וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הילד עם הפרעות קשב ועולה לכיתה א'? 9 משימות שההורה חייב לבצע

יערה אלון

עודכן לאחרונה: 18.7.2024 / 11:55

המעבר מהגן לכיתה א' קשה לכל הילדים. אצל אלו שסובלים מהפרעות קשב, הקושי גדול הרבה יותר. אבל אם תכינו אותם בצורה נכונה, המעבר יוכל להיות חלק יותר

הפרעת קשב וריכוז - חוזרים לבית הספר. עיבוד: מערכת וואלה, ShutterStock
להכין ילדים עם הפרעת קשב וריכוז לכיתה א'/ShutterStock, עיבוד: מערכת וואלה

שנת הלימודים בגן הסתיימה והילד שלכם עוד רגע עולה לכיתה א' ויחד עם המעבר המשמעותי עולים לא מעט פחדים ושאלות רבות: האם הוא יסתגל בקלות למסגרת החדשה? הוא יצליח להתחבר לילדים החדשים בכיתה? איך הוא ישתלב בלימודים? הוא עדיין לא מכיר את כל האותיות, האם הוא יצליח לעמוד בקצב?

המעבר לכיתה א' הוא פרק חדש בחיי הילד, שלב המסמל את תחילת דרכו במוסדות החינוך. בדרך הזו יש לא מעט קשיים ונדרשות ממנו יכולות הסתגלות להתמודדות מולם.

בכיתה א' נדרשות מהילד מיומנויות שונות שלא נדרשו ממנו עד כה, הוא פתאום צריך להתמודד עם מצבים מורכבים יותר שהוא לא נדרש להתמודד איתם בעבר. הוא צריך להכיר חברים חדשים וללמוד להשתלב חברתית, הוא נאלץ להתמודד עם סיטואציות רגשיות רבות, להסתגל למסגרת שונה של חוקים חדשים, נדרשות ממנו יכולות מוטוריות מורכבות יותר ויכולות קוגניטיביות גבוהות.

אילוסטרציה. ShutterStock
אם לא תכינו אותם, חוויית הלימוד עלולה להיפגע/ShutterStock

במקרה של ילדים עם הפרעת קשב בין אם הם כבר מאובחנים ובין אם יש חשד להפרעת קשב, ההתמודדות יכולה להיות אף מורכבת יותר- הקושי להתרכז, למקד את הקשב, הקושי לווסת את הרגשות והתגובות, הקושי לגייס מוטיבציה, הקושי להתמיד ולבצע משימות מורכבות - כל אלה יכולים להשפיע על התפקוד הלימודי, החברתי או הרגשי של הילד בכיתה. ילדים אלה נמצאים בסיכון לחוויות לימוד שליליות וקושי בשמירה על קצב תהליכי הלמידה.

למוכנות הילד לכיתה א' ובפרט ילד בעל הפרעת קשב יש חשיבות גדולה. כאשר מדברים על מוכנות הכוונה היא לא רק לידע אותיות ומספרים אלא גם למוכנות רגשית/ חברתית ומוטורית. ככל שהילד יהיה מוכן יותר לקראת המעבר המשמעותי כך תחושת המסוגלות שלו תהיה גבוהה יותר, החוויה בבית ספר תהיה חיובית יותר, הוא ירגיש ביטחון ויגלה מוטיבציה ורצון ללמוד.

החדשות הטובות - עם הכנה מתאימה של ההורים, ניתן להכין את הילד ולהקל עליו במעבר המשמעותי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

משימות להורים לילדים עם הפרעות קשב שעולים לכיתה א'

1. הטרמה (הכנה מראש) - אחד הכלים היעילים עבור ילדים ועבור ילדים עם הפרעת קשב בפרט. הכנה לשינוי שמגיע, תיווך של המקום, תיווך של סדר היום החדש, הכרת הנפשות הפועלות, ככל שהילד ידע יותר לקראת המעבר, מה מצופה ממנו ולקראת מה הוא הולך, כך הוא יגיע עם תחושת ביטחון גדולה יותר, פחות חוסר וודאות ויהיה לו קל יותר להסתגל לשינוי.

2. שיתוף הילד - שתפו את הילד בהכנות השונות לכיתה א'- קניית ובחירת התיק לבית הספר, עטיפת הספרים והמחברות (גם אם זה לא בדיוק כפי שאתם רוצים), סידור התיק/ הקלמר, בחירת חולצות, ארגון פינה בחדר להכנת שיעורים ועוד- השיתוף והעשייה תורמים להכנה נוספת של הילד לקראת המעבר, ובמקביל מאפשרים לו עצמאות ותחושת שליטה בסיטואציה.

3. עידוד השיח - יצירת שיח עם הילד וגילוי עניין בתחושות שלו לגבי המעבר היא הזדמנות מצוינת לשיתוף שלכם (איך אתם הרגשתם כשעליתם לכיתה א') ולשאילת שאלות בעזרתן תוכלו להבין מה הילד מרגיש לגבי המעבר, ממה הוא חושש, מה יכול לעזור לו. לעידוד השיח יש חשיבות גדולה גם לאורך שנת הלימודים כולה. ילדים מטבעם פחות אוהבים לשתף ודרך עידוד שיח, שיתוף אישי של ההורה ושאילת שאלות מכוונות (לא מהמקום החוקר אלא ממקום של התעניינות) הילד משתף יותר מעולמו, מהחוויות שלו בבית הספר ומהמקום הזה תוכלו לעזור, לתווך, לכוון ולמצוא פתרונות במקרה שעולה בעיה.

4. שיח רגשי - ילדים עם הפרעת קשב מתקשים בוויסות הרגשי ולא תמיד הם מצליחים לבטא את הרגש שלהם בזמן אמת, הקושי של ביטוי הרגשות נובע לא פעם בגלל שהילד לא יודע לתת את השם לרגש שעולה. חשיפת הילד לקשת הרגשות השונים- שמות הרגשות והמשמעות שלהם תעזור לו בהמשך לבטא במילים את אשר הוא מרגיש מה שימנע תסכול וחוסר אונים (ניתן ללמד את הילד רגשות באמצעות ספרים/ קלפים/ משחקים). חשוב לא לבטל את הרגשות של הילד ולתת מקום לכל רגש שעולה- פחד/ קנאה/ אכזבה/ דאגה/ כעס ועוד... ביטול הרגשות רק מעצים אותם, השיח על הרגשות יאפשר לילד לפרוק את אשר על ליבו ויחד, בעזרתכם, להתמודד עם כל רגש שעולה.


5. מפגשים חברתיים - תנצלו את החופש הגדול, עוד לפני תחילת שנת הלימודים לארגן מפגשים חברתיים עם ילדים שיהיו עם הילד שלכם בכיתה. המפגשים יאפשרו לו לבסס קשרים חברתיים ולחזק מיומנויות חברתיות אשר יועילו לו בהמשך ויצרו אצלו תחושה בטוחה ורגועה יותר לקראת המפגש עם החברים בכיתה בתחילת שנת הלימודים.

6. הכנה לימודית - תנצלו את החופש הגדול לבסס את התשתית הלימודית של הילד בין אם זה באופן עצמאי ובין אם זה באמצעות קורס הכנה לכיתה א'. ככל שהתשתית הלימודית תהיה חזקה ויציבה יותר כך הילד יוכל להעמיק בלמידה, לא ייווצרו פערים וחוויית הלמידה תהיה יעילה וחיובית יותר.

7. הכנה מוטורית - במסגרת כיתה א' הילד מתבקש לבצע פעילויות רבות הדורשות ממנו מיומנויות מוטוריות. ככל הילד יהיה מיומן יותר כך יהיה לו קל יותר בביצוע הפעולות במסגרת ביה"ס. תנצלו את החופש לפתח ולחזק מיומנויות אלה: מוטוריקה גסה - חיזוק חגורת הכתפיים באמצעות פעילויות ספורט שונים (שחייה/ כדורסל/ התעמלות אומנותית ועוד) מוטוריקה עדינה - חיזוק הגמישות באצבעות הידיים באמצעות פעילויות כגון גזירה/ הדבקה/ עבודה עם בצק/ הרכבת פאזלים ועוד.

8. תיווך הקשיים של הילד לצוות החינוכי - לקראת שנת הלימודים הקרבה, בשיחה עם המורה החדשה, חשוב לשווק את הילד ולהתחיל דווקא בציון נקודות החוזקה שלו אך בד בבד חשוב גם לתווך את הצרכים והאתגרים איתם הילד מתמודד, לשתף מתוך ניסיונכם מה הם הכלים שעוזרים לו ולחשוב יחד עם המורה כיצד ניתן להקל עליו במסגרת החדשה.

9. תמיכה והדרכה - במידה ואתם מתלבטים אם אכן קיימת הפרעת קשב ולא יודעים מה הדבר הנכון לעשות או לחלופין אם קיימת כבר אבחנה ואתם מרגישים כי אין לכם מספיק כלים להתמודדות, תתייעצו עם איש מקצוע אשר יכוון אתכם וינחה אתכם כיצד להתנהל ובכך תאפשרו גם לכם וגם לילד חווית הסתגלות חיובית יותר.

בהצלחה!

הכותבת היא מדריכת הורים מוסמכת, מתמחה בהפרעת קשב ומאבחנת דידקטית, יוצרת הקורס הדיגיטלי להורים "הכנה לכיתה א'". לתכנים נוספים והרצאות בנושאים הפרעת קשב והכנה לכיתה א' - לחצו כאן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully