וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחלות שנגרמות בגלל ההשמנה ואיך מונעים אותן

בשיתוף נובו נורדיסק

4.8.2024 / 7:58

פעם חשבנו שהשמנה לא נעימה בפני עצמה - אבל כיום אנו יודעים ששלל מחלות עלולות להתפתח כתוצאה ממנה. מחלות לב, כבד, שרירים, ואפילו סרטן -יכולים להיגרם כתוצאה מהשמנה. אבל יש לנו בשורה: יש היום דרכים חדשות לטיפול ומניעה! פרופ' איתמר רז, עושה סדר ונותן תקווה

גבר סובל מכאבים בחזה. ShutterStock
עוד תסמין שעלול להתפתח כתוצאה מהשמנה הוא דלקת בלב/ShutterStock

בשנים האחרונות אנו נחשפים יותר ויותר לסכנות שקיימות בהשמנה. אנחנו יודעים כבר לקשר את ההשמנה עם מחלת הסוכרת סוג 2 - אבל לצערנו הרב, הסוכרת היא לא המחלה היחידה הנגרמת כתוצאה ממשקל עודף, וככל שמתקדמים המחקרים, אנו יודעים להצביע על עוד תסמונות ומחלות שעלולות להתפתח בגופנו כתוצאה מהשמנה.

זוהי אמנם נקודת פתיחה לא מעודדת, אך כפי שנראה מיד, חשוב לדעת שיש מה לעשות! אנו יכולים להימנע וגם לטפל נכון יותר במספר דרכים, חלקן ותיקות יותר ואחרות חדישות במיוחד.

אבל לפני שנצלול אל לחץ דם, בעיות לב ועוד מחלות, בואו נבין רגע מה היא בעצם השמנה מסוכנת - ומה קורה בגוף שלנו כשאנו במצב זה.

נער נשקל. ShutterStock
לא כל השמנה מסכנת אותנו באותה מידה/ShutterStock

נתחיל בהגדרת ההשמנה: כיום מגדירים את ההשמנה לפי היחס בין המשקל שלנו לגובה, יחס הנקרא BMI. ה-BMI הבריא ביותר הוא 25, אחריו אנחנו עוד בגבול הבריאות עם 25-27. BMI שנע בין 27 ל-30 מוגדר כמשקל יתר, 30-35 השמנת יתר, 35-40 יוגדר כבר כהשמנה קשה, ואם ה-BMI מעל 40 הרי שבהגדרה מדובר על "השמנה חולנית". כדי לא להבהיל את הספורטאים ההדוקים שבינינו, נציין כי מרימי משקולות למשל, עם מסת שריר גבוהה מאוד יכולים להגיע ל-BMI גבוה, אך מצבם אינו השמנה.

עוד נאמר ונרגיע, כי לא כל השמנה מסכנת אותנו באותה מידה. "ההשמנה המסכנת היא בעיקר השמנה באזור הבטן", מסביר פרופסור איתמר רז, אנדוקרינולוג מומחה, רופא פנימי, מנהל היחידה לסוכרת בהדסה, ואחד מהחוקרים הגדולים של השמנה וסוכרת, "ההשמנה הקלאסית של נשים למשל, זו הנקראת "השמנת אגס" - פחות מסוכנת כי היא מרוכזת בעיקר באגן ובירכיים. אבל היא פחות מסוכנת ממה שאנו קוראים "השמנת תפוח": השמנה באזור הבטן". פרופ' רז מסביר כי השמנה באזור הבטן מפרישה לגוף חומרים מסוכנים, והשמנה בטנית לרוב תהיה גם השמנה באיברים חיוניים כמו הכבד, הלבלב והלב. לצד ההשמנה הבטנית ישנה השמנה של כלל האיברים החיוניים - כולל המוח וכלי הדם, וכאן מתחילים הסיבוכים שמייצרים מחלות נלוות רבות ומגוונות.

סוכרת

ה-מחלה של התקופה. איך היא נגרמת, ומה הקשר שלה להשמנה? הנה ההסבר: השומן השוקע בלבלב גורם לכך שהוא לא יהיה מסוגל להפריש אינסולין, אותו חומר העוזר לגוף להתמודד עם הסוכר. השומן הורג את התאים שמפרישים אינסולין, ולכן הגוף לא מצליח להתמודד עם עודפי הסוכר ולנתב אותו למקומות הנכונים והוא גם לא מזרים אותם לשריר, כדי שיוכל לעבוד.

שחמת הכבד: מה, זה לא מאלכוהול? לא!

מסתבר שגם שומן יכול לגרום לשחמת הכבד, אותה מחלה שאנו מזהים עם שתייה מרובה של אלכוהול.
כיצד זה קורה? פרופ' רז מסביר כי כאשר שומן שוקע בכבד - הגוף עלול לזהות את השומן כגוף זר, ולכן הוא מפעיל עליו נוהל מלחמה בגוף זר, כלומר: מייצר דלקת. הדלקת בכבד הופכת לצלקת, והיא יכולה להתקדם לשחמת הכבד. בגלל הזיהוי רב השנים של הנושא עם אלכוהול - הרי ששחמת כבד כזו נקראת גם: "כבד שומני שאיננו מאלכוהול".

כבד שומני יכול לגרום גם לסרטן בכבד, עד פי 40 מאשר אצל מי שאינו סובל מעודף שומן.
ופן נוסף המשפיע על הכבד וגם הוא פחות מוכר לרוב הציבור, זה ייצור סוכר מוגבר: הכבד הוא בית חרושת קטן בגופנו לסוכר, וכאשר השומן שוקע בו, הכבד מזהה לא נכון את הסימנים ומתחיל לייצר יותר סוכר- גם כאשר לא צריך, וגם לאחר אכילת סוכר הכבד ממשיך לייצר, מה שגורם לכך שהלבלב שלנו צריך להפריש יותר אינסולין, ואנו מגיעים לעודף סוכר בגוף שלא ניתן להתגבר עליו.

גבר מחזיק מזרק אינסולין. ShutterStock
"לאנשים עם סוכרת יש סיכוי גבוה יותר לגידולים ממאירים, מלבד פרוסטטה"/ShutterStock

דלקת בלב: כאב לב של ממש

עוד תסמין שעלול להתפתח כתוצאה מהשמנה, הוא דלקת בלב: השומן ששוקע נכנס לתאים של הלב, הגוף מנסה להילחם בשומן הזר המגיע ללב, ומהמלחמה הזו נוצרת דלקת - ואז צלקת. הצלקת הזו עלולה לייצר מצב שבו הלב לא מתפקד טוב: הוא אינו יכול להתרחב עד מלוא הצורך, ואז אנו עלולים להגיע למצב של אי ספיקת לב, מים בריאות ועוד תסמונות הנגרמות מתפקוד לקוי של הלב.

סתימת כלי דם ומחלה בכיס המרה

גם זה יכול להיגרם כתוצאה מהשמנה. השומן מגופנו שוקע בכלי הדם, והם מתחילים להיסתם לאיטם. כאן מתחילות שלל בעיות שבעבר לא תמיד ידענו לקשר ישירות להשמנה.

גידולים ממאירים

כן, למרבה הצער, שתיים מן המחלות הגדולות של העידן שלנו: השמנה וסרטן, יכולות להיות קשורות זו בזו.

"לאנשים עם סוכרת יש סיכוי גבוה יותר לגידולים ממאירים, מלבד פרוסטטה", מציין פרופ' איתמר רז. "זה נובע מכך שכאשר שיש תנגודת לאינסולין הגוף לא מצליח לעשות את פעולות העברת הסוכר וניקוי העודפים שלו, ואז האינסולין במקום לטפל בסוכר עובר לעבוד בתפקיד השני שלו: בניית תאים. ובניית התאים המוגברת הזו יכולה להוביל לדלקות שונות ועד לגידולים ממאירים".

ברכיים, עצמות ונשימה

השמנה יכולה להוביל גם לבעיות גב קשות, בעיות ברכיים רציניות וגם להפרעה קשה בנשימה. אנשים עם משקל עודף רב, עם תנגודת לאינסולין, יכולים לפתח דום נשימה בשינה. הם נוחרים חזק מאוד, מתעוררים משנתם מספר רב של פעמים, ומעבר ליתר בעיות הבריאות - הם גם קמים עייפים.
לגבי העצמות והברכיים נציין כי בעלי עודף משקל גבוה והשמנה המוגדרת חולנית, סובלים גם משיווי משקל פחות טוב, הם עלולים ליפול יותר - וגם לשבור יותר את העצמות. זאת בין היתר כתוצאה מבריחת סידן גבוהה יותר.

עד כמה כל זה נפוץ?

סוכרת מסוג 2 יש אצל למעלה מ-10 אחוז מהאוכלוסייה, מעל גיל 18, כלומר כ- 600 אלף איש.
אמנם כל המחלות שציינו כאן למעלה הן כאלו המתפתחות כאשר יש סכרת והשמנה לאורך שנים רבות, אבל כדאי כבר כעת, לדעת איך ניתן למנוע אותן, ומה אפשר לעשות.

פרופ' איתמר רז מציין בצער כי בחיים המודרניים אנו עושים כמעט הכל הפוך ממה שצריך. מה למשל? אנחנו נותנים לילדים תזונה לא בריאה, מעובדת, רוויית סוכר, קונים להם קורקינטים כדי שלא ילכו ברגל וטלפונים שגורמים להם לא לעשות פעילות גופנית. "אנחנו בונים ילדים עם עודף משקל", הוא אומר בצער.

"ילדים עם עודף משקל בגיל 4-6 - יהיה להם עודף משקל גם בכיתה ו ו-ז. היום כבר קרוב ל-20% מהילדים בכיתה ז' עם עודף משקל. אנחנו רואים מחקרים מהשנים האחרונות על השמנה לפני צבא, הגעה לצבא שמנים יותר, וזה מביא לבעיות רבות, ועד למחלות רבות יותר ותמותה גבוהה יותר בשנים שלאחר מכן".

כדי למנוע השמנה צריך לעבוד במספר מישורים, אבל קודם כל לשנות את הפעילות של הילדים.
פרופ' רז בנה תוכנית לאומית מקיפה עם משרד הבריאות, שעבדה על כמה דברים:

סימון ורגולציה: סימון מוצרים עם תכולת סוכר גבוהה, כדי לאפשר לציבור לדעת בדיוק מה המרכיבים ומאיזה מוצרים נכון להימנע או לצרוך פחות;

המרכיב השני היה חינוך: חינוך של כלל הציבור גם דרך מיסים: העלאת מס על המוצרים מרובי הסוכר - כאשר השאיפה היתה למודל הבריטי, שהמס מהסוכר מגיע לכסף לחינוך.

נקודה שלישית היא לתת אפשרות למשפחות לחיות באופן בריא: במחוזות שאינם המרכז, כלומר בכל רחבי ישראל - בדגש על ערי פריפריה, יש מודעות פחותה וגם נגישות ירודה יותר לקנייה של מזון בריא. כדי להבין את ממדי ההשמנה של ילדי כיתות ז' בפריפריה נציין כי הם פי שלושה מאשר במרכז.

האלמנט הרביעי והחשוב הוא הספורט: כיום חסרים בישראל כ-4,000 מתקני ספורט וכושר שיוכלו לאפשר לילדים לקיים אורח חיים בריא יותר. אבל גם תחת מחסור זה אנו יכולים להוציא את הילדים - ואת עצמנו - לפעילות ספורט בריאה כמו הליכה, וליהנות לא רק מאוויר נעים אלא מהורדה של השומן ושל הסוכר, בניית שריר וגם, על הדרך, העלאת מצב הרוח.

ואם כל זה לא עוזר? יש עוד פתרונות

עד היום היינו חסרי אונים בתחום זה, כי כל המחקרים מראים כי לאחר שיש כבר השמנה - גם אם פוצחים בדיאטה רצינית, רוב אלו שהשילו ממשקלם - יחזרו אליו למרבה הצער לאחר מספר שנים.
"הגוף שלנו לא בנוי להיות אקורדיון", מסביר ומדגים פרופ' רז, "וכיום יש דרכים חדשות לפעול כנגד ההשמנה, למשל באמצעות תרופות שמורידות משקל בצורה משמעותית מאוד ברוב האוכלוסייה, וזאת על ידי דיכוי הרעב מצד אחד והעלאת רמת השובע. כלומר הן מבצעות בגוף פעולה כפולה: גם אומרות להורמון השובע להגיד 'אני שבע' ולמרכזי הרעב להגיד 'אני לא רעב'. בנוסף, הן מורידות לחץ דם וגם מורידות את הסוכר".

לפי פרופ' רז מדובר במהפכה של ממש בתחום הבריאות והטיפול בשומן ומחלותיו: "פעם ניסינו להוריד את הסוכרת לרמות טובות אבל לא יכולנו להגיע לרמות בריאות. היום אפשר לרפא את הסוכרת: כי הטיפולים מצליחים להוריד את הסוכר וכשסוכר הוא בטווח הנורמלי התאים חוזרים לעצמם ונהיים בריאים".

החידוש הזה בתחום הרפואה מחזק את הצורך באבחון מוקדם - ואז הטיפול יכול להיות יעיל עוד יותר.

האם זה מתאים לכל אחד?

פרופ' רז מאשר שבזכות הטיפולים, כל אחד כמעט יכול להתחיל חיים בריאים יותר. "בעבר חשבו שזה פחות מתאים לאנשים בגיל מבוגר, אבל היום אנו רואים שבכל גיל חשובה הורדת המשקל ובמיוחד השומן הבטני - זה מאריך את החיים, ולכן גם בגיל 65-70 אפשר להתחיל לקבל את הטיפולים".

עם זאת מציין פרופ' איתמר רז, שבגילאים המבוגרים יותר חשוב מאוד לשמור על עשיית פעילות גופנית- במיוחד ברגליים, ולחזק את הגוף בסידן והרבה חלבון, לצד קלציום וויטמין די.

אז אחרי שראינו את כל התופעות העלולות להיווצר מהשמנה ואת שלל המחלות האפשרויות - אנו מודעים לסיכונים, אבל הבשורה היא שיש גם אפשרויות טיפול חדישות, אל תהססו לדבר עליהן עם רופא המשפחה שלכם!




מוגש כשירות לציבור ללא התערבות בתכנים מטעם חברת נובו נורדיסק. למידע נוסף פנו לרופא המטפל.

בשיתוף נובו נורדיסק
  • עוד באותו נושא:
  • השמנה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully