה משמעותית בהתבסס על מצב המשקל ההורי בעת ההתעברות. המחקר מצא שילדים עם שני הורים הסובלים מעודף משקל הראו את הרמות הגבוהות ביותר של תנגודת לאינסולין. שונות זו ברגישות לאינסולין מדגישה את ההשפעה המשולבת של בריאות שני ההורים על התוצאות המטבוליות של ילדיהם.

חשוב לציין שהמחקר מצא שניתן להפוך את ההשפעות השליליות על הצאצאים אם האב עובר לתזונה תקינה לפני ההזדווגות. ממצא זה מדגיש את חשיבות ההשפעה הסביבתית ומצביע על כך שלהתערבויות לשיפור בריאות האב לפני ההתעברות יכולים להיות יתרונות משמעותיים לבריאות הצאצאים.

מחקר זה מדגיש את התפקיד הקריטי של בריאות האב בעת ההתעברות ואת השפעתה על הבריאות המטבולית של הדור הבא. המחקר מצביע על כך ששינויים בתזונה האבהית ואורח חיים של האב יכולים להיות חיוניים במניעת העברה בין-דורית של הפרעות מטבוליות. מחקר זה מדגיש את הצורך של אבות פוטנציאליים לשמור על תזונה ואורח חיים בריא, שכן לבריאותם טרם ההפריה יכולות להיות השפעות מתמשכות על בריאות ילדיהם.


ד"ר דלית דרימן מדינה היא מומחית ברפואת המשפחה ורפואה אינטגרטיבית ופונקציונלית


.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully