וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסיפור המרגש מאחורי המרכז ששינה את חייהם של חולי סרטן

שירלי בוקאי, בשיתוף zap doctors

19.8.2024 / 6:03

שירלי בוקאי הבינה כבר בילדותה שהיא רוצה לעסוק בשיקום. מרכז "דרך הגוף" שהקימה בנוף הגליל מציע מעטפת טיפולים לחולים אונקולוגיים ולמטופלים נוספים בצורה שלא הכרנו: "אנחנו קוראים למקום הזה בית"

מרכז השיקום 'דרך הגוף'. יח"צ,
מרכז השיקום 'דרך הגוף'/יח"צ

שירלי בוקאי, פיזיותרפיסטית מוסמכת, הבינה כבר בילדותה שהיא תעסוק בשיקום. הטרגדיה האישית שלה, במסגרתה נאלצה לטפל באמה הסיעודית לאחר שנפגעה בתאונת דרכים בגיל ממש צעיר, הובילה אותה למסקנה, שאם היא לא תעשה, אף אחד לא יפעל. בנוף הגליל, במקום שנושק לירוק ומאפשר את הפרטיות הנדרשת, הקימה בוקאי את מרכז השיקום 'דרך הגוף', בו היא והצוות שגיבשה מציעים מעטפת של 360 מעלות למי שזקוק לשיקום, ובהם חולים אונקולוגיים, מטופלים מוגבלים לאחר תאונה, מחלה או ניתוח ועוד.

"כשאמא שלי נפגעה הייתי בת 21 בסך הכל. היא נדרסה בתאונת דרכים סתמית ממש מתחת לבית וסבלה משברים בכל הגוף וחבלת ראש. מצאנו את עצמנו מתרוצצים כל היום, במקביל לכאב הגדול שחווינו והרגשנו אבודים. לא ידענו מה צריך לעשות ולמי לפנות. באתי ממקום מאוד כואב, של חוסר אונים, חוסר ודאות ובעיקר עומס רגשי מאוד גדול. התחושה הזו שיש אירוע אבל אין אף אחד שמנהל אותו זו תחושה מאוד קשה. אתה מאוד רוצה לסייע לאהוב שלך ופשוט לא יודע מה לעשות. מתוך התחושה הזו ידעתי והבנתי מהו הייעוד שלי".

נציין, כי המרכז השיקומי הוא מרכז שנמצא בקהילה. המשמעות היא שהמטופלים אינם מאושפזים, ולרוב מגיעים אליו לאחר תקופת האשפוז, בשל מחלתם או פציעתם. יחד עם זאת, המרכז כן מציע כמה אפשרויות לינה, בין השאר דירה המושכרת למטופלים שנמצאת ממש מעל המרפאה וניתן לשהות בה גם לטווח זמן ארוך ככל שיידרש עבור השיקום-החל משבוע ועד למספר חודשים.

מרכז שיקום אונקולוגי בקהילה

אחד הדגשים של המרכז השיקומי הוא בשיקום אונקולוגי, שיקום שנכון להיום חסר דגש ומחשבה ברפואה הציבורית. למעשה, מדובר מהבחינה הזו במרכז ייחודי בארץ שנועד לספק מענה לנשים ולגברים לאחר טיפולי הכימותרפיה ובשלבי ההחלמה מסרטן. לדברי בוקאי, אפילו אם יש מענה כלשהו עבור מטופלות אונקולוגיות ברפואה הציבורית מדובר בטיפולים הניתנים בבתי החולים. "מטופלת שמסיימת כימותרפיה", היא מבהירה, "לא רוצה לחזור לבית חולים בשום אופן ולא בשביל שום טיפול תומך כזה או אחר. בכלל, המענה ברפואה הציבורית הוא רלוונטי בעיקר לתקופת הכימותרפיה ומי שמסיימת את השלב הזה, בעצם רק מתחילה את השיקום שלה".

איזה מענה ניתן ב"דרך הגוף" למטופלים האונקולוגיים?

בוקאי: "אנחנו מספקים מעטפת טיפולים 360 מעלות ויש מגוון רחב של אפשרויות, החל מכל סוגי הפיזיותרפיה: לימפטית, אורתופדית, נוירולוגית, ווסטיבולרית, ריצפת אגן לנשים או לגברים, דרך טיפולי אוזון מתקדמים לחיזוק המערכת החיסונית ועד טיפולי רפואה משלימה כגון: דיקור, שיאצו, רפלקסולוגיה. יש לנו שירות ייחודי של ייעוץ מיני לנשים ולגברים המאפשר הסתגלות לגוף החדש והסתגלות למצב ריגשי שונה המשפיעים כל כך על מצב המיניות והזוגיות. יש לנו גם בריכה טיפולית פרטית המאפשרת טיפול אחד על אחד במצב המחייב שקט ואינטימיות. שם המטופלת יכולה להוריד את כיסוי הראש ולהרגיש חופשייה באמת. לאחרונה הכנסנו טיפול ריגשי פסיכולוגי ע"י מומחית למצבי משבר וטראומה.

בראש ובראשונה אנחנו כאן לתת תחושה למטופלים ולמטופלות שהם לא לבד, שיש מי שאיתם, שהולכים איתם יד ביד עד סוף השיקום, וגם לאחריו. כשמטופלים מגיעים לכאן, אני והצוות המסור שיש איתי, מרכיבים להם תוכנית שמותאמת אישית לצרכים שלהם ודואגים להם להכל, כולל כל הבירוקרטיה מול הרשויות והגופים השונים. אנחנו "מנהלים את האירוע" והתוצאות מדברות בעד עצמן".

לדברי בוקאי, הסיבה לכך שהמענה שניתן לחולות אונקולוגיות מותאם בצורה טובה, נובעת מההבנה של מהי חולה אונקולוגית, מהם הצרכים שלה לאחר טיפולי הכימותרפיה, ועל מה יש צורך לשים דגש. "יש לנו טיפולים מתקדמים בפיזיותרפיה כדי שהמטופלת תצליח להגיע לטווחי תנועה טובים ולמצב תפקודי גבוה מבחינת הגוף", היא אומרת. "בנוסף, יש גם קבוצת פילטיס אונקולוגית המנוהלת על ידי פיזיותרפיסטית. התכנים של הקבוצה מיועדים לטפל בקשיים שנגרמים כתוצאה מטיפולי הכימותרפיה השונים. למשל, מי שעובר כימותרפיה סובל מירידה בשווי המשקל ולא מרגיש כראוי את כפות הרגליים. זה נקרא ניאורופאתיה. אנחנו מבינים את הפגיעה הזו ולכן עובדים על שווי משקל, תחושה טווחי תנועה ועוד".

לפנייה לשירלי בוקאי, דרך הגוף באתר דוקטורס

לאתר "דרך הגוף" של שירלי בוקאי

מרכז השיקום 'דרך הגוף'. יח"צ,
מרכז השיקום 'דרך הגוף'/יח"צ

מדוע יש צורך בייעוץ מיני כחלק מהליך שיקומי לחולות אונקולוגיות?

בוקאי: "אחרי טיפולים למחלת הסרטן מצב המיניות משתנה. החל מהחשק המיני שיורד כתוצאה מהטיפולים הכימותרפיים, ועד דימוי הגוף, העיוותים של הגוף בעקבות הניתוחים, למשל אחרי כריתת שד, צלקות על הגוף ועוד. יש אצלנו ייעוץ מיני שהוא חלק מהמעטפת. הייעוץ הזה הוא ייחודי כי אין את זה באף מקום בארץ, וזה חבל כי זה כל כך חשוב והכרחי.

מרכז השיקום "דרך הגוף" הוא מקום ברמה אסתטית מאד גבוהה והוא נועד להיות בית שיש בו הכל. הכוונה היא שכשמטופל נכנס בדלת הוא לא צריך לעשות מעבר לזה שום דבר. "אנחנו מנהלים עבורם את הכל, את כל כאב הראש, הבירוקרטיה, ההתנהלות מול קופות החולים. המטופלות והמטופלים שלנו רק צריכים להגיע, להירגע, להיכנס לתהליך השיקומי ולחזור לחיים שלהם".

זה בטח יקר לעבור שיקום.

בוקאי: "המחירים אצלנו הם שפויים וסבירים, גם עבור מי שלן כאן בדירת ההחלמה. לרב הטיפולים כאן יש סבסוד גדול של קופות החולים וגם של חברות הביטוח. למעשה, יש מטופלים רבים שמגיעים אלינו ולא משלמים דבר, או שהם משלמים השתתפות עצמית מינימאלית".

"המנוע שהוביל אותי לתחום המקצועי הזה", מוסיפה בוקאי, "הוא לספק חוויה מתקנת לחוויה האישית שאני גדלתי לתוכה. זה היה כאוס, חוסר אונים וחוסר ודאות. מה שאני ביקשתי לייצר כאן זה את התחושה שיש מי שלוקח אחריות, שאתם לא לבד. לא רק מול המטופל/ת אלא מול המשפחה שעוברת שבר, כי זה לא רק הוא. מי רואה את בן הזוג, מי רואה את האמא של הילדה החולה?".

למעשה, כאשר יש אירוע דרמטי כזה בחייה של אישה, ילדה, גבר או ילד, חלק ממי שמשלם את המחיר הם קרובי משפחתו. "הם אלה שמנסים לסייע, להקל", מוסיפה בוקאי, "מחפשים אחר הפתרונות הטובים ביותר ליקרים להם ביותר. אבל בתוך כל הכאוס הזה הם גם אלה שהופכים שקופים. אני רואה אותם, מניסיון אני מבינה לליבם וחלק גדול מהמטרה של המרכז השיקומי נועד כדי שלא יהיו עוד כמוני שיישארו עם החוויה הקשה הזו".

הכתבה באדיבות zap doctors

דרך הגוף - רח' עצמון 5/4 נוף הגליל
טלפונים: 077-2040786
053-4840603
04-6067255
מייל: info@derech-haguf.co.il

להתייעצות אישית עם מנהלת המרכז, שירלי בוקאי: 052-2937756

sheen-shitof

עוד בוואלה

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
שירלי בוקאי, בשיתוף zap doctors
  • עוד באותו נושא:
  • גוף
  • נפש
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully