וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה תדירות הקקי של האנשים הכי בריאים? מחקר חדש מגלה

עודכן לאחרונה: 21.7.2024 / 14:14

לתדירות היציאות שלנו יש השפעה ניכרת על מצבנו הבריאותי וגם הריגשי. מחקר חדש מראה איך נראית ההשפעה בתוך המעיים ומגלה - כמה קקי בדיוק צריך לעשות ביום

רופא מסביר את ההבדל בניגוב הישבן עם נייר טואלט בין גברים לנשים/@doctoryoun

יציאות הן עניין בעל השפעה מרובה על הבריאות ומצב הרוח שלנו. על פי הגדרות רופאים החל משלוש פעמים יציאות ביום עד שלוש פעמים בשבוע נחשבות בדרך כלל למצב תקין. עם זאת, מחקר חדש גילה כי תדירותן יכולה לספק תובנות משמעותיות לגבי הבריאות לטווח ארוך.

על פי המחקר שפורסם בכתב העת Cell Reports Medicine, לתנועות מעיים תכופות וגם כאלה שלא תכופות יכולות להיות השלכות בריאותיות ארוכות טווח.

חוקרים העריכו 1,400 מבוגרים בריאים וגילו שאלו שעשו קקי בתדירות נמוכה יותר הראו סימנים של ירידה בתפקוד הכליות. לעומת זאת, אנשים עם יציאות בתדירות גבוהה מהממוצע הראו סימנים של תפקוד כבד לקוי.

אישה יושבת בשירותים. ShutterStock
כמה פעמים אתם הולכים לשירותים? אישה בשירותים/ShutterStock

בהתבסס על דפוסי היציאות שלהם, המשתתפים סווגו לארבע קבוצות: עצירות (יציאות אחת או שתיים בשבוע), יציאות נמוכות (שלוש עד שש יציאות בשבוע), יציאות גבוהות (אחת עד שלוש יציאות ביום) ושלשולים.

לאחר מכן חקרו החוקרים את הקשר בין תדירות יציאות וגורמים שונים כמו דמוגרפיה, גנטיקה, הרכב מיקרוביום במעיים, מטבוליטים בדם וכימיה בפלזמה. "המחקר הראה שגיל, מין ואינדקס מסת הגוף (BMI) היו קשורים באופן מובהק עם תדירות יציאות. באופן ספציפי, אנשים צעירים יותר, נשים ואלה עם BMI נמוך יותר נטו לפחות יציאות תכופות", אמרו החוקרים.

הם הצביעו על תדירות תנועת המעיים האופטימלית, המכונה לעתים קרובות "אזור הזהב", כמתרחשת בערך פעם או פעמיים ביום. אנשים בטווח זה נוטים להיות הבעלים של חיידקי מעי מתסיסים בסיבים, שמקושרים בדרך כלל לבריאות טובה. הם גם הבחינו שלאנשים עם פחות יציאות יש יותר רעלים שמקורם בחיידקים בדם עקב תסיסת חלבון במעיים. רעלים אלו קשורים להתקדמות המחלה ולשיעורי תמותה גבוהים יותר במחלת כליות כרונית. מטבוליטים דומים קשורים גם למצבים כרוניים אחרים, כגון ניוון עצבי.

עוד בוואלה!

הצטרפו לוואלה fiber ושדרגו את חווית הגלישה והטלוויזיה בזול!

לכתבה המלאה
קקי. Giphy
כמה קקי מומלץ לעשות ביום?/Giphy

"מחקר קודם הראה כיצד לתדירות תנועת המעיים יכולה להיות השפעה גדולה על תפקוד המערכת האקולוגית של המעי. באופן ספציפי, אם צואה נדבקת זמן רב מדי במעיים, חיידקים מנצלים את כל הסיבים התזונתיים הזמינים, אותם הם מתסיסים לשרשרת שומן קצרה מועילה. לאחר מכן, המערכת האקולוגית עוברת להתססה של חלבונים, שמייצרת מספר רעלים שיכולים לפלס את דרכם לזרם הדם", אמר יוהנס ג'ונסון-מרטינז, המחבר הראשי של המחקר.

המחקר גם מצביע על כך שכדי להשיג את התדירות האידיאלית של יציאות, אכילת תזונה עשירה בסיבים, שתיית מים מרובה ופעילות גופנית סדירה יעזרו.

"בסך הכל, מחקר זה מראה כיצד תדירות יציאות יכולה להשפיע על כל מערכות הגוף, וכיצד תדירות יציאות חריגה עשויה להוות גורם סיכון חשוב בהתפתחות מחלות כרוניות. תובנות אלו עשויות לתת אסטרטגיות לניהול תדירות יציאות, אפילו באוכלוסיות בריאות, כדי לייעל את הבריאות והרווחה הכלליים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully