וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לצנן את הרוחות: כך תתמודדו עם אתגרי הקיץ

דנה אמר, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 21.7.2024 / 9:16

בעוד שהילדים מקבלים את החופש בשמחה ובהתלהבות, עבורנו ההורים זו תקופה מאתגרת במיוחד. כך תתמודדו

אבא ואמא עם שלושה ילדים. ShutterStock
אבא ואמא עם שלושה ילדים/ShutterStock

חופשת הקיץ בעיצומה ואיתה מגוון של אתגרים ייחודיים. בעוד שהילדים מקבלים את החופש בשמחה ובהתלהבות, עבורנו ההורים זו תקופה מאתגרת במיוחד. אנחנו כבר 9 חודשים במלחמה, משפחות רבות מתמודדות עם שינויים דרמטיים בשגרה, עם דאגות גדולות ומצב בטחוני מורכב. הימים הארוכים והחמים, הצורך למצוא פעילויות מהנות בתקציב סביר והלחץ החברתי "לעשות משהו" בחופש, בטח לא מוסיפים למתח הכללי, הילדים סיימו מסגרות, התחילו קייטנות, השגרה השתנתה והבתים סוערים.

אך עם מעט תכנון וכמה אסטרטגיות מעשיות, אפשר להפוך גם את הקיץ הזה לחוויה משפחתית נעימה יותר אפשר לצלוח את התקופה ולשמור על אווירה נעימה בבית, גם כשהטמפרטורות עולות והסבלנות יורדת.

תרגלו דיבור בטון נמוך ורגוע גם כשהסביבה רועשת: כשהמתח עולה, הנטייה הטבעית שלנו היא להרים את הקול, לצעוק ולהיכנס לסערה בעצמנו. זה אולי מרגיש כמו שליטה במצב אבל בעצם זה רק מעיד על חוסר שליטה. תתפלאו אבל דווקא הורדת עוצמת הקול תאפשר לכם יותר שליטה במצב. קול נמוך ושקט מיד מפחית את רמת המתח ואפילו עשוי להפתיע את הילדים ולגרום להם להקשיב לנו יותר.

במצבי לחץ וסערה, פחות זה יותר: אנחנו רוצים לחנך, ללמד, להסביר ולפתור אבל האמת היא שבזמני סערה, כשהילדים מוצפים, מתוסכלים, כועסים הם ממש לא פנויים לקלוט מידע חדש. במקום נאומים ארוכים, נסו להתמקד במשפטים קצרים ומסרים ברורים. למשל: "אני מבינה שאתה כועס. בוא נמצא פתרון יחד אני כאן בשבילך..." מסר ממוקד יעזור לילד לארגן ולעבד את המידע יותר בקלות.

יצירת אלטרנטיבות חיוביות: כשהילדים רבים, והרוחות סוערות במקום להתמקד במה לא לעשות, הציעו פעילויות משותפות חיוביות ומרגיעות. הסחת הדעת החיובית יכולה לשבור את הלופ ולייצר הזדמנות לחיבור ולשיתוף פעולה. למשל: "במקום לריב מה דעתכם שנצייר יחד? יש לי רעיון לציור משפחתי מצחיק...."

הומור הוא המרכיב הסודי להרגעת הרוחות: צחוק משותף לא רק מפחית מתח באופן מידי, אלא גם מחזק את הקשרים המשפחתיים ויוצר זיכרונות נעימים. כשהמצב מתחיל להתחמם נסו להכניס אלמנט הומוריסטי למשוואה. זה יכול להיות בדיחות, משחקי מילים, חיקויים מצחיקים, תחרויות של הבעות פנים מצחיקות, תופתעו לגלות כמה לפעמים אמירה מצחיקה ומוכרת יכולה לשבור את המתח ולשנות את האוירה.

מגע, מגע, מגע: למגע יש קסם, הוא עוזר בהרגעה, מזכיר לנו שאנחנו לא לבד, מגביר אינטימיות ומייצר חיבור ובטחון. למשל חיבוק של 20 שניות ומעלה מעודד שחרור של הורמון האוקיטוצין המסייע בהפחת מתח וחרדה. מגע עדין, כירבול, ליטוף הוא מתנה לשני הצדדים. חשוב לזכור שלכל ילד העדפות שונות, חלק מהילדים זקוקים לחיבוק חזק בשביל להירגע וחלק יעדיפו מגע קל או אחיזת יד, הקשיבו להם, גלו סקרנות, שאלו וכבדו אותם.

משנה מקום משנה מזל: לפעמים, כל מה שצריך זה שינוי קטן בסביבה. צאו לטיול קצר בשכונה, עברו לחדר אחר בבית, או צאו למרפסת. שינוי הסביבה יכול לשבור את הלופ, לאפשר תנועה פיזית שפורקת מתח, שחושפת גירויים חדשים ומייצרת הפרדה מהסערה הרגשית. "בואו נצא לסיבוב קצר בחוץ. נראה אם נמצא פרחים מעניינים בדרך..."

לנשום: נשמע פשוט אבל רובנו שוכחים שנשימות עמוקות יכולות ממש לעזור לנו בהרגעה במצבי מתח. למדו יחד עם הילדים טכניקות נשימה פשוטות. "בואו נדמיין שהבטן שלנו היא בלון - מתנפחת כשנושמים פנימה ומתרוקנת כשנושפים החוצה..."

דאגו לעצמכם - להיות הורים זה קשה: הורים רגועים ומאוזנים יכולים להתמודד טוב יותר עם אתגרי ההורות. קחו לעצמכם זמן להירגע ולהתחדש, כל אחד יודע מה טוב לו ומרגיע אותו, מפגש עם חברים, יציאה להליכה, קריאת ספר, תכנית בטלוויזיה. היעזרו בחברים עם ילדים, בבני משפחה, קיימו "רוטציית הורה תורן" ובמידת האפשר נסו לחלק בינכם את ימי החופש, כך שכל הורה יקבל זמן אישי למלא מצברים.

דברו על מה שכואב: דאגו לקיים בהתאמה לגיל שיחות משפחתיות על מה שאתם מרגישים, על האתגרים ועל המצב בארץ, תנו לילדים מקום לבטא את חששותיהם ושתפו אותם בדרכי ההתמודדות שלכם. אנחנו עוברים תקופה לא פשוטה, שמתארכת וגובה מאיתנו מחירים נפשיים. גם אם נדמה לנו שהילדים לא מבינים, וגם אם אנחנו רוצים למנוע מהם את המידע, הם חיים איתנו ומרגישים אותנו.

לסיכום, גמישות, בחירת התגובות שלנו, הבנה הדדית ותקשורת פתוחה הם המפתחות להפיכת הקיץ הזה לחוויה חיובית עבור כל המשפחה, גם בתקופה מאתגרת זו. עם קצת יצירתיות והרבה סבלנות, אפשר ליהנות מהחופש הגדול. זכרו כל צעד קטן לקראת רוגע משפיע לטובה על האוירה בבית ועל התפתחות הילדים שלכם. עם התמדה ותרגול תוכלו להשתפר, זה לא תמיד קל אבל התוצאות שוות את המאמץ.

אבא עם אמא לצד שני ילדים יושבים יחד ומשוחחים. ShutterStock
אבא עם אמא לצד שני ילדים יושבים יחד ומשוחחים/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דנה אמר, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully