וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעיין אדם אובחנה עם ממצא בקוטר 25 ס"מ בבטן. עד כמה זה מסוכן?

עודכן לאחרונה: 15.7.2024 / 14:11

המשפיענית ומנחת הטלוויזיה פרסמה כי ככל הנראה מדובר בציסטה שנמצאה בבטנה. בדקנו עם מומחה מה זה אומר, עד כמה זה מסוכן ואיך מוציאים ממצא כזה מהבטן?

מעיין אדם חושפת את הבטן אחרי הלידה/אינסטגרם

"לכל המודאגות, יש לי ממצא בקוטר 25 ס"מ בבטן, ציסטה כנראה, ענקית וחריגה", כך כתבה הבוקר מעיין אדם כשעידכנה את העוקבים שלה במצבה הבריאותי אחרי שאמש סיפרה כי היא הגיעה לאשפוז. "זה לא הרחם שכבר חזר לגודלו המקורי". עוד היא ציינה כי הרופאים בודקים כעת מה המשך הטיפול.

ניסינו לברר עם רופא נשים מה המשמעות של גילוי ממצא כזה, האם זה מסוכן ומה עושים במקרים כאלה?

מעין אדם חושפת את מצבה. אינסטגרם, צילום מסך
מעין אדם חושפת את מצבה/צילום מסך, אינסטגרם

ד"ר איתן לויטס, מומחה ברפואת נשים במכבי שירותי בריאות, מחוז הדרום מסביר כי "ציסטות שחלתיות הן ממצא שכיח מאוד בקרב נשים ונשים בהיריון, הן אינן מזיקות, ולרוב חולפות מעצמן, אך רוב הציסטות לא מגיעות לגודל כזה ומדובר במקרה נדיר, שכן מעקב שגרתי לרוב תופס אותן בזמן".

לדבריו, ברוב המקרים ציסטה תופיע בגדלים קטנים, כאשר חלקן חולפות עם הזמן, חלקן נשארות וחלקן מולדות. "ציסטה שחלתית יכולה להיות ממצא פשוט שדורש מעקב רפואי בלבד ולעיתים עלולה להיות חשודה כציסטה סרטנית ואז נחשבת למסוכנת ודורשת התייחסות מיידית. חשוב לציין כי היריון אינו מגביר בהכרח את הסיכוי להופעת ציסטות ובכל מקרה, נדרשת בדיקה מעמיקה על ידי רופא נשים ומעקב סדיר על מנת לאבחן את גודלה וחומרתה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

איך מאבחנים ומטפלים?

"קיים דירוג בין לאומי לציסטות שחלתיות (The International Ovarian Tumour Analysis - IOTA) שזו למעשה מערכת שלמה שבאמצעות אולטרה סאונד נותנת אבחון על פי קריטריונים", מסביר ד"ר לויט. "לפי המערכת מחליטים על סיכון ומחליטים אם להוציא את הציסטה או לא. הקריטריונים מדברים שכאשר ציסטה מגיעה לגודל של חמישה עד 10 ס"מ מוציאים - תלוי בתסמינים השונים - זה לא שחור או לבן".

במקרה שמחליטים להוציא, מדובר בניתוח לפרוסקופי - עושים שלושה פתחים בבטן, ממלאים את הבטן בגז CO2 ובעזרת מצלמה שנכנסת בטבור עושים את ההסרה. מכניסים את הגידול לשקית ומוציאים אותה דרך החור הגדול - אם היא גדולה מדי שואבים את הציסטה ומוציאים אותה דרך הבטן. במקרים שמדובר על ציסטה גדולה מאוד, ניתן לטחון אותה בתוך הבטן ומוציאים. במקרים קיצוניים פותחים קצת את הבטן".

כמה זה מסוכן ומה ההשלכות בעתיד?

באשר לסיכונים עתידיים במקרים כאלה, ד"ר לויטס מסביר כי גם אם מורידים את השחלה - "אין לכך משמעות מבחינת כניסה להריון, למרות שהורדנו את הכמות הקריטית של מספר הביציות. זה כן יכול להוריד את רמת הפיריון אבל לא בצורה משמעותית, כי בשחלה אחת יש הרבה יותר ממה שאת צריכה".

  • עוד באותו נושא:
  • מעיין אדם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully