וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

8 עצות לשמירה על שגרת השינה גם בחופש הגדול

ד"ר שירלי הרשקו

עודכן לאחרונה: 17.7.2024 / 8:25

כל הורה יודע שבחופש הגדול השגרה של הילדים משתנה, אבל עבור חלק מהילדים, ביניהם גם ילדים עם הפרעות קשב, זה יכול ממש לפגוע בהתנהלות היומיומית. מומחית בכירה בהפרעת קשב עם העצות שיעזרו לכם החופש ובכלל

ילד חמוד ישן. ShutterStock
השגרה משתנה. ילד ישן/ShutterStock

מחקר חדש שפורסם בכתב העת Sleep Medicine חשף כי הפרעת קשב קשורה למחסור בשינה ולהירדמות מאוחרת יותר אצל ילדים - מדבר שאמור להטריד את ההורים בעיקר בחופש הגדול.

מצב כלכלי ירוד, זמן מסך גבוה ותסמיני הפרעה חמורים, נמצאו כמגבירים את הסיכון להפרעות בשינה.
המחקר כלל מדגם של 7,671 הורים לילדים עם הפרעות קשב, ו-51,572 הורים לילדים ללא הפרעות קשב, כולם בגילאי 3-17. המחקר בוצע על ידי חוקרים מארה"ב ומאוסטרליה. הממצאים נלקחו מסקר לאומי רחב בארה"ב שהתרחש בשנים 2020-2021 ופורסמו בימים אלה. בסקר התבקשו ההורים לענות על שאלות בנוגע לבריאות ילדיהם ואיכות החיים שלהם מבחינה פיזית ומנטאלית.

תוצאות המחקר

הפרעת קשב הייתה קשורה לחוסר בשעות שינה והירדמות מאוחרת. למעשה, נמצא כמעט פי 2 סיכון לכך בקרב ילדי הקשב, לעומת ילדים ללא הפרעת קשב.

ממצאי המחקר תואמים מחקרים קודמים שמצאו כי 25%-50% מילדי הקשב סובלים מבעיות שינה. אלו, מחריפים את קשיי הקשב וההיפראקטיביות, וגורמים לקשיים בבית הספר, במשפחה, ובחברה.
הממצאים נשמרו גם לאחר בדיקת משתנים סוציו דמוגרפיים שונים. עוד נמצא כי ככל שעולים בגיל, כך המחסור בשעות שינה עולה וקיימות יותר בעיות בהירדמות ואי סדירות השינה. כלומר בעיות השינה מתגברות עם הגיל.

מאפיינים נוספים נמצאו כמחריפים את בעיות השינה שתוארו, והם: מצב סוציו אקונומי (עוני), דיכאון וחרדה, זמן מסך (מוגבר), חוויות שליליות בילדות, בעיות התנהגות ואוטיזם.

אצל בנות, בעיות השינה נמצאו חריפות יותר. היעדר שימוש בתרופות להפרעת קשב הגביר את בעיות השינה.

מסקנות החוקרים

ילדי הקשב (ובמיוחד בנות הקשב) ישנו פחות וילכו לישון מאוחר יותר. נמצאו משתנים מתערבים שכדאי לשים לב אליהם ולטפל בהם בכדי להפחית את בעיות השינה, כמו: חרדה ודיכאון, זמן מסך ובעיות התנהגות.

למחקר הזה משמעות גבוהה עוד יותר עם היציאה לחופש הגדול. בתקופת החופש, קל לילדים לשבור את שגרת השינה שלהם, הם נוטים ללכת לישון מאוחר יותר ובהמשך לכך לקום מאוחר יותר, מה שמקשה עוד יותר על ההירדמות. אולם לשינה תפקיד חשוב ומכריע, לא רק עבור ילדי הקשב, אלא עבור כל הילדים, עבור בריאות נפשית, קוגניטיבית ופיזית.

עוד בוואלה!

עם חבילת הסלולר של וואלה תשלמו פחות! בואו לחסוך

לכתבה המלאה

כיצד נוכל לעזור לילדים לשמור על שגרת שינה בריאה גם בחופש?

יצירת רוטינת שינה: רוטינה קבועה לפני השינה, אם בגילאים צעירים, יכולה לכלול אמבטיה, קריאה או הקראה, מוסיקה מרגיעה, ואם בגילאים מאוחרים יותר, מוסיקה או שיחת סוף יום, יכולים להוות רוטינה ליצירת גלישה טבעית למצב שינה.

הימנעות מגירויים: לפני השינה כדאי להימנע מגירויים חזקים הכוללים מסכים, טלוויזיה וסלולרי. אור כחול הנפלט ממכשירים אלקטרוניים, עלול להקשות על ההירדמות ולהפריע למהלך שינה תקין כמו גם עומס הגירויים.

יומן שינה: הציעו לילדים הבוגרים יותר לנהל יומן שינה כדי לעקוב אחר דפוסי השינה שלהם ולזהות גורמים מפריעי שינה. זה גם יאפשר להם לקחת אחריות אישית על השינה שלהם.

יצירת סביבת שינה נוחה: חושך, שקט ומיזוג בטמפרטורה נעימה, יעזרו להשגת שינה טובה.
הימנעות מקפאין וסוכר: קל יותר בגילאים צעירים, אבל גם בגילאים גדולים יותר. ניתן לשתף את הילדים בסיבות לכך, ולאפשר חלופות לנשנושי ערב.

פעילות גופנית: עודדו את הילדים לבצע פעילות גופנית במהלך היום, אך הימנעו ממנה לקראת שעת השינה.

גמישות: זה נכון שגמישות חשובה, גם לגבי שעות שינה בחופש, אך מומלץ להדק אותה לקראת סוף החופש, וגם להגדיר גבולות גזרה במהלך החופש.

שתפו את הילדים: דברו והסבירו לילדים בכל גיל על חשיבות שינה טובה, זה יכול לרתום אותם לתהליך ולעזור בהשגת תוצאה. הסבירו להם כיצד השינה מסייעת להם להתרכז יותר במהלך היום, לשמור על הבריאות הפיזית, הרגשית והמנטלית.

עקביות וסבלנות: אלה חשובים לאורך כל התהליך, גם אם הילדים מתנגדים, היו סבלניים והראו להם תמיכה.

שמירה על מסגרת ושגרה: צרו לוח זמנים ותכננו פעילויות, לא רק לקראת השינה. זמני ארוחות, זמן מסך, שעת שינה. את הלוח תלו במקום נראה לעין בבית.

מודלינג: הקפידו בעצמכם להוות דוגמא חיובית והקפידו על שינה בריאה בעצמכם, כי בסופו של דבר ילדים הכי לומדים מההורים שלהם.

ד"ר שירלי הרשקו, היא המומחית הבכירה בישראל בתחום הקשב. חוקרת וסופרת, פודקאסטרית, מרצה באוניברסיטה העברית, בעלת מכון לאבחון וטיפול, לילדים ולמבוגרים, ומאחוריה חמישה ספרים מצליחים (ביניהם רב המכר, "אנשי הקשב").

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully