וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערמונית מוגדלת: כל מה שצריך לדעת על התסמינים, האבחון והטיפולים החדשים

ד"ר שירה חתומי, בשיתוף דיפנד

25.7.2024 / 10:55

בגילאים המבוגרים (לרוב סביב ומעל גיל 50) שינויים הורמונאליים עשויים לגרום לגדילת בלוטת הערמונית ולתחילתן של הפרעות במתן השתן או בתפקוד המיני

רופא צעיר עם גבר מבוגר. ShutterStock
רופא צעיר עם גבר מבוגר/ShutterStock

בלוטת הערמונית היא חלק ממערכת השתן והמין בגברים. תפקידה לייצר את נוזל הזרע והיא ממוקמת בקצה צינור השופכה, ממש בכניסה לשלפוחית השתן באגן.

בגילאים המבוגרים (לרוב סביב ומעל גיל 50) שינויים הורמונאליים ואחרים עשויים לגרום לגדילתה, ולתחילתן של הפרעות במתן השתן או התפקוד המיני בגברים עם ערמונית מוגדלת.

כיצד מאבחנים מצב של ערמונית מוגדלת?

האבחון של ערמונית מוגדלת נעשה בדרך כלל באמצעות מספר שלבים:

· היסטוריה רפואית ובדיקת סימפטומים: הרופא יברר את ההיסטוריה הרפואית של המטופל, (מחלות הרקע, הרגלים, נטילת תרופות קבועות וניתוחים בעבר), וישאל על התסמינים שהוא חווה.
· בדיקה גופנית: הרופא יבדוק את אזור הבטן ואברי המין (פין ואשכים) וגם יבצע בדיקה רקטלית להערכת גודל ומרקם הערמונית.
· בדיקות שתן: לצורך בדיקת זיהומים או בעיות אחרות.
· בדיקות דם: לצורך בדיקת רמת אנטיגן הערמונית הספציפי (PSA), שיכולה להיות מוגברת במצבים של ערמונית מוגדלת או סרטן הערמונית, ורמות קראטינין- להערכת התפקד כלייתי.
· בדיקות הדמיה: בדיקת אולטרסאונד דרכי השתן להערכת הכליות, השלפוחית, גודל הערמונית ושארית השתן לאחר התרוקנות.
· במקרים ספציפיים יוחלט על צורך בבדיקה זעיר פולשנית כגון ציסטוסקופיה לשלילת היצרות שופכתית, והערכה נוספת לגודל הערמונית ודרגת חסימת מוצא שלפוחית השתן.

דרכי התמודדות עם ערמונית מוגדלת

במקרים רבים, גברים יכולים לנהל את התסמינים שלהם בעזרת שינויים באורח החיים וטיפולים שמרניים:

· שינויים באורח החיים: הפחתת שתייה של נוזלים בשעות הערב, הימנעות ממשקאות המעודדים השתנה תכופה כמו קפאין ואלכוהול, והקפדה על מתן שתן באופן קבוע.
· מוצרי ספיגה ייעודיים: אלו נועדו לשימוש במקרים של דליפת שתן, או לשימוש מונע במקרים של תחושות למתן שתן בתכיפות גבוהה.
· תרופות: ישנן תרופות שמסייעות לתסמינים (למשל שיפור זרם השתן, מניעת דחיפות), בהשפעתן על סוגר השתן או בהשפעה על שרירי השלפוחית, או תרופות שמקטינות את גודל הערמונית. השימוש בתרופות הללו עלול לגרום לתופעות לוואי שונות, בהתאם לסוג ולמינון הטיפול התרופתי שנקבע לכל מטופל.

אילו טיפולים קיימים לערמונית מוגדלת?

אם שינויים באורח החיים ותרופות אינם מספיקים, ישנם טיפולים נוספים לערמונית מוגדלת:

· ניתוחי TURP: ניתוח להסרת חלק מהערמונית דרך השופכה, שהוא הניתוח הנפוץ ביותר לטיפול בערמונית מוגדלת; פרוצדורות להסרת רקמת הערמונית דרך השופכה תוך שימוש באנרגיות כמו הולמיום לייזר (HOLEP), לייזר ירוק (PVP) או תרמותרפיה (TUMT) יכולים להקטין את גודל הערמונית ללא צורך בהליך ניתוחי גדול.
· טיפולים זעיר-פולשניים: (שאינם בקווים המנחים המומלצים ובישראל אינם בסל הבריאות) שיטות כמו Urolift או צנתור עורק הערמונית Prostatic Artery Embolization (PAE) שיכולות לעזור בהקטנת גודל הערמונית, ולשפר את זרימת השתן.

מניעת ערמונית מוגדלת - האם זה אפשרי?

צריך לזכור שהגדלת הערמונית היא חלק מתהליכים טבעיים בגוף הגבר שקורים עם הגיל ניתן לצמצם את התסמינים שקורים בשל הגדלת הערמונית באמצעות שמירה על אורח חיים בריא. פעילות גופנית סדירה, תזונה מאוזנת ושמירה על משקל גוף תקן יכולים לסייע. בנוסף לכך, גם הימנעות מעישון ומצריכת אלכוהול מוגזמת עשויה לתרום להפחתת הסיכון להפרעות במתן השתן בשל הגדלת הערמונית ואף למנוע סרטן בשלפוחית ובערמונית.

מתי כדאי להיבדק?

גברים מעל גיל 50 צריכים לשקול להיבדק באופן קבוע, אם ישנם תסמינים כמו קושי במתן שתן, תחושות תכיפות ודחיפות להטלת שתן או הימצאות דם בשתן, יש לפנות לרופא בהקדם. גם גברים עם היסטוריה משפחתית של סרטן בערמונית צריכים להיות מודעים יותר, ולהיבדק מוקדם יותר.
לסיכום, ערמונית מוגדלת היא מצב רפואי שכיח אך ניתן לניהול. עם הטיפול הנכון וההתנהלות המתאימה, ניתן לשפר את איכות החיים ולמנוע סיבוכים.

נכתב ע"י ד"ר שירה חתומי, מומחית באורולוגיה

ד"ר שירה חתומי, בשיתוף דיפנד
  • עוד באותו נושא:
  • ערמונית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully