וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם יש הבדל בין השמנה של גברים ונשים?

בשיתוף נובו נורדיסק

12.8.2024 / 7:58

אנחנו תמיד בעד שוויון כמובן, אבל היה חשוב לנו לבדוק איך באה לידי ביטוי מחלת ההשמנה אצל נשים אל מול גברים, האם יש שוני בתחלואה הנלווית ומהו אופן הטיפול המתאים? ד"ר יואל טולדנו עוזר לנו לעשות סדר

גבר ואישה כבדי משקל. ShutterStock
"השמנה היא מחלה כרונית פרוגרסיבית, כזו שמתקדמת עם הזמן"/ShutterStock

"הדבר הראשון שחשוב לציין הוא שאנחנו נמצאים בעידן של מגיפה", פותח את דבריו ומסביר ד''ר יואל טולדנו, מנהל ארצי תחום סוכרת ואנדוקרינולוגיה, חטיבת הרפואה "מאוחדת", מומחה לסוכרת ואנדוקרינולוגיה בהריון, בילינסון. "בניגוד לקורונה, מדובר על מגפה לא זיהומית שהולכת ומתפשטת ושמה: השמנה. השמנה היא מחלה כרונית פרוגרסיבית, כזו שמתקדמת עם הזמן. למעשה, זו אפילו מחלה שנחשבת לבאה והולכת כי התנודות בה יכולות להיות חדות בשל דיאטות חוזרות נשנות, הריונות, חוסר איזון הורמונלי וכדומה".

אחרי הדברים הנחרצים הללו, אנו למדים בנוסף כי ישנה גם התחלואה הנלווית למחלת ההשמנה - תחלואה שבאה לידי ביטוי בסוכרת, מחלת הכבד השומני, ושלל מגפות מטבוליות שקשורות בחילוף החומרים כמו עליית הסוכר, שומני הדם, לחץ דם גבוה, כל אלה עלולים להוביל לאירועי לב, אירועים מוחיים וכדומה. זה נכון לשני המינים, אבל כאן, וסליחה אם נצער את כל מי שרוצה שוויון מלא: יש הבדל בין נשים לגברים.

"השמנה אצל נשים משפיעה בכל מעגל החיים של האישה: אם זה בגיל ההתבגרות, בו למשל אפשר כבר לאבחן את תסמונת השחלות הפוליציטיות, תסמונת ממנה סובלת אחת מכל עשר נשים וכחלק ממנה, גם אי סדירות מחזור, אקנה, שיעור יתר, כל אלה הולכים יד ביד עם השמנה", מפרט ד"ר טולדנו. "השמנה יכולה ללוות גם את גיל הפריון למשל, ועלולה ליצור מצב של אי פריון".

בשנות הפריון של האישה, הכניסה להריון מובילה לעלייה במשקל. לא תמיד יש בה סכנה אבל יש מקרים שבהם היא תגרום להשמנה שעלולה להיות מלווה ולהעלות את הסיכונים לסכרת הריון, רעלת הריון, מומים מולדים, סיבוכים של הלידה ועוד. "חשוב מאוד לדעת שאישה שסובלת ממחלת ההשמנה במהלך ההיריון עלולה להשפיע על גורל העובר שלה, ולהגדיל את הסיכויים שלו לפתח בעיות השמנה כשיגדל", כך ד"ר טולדנו. "נטיית השמנה יכולה לעבור מדור מדור וכך נוצרת העברה בין דורית של מגיפת ההשמנה באוכלוסייה. נשים רבות מעבירות את הנטייה להשמנה לדור הבא, וכך קשה לשבור את המעגל הזה. במהלך ההיריון קורה משהו לגוף של העובר, שינויים בחילוף החומרים שחושפים אותו לסביבה שאינה תקינה ובכך גדלים הסיכונים".

ומה קורה בגיל המעבר, גם פה יש הבדל?

"במסגרת השינויים ההורמונליים שקורים עם הגיל, האישה יכולה לצבור מסת שומן גדולה יותר ולפתח השמנה. בעצם, ניתן לראות באופן מובהק כי לאורך כל ספקטרום החיים, עלולות נשים לפתח בעיות השמנה שישפיעו על בריאותן".

זוג שסובל מהשמנת יתר. ShutterStock
לנשים קשה יותר להוריד אחוזי שומן, אבל זה לא בהכרח אומר שיהיה להן קשה יותר לרדת במשקל/ShutterStock

ומה לגבי גברים?

"אצל גברים אין חלוקה של שלבי חיים, מכיוון שהם עלולים לפתח ולסבול ממחלת ההשמנה בכל שלב בחיים יחד עם כל התחלואה הנלווית. מה שכן, גברים כן יכולים להגיע למצב של היפוגונדיזם: ירידה בטסטסטורון שעלול לפגוע בתפקוד המיני".

אז כן, לא כל הסיכונים אצל נשים, אבל שינויי שלבי החיים והאופי של כל שלב, שמים את הנשים במורכבות גדולה יותר וסיכונים גדולים יותר מבחינת ההשמנה.

ד"ר טולדנו מזכיר לנו כי בהיבט הטיפולי, ההתחלה היא דומה לגברים ונשים: "אורח חיים בריא ופעילות גופנית. זו תמיד תהיה ההמלצה שלנו לכל אדם באשר הוא גם כנגד עלייה במשקל, וגם כצורך מניעתי מלכתחילה", הוא מסביר. "אנחנו מודעים לעובדה שקשה להצליח בזה. מתוך 100% רק 5% מצליחים לרדת במשקל, זו הסיבה שעדיף לנקוט פעולות מניעתיות מראש ולא להגיע למצב הזה".

זה הזמן להזכיר שההמלצה היא לקיים בין 150-300 דקות בשבוע של פעילות גופנית. "גם פעילות אירובית חשובה כמובן אבל גם תרגילי התנגדות וכוח. מכיוון שכשמדברים על ירידה במשקל, חשוב לוודא שמדובר בירידה נכונה במשקל, תרגילי התנגדות תורמים בהורדת השומן אך גם לשמירה על מסת השריר- שאותה אנחנו לא רוצים להוריד ולאבד".

ד"ר טולדנו מוסיף כי לנשים קשה יותר להוריד אחוזי שומן, אבל זה לא בהכרח אומר שיהיה להן קשה יותר לרדת במשקל. הוא כן מציין שהיום ברוב המחקרים שעוסקים בתרופות למחלת ההשמנה למשל, רוב המשתתפות הן נשים ולכן קשה לקבוע קביעה נחרצת מהבחינה הזאת.

"בשביל לקבל תוצאות ארוכות טווח אנחנו נרצה להוריד לפחות 10% מהמשקל שלנו. בעבר גרסו ש5% מספיקים אבל היום, כבר יודעים שבמקרה של 10%, יהיו פחות סיכונים לסיבוכים בלב, במוח, אירועי לב, סוכרת אפילו יכולה להעלם במצב שבו יורדים 10% מהמשקל".

הסיבוכים של מחלת ההשמנה

אמנם כבר דיברנו על תחלואה נלווית למחלת ההשמנה אבל חשוב מאוד להזכיר גם את הסיבוכים של מחלת ההשמנה, שמתחלקים ל3- סוגים מרכזיים: סיבוכים מטבוליים, מכאניים ומנטליים, וגם פה יש שוני בין גברים לנשים בחלק מהתסמינים והתופעות.

"סיבוכים מטבוליים נוגעים לחילוף החומרים, ויכולים לבוא לידי ביטוי במחלת הסוכרת, ביתר לחץ דם, שומנים בדם, הפרעות במחזור החודשי, שחלות פוליציסטיות, מחלת הכבד השומני, אירועי לב, אירועים מוחיים, מחלת הכלייה הכרונית, סיבוכי הריון וגם בהגדלת הסיכון לגידולים, גידול ברירית הרחם למשל".

הסיבוכים המכאניים הם כאלו שיכולים לבוא לידי ביטוי בנחירות ודום נשימה לילי, כאבי ברכיים, פרקים, גב תחתון, רפלוקס של הוושט, - ואצל נשים גם בריחת שתן.

הסיבוכים המנטאליים הם עולם מורכב. על פי מחקרים, אנשים עם השמנה סובלים יותר מדיכאון ודכדוך. "יש פה גם אספקט חברתי ופסיכולוגי מכיוון שיש הרבה סטיגמות ודעות קדומות על אנשים שסובלים מהשמנה, גם אנשי הצוות הרפואי לא תמיד שומרים על שפה נקייה ובכלל- ההתעסקות במשקל משפיעה על מצב הרוח אצל רובינו", אומר ד"ר טולדנו.

אז אנו כבר מבינים שעולמות התזונה והעיכול הם לא שוויוניים, וגם הם מבדילים בין גברים לנשים. אבל עם זאת כן כדאי לזכור כי מחלת ההשמנה בסופו של דבר היא מחלה הפוקדת נשים וגברים, והדרך למנוע אותה זהה: תזונה נכונה ופעילות גופנית בריאה ומותאמת. החזון הוא כמובן מניעה אבל גם במקרים שכבר סובלים מהמחלה ומתחלואה נלווית, ישנן כיום דרכי טיפול מגוונות, ומרגע האבחנה, שהוא קריטי, תמיד יש מה לעשות.

מוגש כשירות לציבור ללא התערבות בתכנים מטעם חברת נובו נורדיסק. למידע נוסף פנו לרופא המטפל.

בשיתוף נובו נורדיסק
  • עוד באותו נושא:
  • השמנה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully