וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עברייני מין: מאפיינים, טיפול והשלכות - מה אנחנו לא יודעים עדיין?

ענת משיח, בשיתוף zap doctors

6.10.2024 / 6:03

מבט מעמיק על הגורמים לעבירות מין, שיטות טיפול וההשפעה על הנפגעים. שיחה עם ענת משיח, קרימינולוגית שיקומית ופסיכותרפיסטית EMDR

רכב משטרה. ShutterStock
רכב משטרה/ShutterStock

עברייני מין מהווים את הצלע המוארת פחות בעולם העברייני. איש אינו חולק להם כבוד, אין להם גיבוי של "חיילים" מאחוריהם, אף אחד לא ערב להם או דואג להם אלא להיפך, הם לרוב בודדים, מסתתרים בין הצללים, סופגים קיטונות של שנאה, בוז ולעג, ועסוקים בהסתרה של הפעילות שלהם.

האם פעם שאלתם את עצמכם, מה גורם לאנשים לנהוג בצורה כזו? אם ניקח לדוגמא עבריינים "רגילים", הרי ברור שמה שמוביל אותם לרוב זו התאווה לכסף ולכבוד. מה המניע של עבריין מין, שאינו יכול לפצות עליו באופן מקובל יותר, עם בת / בן זוג או בכל דרך אחרת, שאיננה פוגעת באדם אחר.
ענת משיח, קרימינולוגית שיקומית ופסיכותרפיסטית EMDR, העובדת עם מגוון רחב של אוכלוסיות, ביניהן עורכי דין, עוברי חוק, נפגעי עבירה, נוער בסיכון וההורים שלהם, וכן אנשים שחוו טראומות, שופכת אור על אוכלוסייה שאנו נוהגים להסיט ממנה את המבט ואת תשומת הלב שלנו, לרוב לאחר צמרמורת פנימית וגועל.

ענת, מהם המאפיינים הייחודיים של עברייני מין?

"מדובר באוכלוסייה מגוונת, אך בעלת מאפיינים אישיותיים משותפים, ללא קשר לסוג העבירה אותה ביצעו. המאפיינים המשותפים הבולטים בקרב עברייני מין כוללים רמת חרדה גבוהה, קושי ביצירת אינטימיות, רמה נמוכה של אמפתיה, הערכה ודימוי עצמי נמוכים, פנטזיות מיניות סוטות, נטייה לריכוז עצמי גבוה ולחיפוש אחר ריגושים, גבולות מוסריים פנימיים רופפים. עברייני מין נוטים להכחיש בפני עצמם ובפני הסביבה את העבירות שביצעו ולא לקחת אחריות על התנהגותם; למזער, להשליך אחריות על הקורבן, לתרץ את התנהגותם ובכך מנטרלים את מצפונם.

חלקם סבלו מהזנחה פיזית ורגשית, לרבות התעללות מינית בילדות, ופיתחו הפרעות אישיות. כמן כן, קיים ייצוג של עברייני מין עם מוגבלות קוגניטיבית ו/או נפשית, , אשר העבירות שלהם באות לידי ביטוי בהתנהגות מינית לא מותאמת. כמו למשל, אדם אשר חושף את איבר מינו בפומבי, והוא כשיר לעמוד לדין, מבוגר שפונה לילדה בת 13 ומציע לה להיות חבר שלה, מתקרב אליה, מנשק אותה ונוגע באיברים מוצנעים בגופה. פגיעות מיניות במשפחה העוברות מדור לדור - אבא שפוגע בבת או בבן שלו, אח בכור, פוגע באחאים הצעירים ממנו ועוד".

האם יש הבדלים משמעותיים בין עברייני מין בגירים לעברייני מין קטינים?

"בהחלט. מדובר על קבוצת הגיל של 12 עד 18 שנים, שהם ברי עונשין. הטרמינולוגיה בנוגע לקטינים שונה משל בגירים, הם מכונים "קטינים פוגעים מינית" ולא עברייני מין, כדי לא לתייג אותם. התנהגותם הפוגעת יכולה להיות מתוך מקום של סקרנות - נערים בית ספר שמציצים לנערות, נערים שבאופן מניפולטיבי נוגעים באיברים מיניים של בני גילם ועד להתפתחותה של התנהגות מינית כפייתית, שהם נערים מבודדים מבחינה חברתית, חרדים ומתקשים לווסת את הרגשות שלהם. יש נערים שמבצעים עבירות מין מתוך לחץ חברתי של קבוצת השווים - אונס קבוצתי, כביכול מתוך מחשבה של "תהיה גבר", או של "היא נותנת", "היא רצתה את זה".. ככלל, קטינים עדיין לא פיתחו תבנית מינית סטייתית. הם פחות מקובעים ופתוחים ללמידה של מיומנויות חדשות ומקובלות, לעומת עברייני מין בגירים, ולכן הרצידיביזם (חזרתיות) יעמוד על אחוזים נמוכים של 10%. אצל קטינים פוגעים מינית לוקחים בחשבון גם את הגורמים הסביבתיים והמשפחתיים, כאשר מעריכים את רמת הסיכון והצרכים שלו". שני נערים באותו גיל הגיעו אלי לאחר שפגעו מינית ברשת. הערכת סיכון צרכים, בה שקללתי את כל הפרמטרים, הגעתי למסקנה שאחד מהם ברמת סיכון בינונית-גבוהה והשני ברמת סיכון נמוכה. זו מומחיות להעריך סיכון צרכים של קטינים פוגעים מינית.

מהי ההגדרה המקצועית של פדופיליה? האם כל פדופיל הוא בהכרח עבריין מין?

"פדופיליה מוגדרת בספר האבחנות הפסיכיאטרי כהפרעה בדחף המיני, מה שמכונה גם "סטייה מינית". המשיכה המינית הראשונית והבלעדית של האדם הבגיר (מעל גיל 18), היא כלפי ילדים בגיל 6-13, מתחת לגיל הבשלות המינית, כלומר שאין סממני מין משניים, והיא מלווה במחשבות כפייתיות ובפנטזיות מיניות במשך תקופה של למעלה מ- 6 חודשים. נהוג לסווג לשניים: מי שסובל מקיבעון, כאמור, ומי שמבצע את העבירות על רקע רגרסיבי, כלומר, בעיתות דחק ומשבר פוגע בילדים. בקבוצה הזאת נראה את עברייני המין שההעדפה המינית הראשונית שלהם כלפי נשים, נמצאים או היו בזוגיות עם נשים, יש להם ילדים משל עצמם. הם עלולים לפגוע בילדים שלהם, בעיקר בבנות המתבגרות, בילדים של בת הזוג, שמתגוררים איתם תחת קורת גג אחת. מכנים אותם הפדופיל העצל. ישנם פדופילים אשר מודעים לנטייתם ובוחרים שלא לפעול על פיה. לא כל סטייה היא עבירה ולא כל עבירה מהווה סטייה".

לעו"ד ענת משיח באתר zap דוקטורס

לאתר של ענת משיח

ענת משיח. ענבל דולב,
ענת משיח/ענבל דולב

מהם הגורמים העיקריים המובילים אדם לבצע עבירות מין?

"הגורמים יכולים להיות מגוונים וכוללים גורמים פסיכולוגיים, חברתיים, ביולוגיים ותרבותיים. בין היתר, ניתן למנות טראומות ילדות, בעיות נפשיות, קושי בשליטה עלדחפים תוקפניים ומיניים והשפעות סביבתיות. עבריין מין יכול לבצע עבירת מין על רקע פתולוגי, כלומר, על רקע סטייה מינית, על רקע משברי-רגרסיבי או על רקע התנהגות אנטי סוציאלית. בעבירות מין על רקע פתולוגי או משברי, נראה פגיעות מיניות בילדים ו/או במתבגרים, הכוללים מעשים מגונים וכיו"ב, ובעבירות מין על רקע התנהגות אנטי סוציאלית, נראה מקרים של עבירות מין מתוך דחפים אלימים, כמו אונס. אונס מהווה עבירה, אך לרוב אין מדובר בסטייה מינית, אלא בביטוי לתוקפנות אשר קיבלה פרשנות מינית, מתוך מקום של זעם, שנאה או לשם הפגנת גבריות ושליטה (אונס במסיבה, אונס בדייט) ואף תוקפנות אלימה וסדיסטית שעלולה להסתיים ברצח (כמו שחווינו ב- 7 באוקטובר)".

אילו שיטות טיפול קיימות כיום לעברייני מין? מה מידת יעילותן?

"במדינת ישראל התפתח מערך לטיפול ייעודי של עברייני מין בקהילה ובכלא במרכזים לשיקום מונע. השיטה המקובלת היא טיפול קבוצתי בשילוב טיפול פרטני באוריינטציה של טיפול קוגניטיבי-התנהגותי CBT, בהתאם לרמת המסוכנות של עבריין המין. ישנם עברייני מין הנוטלים טיפול תרופתי להפחתת הדחף המיני. זה מתאים רק למי שאובחן כבעל סטייה מינית (פראפיליה). לעתים משלבים גם טיפול זוגי או משפחתי. מטפלים בעברייני מין עובדים על פי עקרונות הטיפול בהם: מתאימים את אינטנסיביות הטיפול לרמת המסוכנות (אם יהיה בהוסטל או בבית), מתאימים את הטיפול לצרכים הקרימינוגניים שלו (אם צריך לטפל בהתמכרות, בשימוש בסמים, בהתנהגות אנטי סוציאלית), ומידת התגובתיות שלו. עברייני מין עם מוגבלויות מטופלים במסגרות נפרדות ייעודיות.

הרצידיביזם (החזרתיות) בעבירות מין נמוך מכל עבירה אחרת ועומד על 17% (ללא טיפול ופיקוח) לעומת 50% בעבירות רכוש; 40% בעבירות אלימות. יחד עם זאת, החזרתיות ומספר הקורבנות אצל בעלי סטייה מינית, הוא גבוה יחסית, וכך גם הנזק. לטיפול בעברייני מין, כאשר לא מדובר בסטייה מינית או ברמת מסוכנות גבוהה, ישנה יעילות רבה. חזרתיות של עברייני מין שעברו טיפול ו/או נמצאים תחת פיקוח עמדה על 1.9%". כמעט כל עברייני המין שהייתי מעורבת בטיפול שלהם במסגרות הטיפוליות עד רמת מסוכנות בינונית, לא חזרו לבצע עבירות. מי שחוזר לבצע עבירות אלה בעיקר המתערטלים, שהיכולת שלהם לרסן את הדחפים המיניים שלהם נמוכה, והם חושפים עצמם בציבור, או פדופילים שפוגעים בילדים.

מהן ההשלכות הנפשיות והפיזיות הנפוצות אצל נפגעי תקיפה מינית?

"ההשלכות הנפשיות עלולות להיות קשות. מדובר בחוויה הסובייקטיבית של הנפגעת. גם זכרים נפגעים מינית וההשלכות עליהם עלולות להיות קשות עוד יותר. נפגעי תקיפה מינית יכולים לסבול מהשלכות נפשיות כמו דיכאון, חרדה, פוסט-טראומה, ומכאן גם שימוש בחומרים משני תודעה כמו אלכוהול וסמים, התמכרות לפורנוגרפיה, ואף השלכות פיזיות כמו פציעות, מחלות מין, והפרעות אכילה. פגיעות מיניות שאינן מטופלות מלוות את האדם לאורך כל חייו ואינן נעלמות מעצמן. הדפוסים הופכים להיות חרדתיים והימנעותיים ועלולים להשפיע על ההתנהגות היומיומית של הנפגע.ת".

כיצד משפיעה תקיפה מינית על היחסים הבין-אישיים והזוגיים של הנפגעים?

"תקיפה מינית יכולה לגרום לקשיים ביצירת קשרים אינטימיים, חוסר אמון, וקשיים בתפקוד המיני. שחזור הפגיעה שוב ושוב באמצעות בחירות אומללות של בני זוג שמשחזרים את הפגיעה. טיפול מתאים יכול לסייע בהתמודדות עם הקשיים הללו".

אילו סוגי טיפול מוצעים לנפגעי תקיפה מינית?

"סוגי הטיפול כוללים טיפול פסיכולוגי פרטני, טיפול קבוצתי, טיפול זוגי ובמקרה הצורך טיפול תרופתי. אחת השיטות המומלצות לטיפול הינה EMDR - טיפול בטראומה בעוצמה ובמהירות שלא הכרנו עד היום. ישנם אירועים שהמוח אינו מצליח לעבד בעצמו והם מתקבעים כזיכרונות - תמונות, קולות, ריחות, תחושות והם מהווים בסיס למגוון רחב של הפרעות. הטיפול נעשה באמצעות גירוי בילטרלי המערב את שתי האונות של המח. זה יכול להיות באמצעות תנועות עיניים, השמעת צלילים, טפינג (תיפוף). הוכשרתי לטפל ב- EMDR ואני רואה תוצאות מדהימות בקליניקה, במיוחד כאשר העיבוד נעשה באמצעות מכשיר מיוחד שפותח לשם כך". יש לי מטופלת כבת 50 שנפגעה משחר ילדותה בתוך המשפחה, מחוץ למשפחה, בנערותה ובבגרותה. פגיעות קשות מאוד שרק בנס לא הביאו לאשפוזה במחלקה פסיכיאטרית. היא טופלה במשך שנים עם הטבה במידה חלקית. היא מתארת בפני כי מאז שהחלה טיפול EMDR, המח שלה שחרר את המחשבות האובססיביות, את הריחות, את ההתנהגות ההימנעותית ועוד. היא מתקשה להאמין שבזמן קצר מאוד, חל שינוי כל כך גדול בנפש שלה.

sheen-shitof

עוד בוואלה

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סו

בשיתוף סאנופי
ענת משיח. ענבל דולב,
ענת משיח/ענבל דולב

מהי חשיבות הטיפול המיידי לאחר תקיפה מינית?

"טיפול מיידי חשוב למניעת השלכות נפשיות ופיזיות חמורות, לסיוע בהתמודדות עם הטראומה, ולמתן תמיכה ראשונית לנפגעים. טיפול מיידי בנפגעים יכול להכריע בשאלה אם הנפגע יהפוך לפוגע או לא. אנחנו רואים רצף של ממש בין מי שנפגע בילדותו ובצעירותו לבין מי שהפך להיות פוגע. חשוב מאוד שהוא יעשה על ידי אנשי מקצוע מנוסים".

האם יש הבדלים בהשפעות ובטיפול בין נפגעים בגירים לנפגעים קטינים?

"ישנם הבדלים. נפגעים קטינים זקוקים לעיתים קרובות לטיפול מותאם לגילם ולשלב ההתפתחותי שלהם. הרבה פעמים ההתערבות צריכה להיות כמו כל התערבות של התנהגויות סיכוניות בגיל ההתבגרות עם חינוך מיני חברתי. לא כל מי שפגע בילדותו יהפוך לעבריין מין. העבודה עם עברייני מין בגירים ממוקדת בעבירות המין שביצעו - עובדים על עיוותי החשיבה, מצבי הסיכון, הפנטזיות המיניות, התכנון, הביצוע, איך הרגישו לפני, בזמן ואחרי ביצוע העבירה ועד. בשני המצבים גם עם בגירים וגם עם קטינים עובדים על כישורי חיים, מיניות בריאה, תקשורת, וויסות רגשי ועוד.

מהם האתגרים העיקריים בטיפול בעברייני מין?

"עברייני מין נחשבים ל"פונים שלא מרצון" והטיפול בהם נעשה בצל החוק. כאמור, אחד המאפיינים הבולטים זו ההכחשה ולכן הם לא יפנו לטיפול בעצמם, אלא רק לאחר שנתפסו והסתבכו עם החוק. האתגרים כוללים היעדר מוטיבציה לשינוי, קושי בהשגת שיתוף פעולה מצידם. הם מאוד מניפולטיביים, אבל הם לא מבינים שקשה מאוד לעבוד על אנשי המקצוע ואנחנו יודעים לקרוא אותם. עבריין מין שחשף את איבר מינו בפומבי, לא יכול לספר לי סיפורים שהוא הלך להטיל את מימיו, כי זה התירוץ של רבים מהם. או עבריין מין שפגע מינית בתוך המשפחה, לא יכול לומר לי שזו עלילה, כי רוצים להתנקם בו או רוצים לסחוט אותו וכיו"ב. אלה התירוצים העלובים שלהם.

כיצד החברה יכולה לסייע במניעת עבירות מין ובתמיכה בנפגעים?

"החברה יכולה לסייע באמצעות חינוך והגברת כמניעה ראשונית ושניונית וטיפול ייעודי לנפגעים ולפוגעים כמניעה שלישונית. חשוב מאוד להקצות תקציבים לטיפול בנפגעות ונפגעים, כדי למנוע מעבר מנפגע לפוגע ולמנוע פגיעה בלתי הפיכה בנפשו של הנפגע ובתפקודו התקין בחברה. חשוב לאפשר לעבריין המין להשתלב מחדש בחברה, דבר אשר יפחית את רמת המסוכנות ויפחית את הפגיעות בחברה. כמעט כל עברייני המין, אשר רמת המסוכנות שלהם מעל לנמוכה, נמצאים בתחת פיקוח בחמש השנים הראשונות מיום גזר דינם או שחרורם מהכלא ועד 20 שנה, כאשר מדובר ברמת מסוכנות גבוהה. כלומר, אפשר לומר, שהחברה מוגנת במידה רבה מאוד. דבר נוסף שחשוב לדעת, שמרבית הפגיעות בילדים מתבצעות על ידי אדם מוכר - בן משפחה, המורה בבית הספר, המדריך בג'ודו, השומר בכניסה לבית הספר או לגן, הבייביסיטר וכדומה".

מהי חשיבות החינוך המיני והגברת המודעות לנושא ההסכמה?

"חינוך מיני והגברת המודעות לנושא ההסכמה חשובים למניעת עבירות מין, להקניית כלים לזיהוי מצבי סיכון ולחיזוק היכולת להציב גבולות אישיים.

החינוך המיני והגברת המודעות לנושא ההסכמה חשובים מאוד מכמה סיבות עיקריות:

1. מניעת אלימות מינית והטרדות: הבנה של חשיבות ההסכמה יכולה למנוע מצבים של ניצול וכפייה.
2. בריאות מינית ובטיחות: ידע על אמצעי מניעה ומחלות מין מאפשר קיום יחסי מין בטוחים יותר.
3. פיתוח יחסים בריאים: חינוך מיני מטפח ערכים של כבוד הדדי והבנת גבולות.
4. מודעות עצמית ובגרות רגשית: מסייע לבני נוער להכיר את עצמם ולנהל את חייהם המיניים בצורה בוגרת.
5. ניפוץ מיתוסים: מספק מידע מדויק ומהימן על מין ומיניות.
6. הכנה לחיים בוגרים: מעניק כלים להתמודדות עם מצבים מיניים בצורה בטוחה ומכובדת".

האם יש מגמות או שינויים בדפוסי עבירות המין בשנים האחרונות?

"בשנים האחרונות נצפתה עלייה בעבירות מין המבוצעות באמצעות האינטרנט והרשתות החברתיות. הטכנולוגיה והרשתות החברתיות מאפשרות לעברייני מין גישה קלה יותר לקורבנות, אך גם מספקות כלים למעקב ולזיהוי עבריינים. יחד עם זאת, ישנה גם עליה במודעות הציבורית ובדיווח למשטרה.
בעשור האחרון נחקקו חוקים, אשר נועדו להגן על הציבור מפני ביצוע עבירות מין, כמו גם לאסור העסקתם של עברייני מין במוסדות מסוימים ואף הרחקתם ממקום מושבו של קורבן העבירה. החוק מחייב להעריך מסוכנותו של עבריין המין, לאחר שהורשע בביצוע עבירת מין ולפקח עליו בקהילה. המטריה של הערכת מסוכנות מינית התפתחה מאוד. החוקים הללו משלבים בין שתי דיסציפלינות, המשפטית והקרימינולוגית. סניגורים נדרשים להתמודד עם האתגרים שבקריאת הערכת המסוכנות והביקורת עליה. מעבר להיותי מטפלת ייעודית לעברייני מין ונפגעי עבירה, אני כותבת חוות דעת נגדיות להערכת מסוכנות ומלמדת את הסניגורים לקרוא אותה בעין ביקורתית.

בחודש דצמבר 2024 תפתח סדנה בת שני מפגשים לעורכי דין שמעוניינים לקבל ידע וכלים פרקטיים בנושא הערכות מסוכנות מינית.

קבוצה קטנה ואינטימית שתתקיים בשעות הערב בתל-אביב (ומועברת גם בזום).

כמה מלים על המרצות:

גב' ענת משיח, קרימינולוגית שיקומית ופסיכותרפיסטית EMDR, מומחית בחוות דעת להערכת מסוכנות מינית, לשעבר הקרימינולוגית הראשית של הסניגוריה הציבורית.

עו"ד שלומציון גבאי-מנדלמן

סניגורית פלילית, שעוסקת באופן בלעדי בייצוג בעבירות מין ובהערכות מסוכנות מינית מזה שלושה עשורים".

במסגרת עבודתה, ענת מסייעת למטופליה לערוך חישוב מסלול מחדש, לבנות ולשקם את חייהם. היא מתמחה בהענקת כלים ואסטרטגיות להתמודדות עם אתגרים שונים ולקידום שינוי חיובי בחייהם של מטופליה.

בנוסף לעבודתה הקלינית, ענת משיח ממלאת תפקיד חשוב בהכשרה והדרכה של אנשי מקצוע בתחומה. היא מעבירה הרצאות בפורומים שונים, כשהיא מתמקדת בנושאים הקשורים לקרימינולוגיה, טראומה, טיפול ושיקום. באמצעות פעילות זו, היא תורמת להעשרת הידע המקצועי בתחומים אלו ולקידום שיטות טיפול מתקדמות.

ענת מזמינה את הקוראים שחוו טראומה מינית להגיע לייעוץ. בקליניקה שלה היא מטפלת הן בפוגעים והן בנפגעים, כותבת חוות דעת להערכת מסוכנות לבית משפט, חוות דעת לחנינה, וחוות דעת לביטוח לאומי ולמשרד הביטחון בנושא של פוסט טראומה.

להתייעצות - 0506216989
מייל: anatmashiach@Gmail.com
ענת משיח | קרימינולוגית שיקומית ופסיכותרפיסטית EMDR (anatmashiach.co.il)

הכתבה בשיתוף zap דוקטורס

ענת משיח, בשיתוף zap doctors
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully