וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פריקת כתף: 3 שיטות קלות להחזרה עצמאית בבית

ד״ר אפי כזום, פרופ' ערן ממן ועירית סמילנסקי

עודכן לאחרונה: 17.7.2024 / 15:43

פריקת כתף היא פציעה לא פשוטה שעלולה לגרום נזק בלתי הפיך אם אינה מטופלת נכון ומספיק מהר. שני מחקרים חדשים מלמדים: ניתן להחזיר באופן עצמאי את הכתף בפריקת כתף קדמית. מדריך מיוחד - כך תעשו זאת בבית

3 שיטות להחזרה עצמאית של כתף פרוקה/עירית סמילנסקי

למפרק הכתף טווח התנועה הרחב ביותר מבין מפרקי הגוף, אולם חופש תנועה זה עלול להוביל לחוסר יציבות. אחת הפציעות השכיחות והדרמטיות ביותר היא פריקת כתף, שבהיעדר טיפול נכון עלולה להסתיים בנזק חמור.

פריקת כתף הינה אירוע דרמטי וכואב, שמתרחשת בדרך כלל בעת חבלה לגפה עליונה שגורמת לראש עצם הזרוע (ראש ההומרוס) לצאת ממקומו הטבעי (מול המכתש - הגלנואיד), לנוע לכיוון קידמי ותחתון ביחס למכתש.

זיהוי כיוון הפריקה (קדמית או אחורית) והחזרת המפרק למקומו מהווים את השלבים הראשונים בטיפול, כאשר שחזור מוקדם של המפרק מונע סבל ממושך מהמטופל והחמרה של פגיעות נלוות לעצבים, לעצמות, לסחוסים ולרצועות.

הטיפול בפריקות כתף יכול להיות ניתוחי או שמרני (פיזיותרפיה בלבד) ולעיתים קרובות קבלת ההחלטה בנוגע לסוג הטיפול מורכבת ולוקחת בחשבון מרכיבים רבים, ביניהם גיל המטופל, רמת פעילות גופנית, מספר הפריקות בעבר, גמישות יתר ונזקים מתועדים בבדיקת ההדמיה. ככלל, חשוב לציין שבקרב אוכלוסיית הצעירים, על אף תהליך שיקום מיטבי שחשוב לחזרה לפעילות, הסיכוי לפריקות חוזרות זהה לאלו שלא עברו טיפול זה ולמעשה רק טיפול ניתוחי יוכל לייצב בחזרה את מפרק הכתף.

בפריקת כתף ראשונה ההמלצה היא להגיע למוקד רפואה דחופה להחזרה על-ידי איש מקצוע לאחר צילום רנטגן וזאת מתוך חשש לשברים נלווים של ראש עצם הזרוע או המכתש. החזרה של מפרק הכתף למקומו בנוכחות שבר עלולה להחמיר את המצב ועל כן רצוי שתהיה מבוקרת. עם זאת, אלו הסובלים מפריקות חוזרות של הכתף מכירים היטב את תחושת הפריקה ונמצאים בסיכון נמוך יותר לשברים ולכן באפשרותם לעשות שימוש בטכניקות להחזרה עצמית של הכתף שיוצגו בהמשך הכתבה.

עירית סמילנסקי. באדיבות המצולמים
אפשר לנסות בבית. החזרה עצמאית של כתפ פרוקה/באדיבות המצולמים

פריקה מנבאת פריקה

פריקות כתף הן ברובן קדמיות (85-90%) וללא קשר לכיוונן גורמות לנזק בלתי הפיך למבנים המייצבים של המפרק, נזק שנותר ואף מוחמר עם הופעתן של פריקות חוזרות. בשל פגיעה במנגנון המייצב, פריקת כתף אחת מנבאת המשך פריקות עתידיות בעיקר בקרב צעירים (בגילאים 15-30), שעוסקים בספורט מגע ואתגרי. לכן, הסיכוי שצעיר בן 18 פעיל יחווה פריקה חוזרת של הכתף לאחר פריקה ראשונה עלול להגיע לכ-85-90 אחוז. חשוב לציין שככל שעולים בגיל, הסיכוי לפריקה חוזרת יורד, ומעל לגיל 40 - הסיכוי לפריקות חוזרות נמוך.

פריקת כתף לרוב אינה אירוע צפוי, והסובלים מפריקות חוזרות עשויים להימצא מרוחקים ממוקד רפואה דחופה או במהלך פעילות מאתגרת שאינה מאפשרת את החזרת המפרק מיידית על ידי איש מקצוע. במקרים מסוג זה, שליטה בסיסית בשיטות להחזרה עצמית של פריקת כתף, יכולה לסייע בהחזרת המפרק למקומו ובכך למזער סבל ונזקים נלווים.

המחקרים שמלמדים - ניתן להחזיר עצמאית כתף פרוקה

לאחרונה פורסמו בספרות המקצועית שני מחקרים שהתבצעו ביחידת הכתף בבית החולים איכילוב, העוסקים בשיטות להחזרה עצמית של פריקת כתף בקרב מי שסובל מפריקות כתף קדמיות חוזרות.

המחקר הראשון, בהובלת פרופסור אופיר צ'צ'יק, בוצע במסגרת מיון בית החולים, כלל 58 מטופלים ובדק האם מטופלים הסובלים מפריקת כתף קידמית מסוגלים להחזיר באופן עצמאי את הכתף למקומה לאחר שצפו בסרטון הדרכה קצר שנשלח אליהם לסמארטפון והדגים את שיטת ההחזרה.

על פי תוצאות מחקר זה, כמעט מחצית (41%) ממשתתפי המחקר עמדו במשימה והצליחו להחזיר באופן עצמאי את הכתף למקומה בתוך 4-7 דקות.

במחקר השני, נוצר קשר טלפוני עם 45 מתוך 58 מטופלי המחקר הראשון כחמש שנים בממוצע לאחר ביקורם במיון, ומטרתו הייתה לבדוק מי מהמטופלים סבל מפריקת כתף חוזרת, האם השתמשו הפורקים בשיטות אותם למדו בסרטון ההדרכה, והאם הצליחו לשחזר את המפרק למקומו באופן עצמאי. תוצאות המחקר היו מפתיעות וגילו כי מבין אלו שחוו פריקת כתף חוזרת, 78% עשו שימוש בשיטה להחזרה עצמית אותה למדו ומתוכם 67% הצליחו לשחזר את המפרק למקומו מבלי לפנות לעזרה רפואית. עוד דיווחו המטופלים, כי הידע שרכשו בתחום תרם משמעותית לחזרתם לפעילות ספורטיבית רגילה.

לסיכום, שיטות להחזרה עצמית של פריקות חוזרות קדמיות ניתנות ללמידה דרך סרטוני הדרכה קצרים, וכי בזמן אמת, רוב המטופלים שהודרכו עשו שימוש בידע אותו רכשו ורובם אף הצליחו לשחזר את המפרק באופן עצמאי. כלים אלו מסייעים בהפחתת תחושת החרדה סביב פריקת כתף ובכך מייעלים את תהליך השיקום וחזרה לשגרת החיים בקרב הסובלים מפריקות חוזרות. לאלו השוקלים טיפול ניתוח לייצוב כתף ראוי להבהיר כי לרוב אין מדובר בניתוח חירום, וכי שליטה בשיטות להחזרת פריקת כתף מאפשרת לנהל שגרת חיים נורמטיבית הכוללת פעילות ספורטיבית, טיולים בעולם, עד למועד הניתוח.

למרות האמור לעיל, יש לחזור ולהבהיר כי פריקות חוזרות של הכתף גורמות לנזקים בלתי הפיכים במפרק הכתף וכי הטיפול המומלץ בפריקות כתף הינו טיפול ניתוחי לייצוב הכתף. הנזקים הנלווים מוחמרים מפריקה לפריקה וניתנים למניעה בעזרת ניתוח לייצוב המפרק. כמו כן, השיטות להחזרה עצמית של הכתף המובאות בכתבה אינן מייתרות את הצורך להיבדק על ידי מומחה כתף לאחר פריקה, ואין באפשרותן להוות תחליף לטיפול רפואי בחוסר יציבות של הכתף כדוגמת ניתוח לייצוב הכתף.

הכותבים: ד"ר אפי כזום, אורתופד מומחה ומנתח כתף, רופא בכיר ביחידת הכתף בי"ח איכילוב, פרופ' ערן ממן, מנהל היחידה לניתוחי כתף בבית החולים איכילוב ועירית סמילנסקי, פיזיותרפיסטית ספורט ואורתופדיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully