וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

7 סימנים שמראים שהילדים שלכם באמת מחוננים בצורה יוצאת דופן

עודכן לאחרונה: 15.7.2024 / 9:06

הם לא מפסיקים לשאול שאלות? המורים מזהירים שהם מתקשים להשתלב? הם לא מסתדרים עם ילדים בגילם? יש הורים שיסתכלו בדאגה על סימנים כאלו, בעוד שאחרים יבינו שאולי מדובר דווקא ביתרונות. אלו הסימנים הכי מפתיעים שיכולים להעיד שהילדים שלכם ניחנו בכישורים מיוחדים באמת

ילדה מול מחשב. ShutterStock
לא תמיד מדובר בציונים גבוהים או בכישרון מוזיקלי יוצא דופן/ShutterStock

אחד הדברים הכי טבעיים ואוניברסליים אצל הורים זה להאמין שהילדים שלנו מיוחדים ויחידים במינם - ובעוד שזה כמובן נכון, לכל אחד בדרכו, מטבע הדברים, ישנם ילדים מעטים שבאמת ניחנו ביכולות יוצאות דופן. אז איך מזהים ילד מחונן באמת ומהם הסימנים שכדאי לשים אליהם לב? מחקרים פסיכולוגיים חדשים מציעים תשובות מפתיעות לשאלות האלו וחושפים שלא תמיד מדובר בציונים גבוהים או בכישרון מוזיקלי יוצא דופן. הנה כמה מהסימנים הלא שגרתיים שיכולים לתת לכם קריאת כיוון ראשונית:

1. הם מעדיפים לבלות עם מבוגרים
ילדים מחוננים בדרך כלל מעדיפים להיות בחברה של ילדים שגדולים מהם או אפילו אנשים מבוגרים. הם מרגישים בנוח יותר בסביבה כזאת ומקבלים יותר גירוי אינטלקטואלי מאשר במפגשים עם בני גילם. אלו ילדים שמשתוקקים לסביבה שמגרה את המוח שלהם ומציעה להם נושאי שיחה מעניינים יותר. לכן, הם גם פחות יתעניינו במשחקים בבובות או בצעצועים. מהצד השני, זה יכול כמובן להוביל לבידוד חברתי ולניכור מצד שאר הילדים.

2. הם לא מסתדרים במסגרות
תלמידים מחוננים הם כמובן חכמים מאוד, אבל במקרים רבים הם לא יהיו התלמידים המצטיינים או אלו שהמורים הכי אוהבים. בפועל, הם לעיתים קרובות דווקא יפגינו נטיות אנטי קונפורמיסטיות. מחקרים מראים שהמוח של ילדים מחוננים נוטה לאתגר דרכים מסורתיות לעבודה וללימודים. הם חושבים מחוץ לקופסה ומבטאים חשיבה יצירתית לפיתרון בעיות. וכמובן שזה עלול גם להוביל לבעיות והרבה פעמים אפילו לקשיים בשילוב בבית ספר או במסגרות שאינן מתאימות להם.

3. הם תמיד נראים משועממים
חוקרים באוניברסיטת קולומביה שעקבו אחר ילדים מחוננים זיהו שהם לומדים בשיטות לא קונבנציונליות, שלפעמים אפילו המורים מתקשים להבין. לכן, הם עלולים להיראות מהצד כ"משועממים" או לא מרוכזים בשיעור, אולי אפילו לפתור תרגילים בלי "להראות את דרך הפיתרון" כמו שדורשים המורים, אבל זה בגלל שהם כאמור מפתחים דרכים משלהם ללמוד ולהתפתח.

דרך הלמידה שלהם יכולה לעתים קרובות לגרום להם להרגיש שהם מאבדים עניין או לא מסופקים במסגרות חינוכיות מסורתיות. זה לא שהם לא מתעניינים בלמידה, אלא פשוט שהם זקוקים לגישה שונה שמתאימה למוח הייחודי שלהם.

4. יש להם זיכרון מדהים
מחקר שנערך במרכז הלאומי למידע ביוטכנולוגי בארה"ב (National Center for Biotechnology Information) נמצא שילדים מחוננים מסוגלים לזכור ולשלוף מידע בצורה טובה יותר מילדים אחרים בני גילם. הם זוכרים פרטים ואירועים שבדרך כלל חומקים מזיכרונם של אחרים, אפילו ההורים שלהם. למשל, הם עשויים לזכור סיפור שסיפרתם להם לפני חודשים או פרטים מדויקים על מקום שביקרו בו רק פעם אחת. בדרך זו הם מספקים את הסקרנות הטבעית שלהם ויכולים לאגור כמויות עצומות של מידע.

5. הם לא מפסיקים לשאול "למה" ו"איך"?
כולנו מכירים את זה שהילדים שואלים אותנו יותר מדי שאלות, מה שיכול לפעמים להיות מציק ומעצבן, אבל ההבדל בין ילדים מחוננים לבין כל השאר - הוא שהם פשוט לא מפסיקים לשאול, שוב ושוב, עד שהם מקבלים תשובות מעמיקות ומספקות. ילדים כאלו יכולים להתעניין מאוד בנושאים מורכבים שאפילו מבוגרים מתקשים בהם. הם מחפשים תשובות כל הזמן ומעמיקים בנושאים שמעניינים אותם, גם הרבה מעבר למה שאנחנו תופסים כ"נורמלי".

6. הם מודאגים ואכפת להם באמת
רגישות חברתית גבוהה היא אחד הסימנים המשמעותיים ביותר לאינטליגנציה גבוהה אצל ילדים. ילדים מחוננים לעיתים קרובות מרגישים דברים בעוצמה שגבוהה בהרבה משאר בני גילם. הם אולי יהיו מוטרדים יותר מהחדשות, אולי ירגישו אמפתיה גדולה לאחרים או יפתחו חוש צדק משמעותי, שאפילו יכול לגרום להם להתווכח, לריב ולהגן על החלשים (גם במחיר של נידוי חברתי).

כהורים, חשוב לזכור שהעומק הרגשי הזה אינו חולשה, גם אם לא תמיד פשוט להתמודד איתו. להפך, זו עדות ליכולת יוצאת הדופן שלהם להבין ולהזדהות עם אחרים סביבם. וכאמור, זה מראה גם על מוח מפותח וייחודי.

7. הם נראים אובססיביים ו"שוקעים" במשך שעות
מזהים שהילד שלכם שוקע לחלוטין במשימה מסוימת, מאבד את תחושת הזמן ולא מוכן לעזוב אותה? זה בהחלט סימן משמעותי שיכול להעיד על ילד מחונן. ילדים כאלו לעתים קרובות מפגינים ריכוז ומיקוד אינטנסיביים. בין אם זה בקריאת ספר, בפתרון חידה או בעבודה על פרויקט. הם יכולים להיות שקועים לחלוטין במה שהם עושים, תוך התעלמות מהעולם סביבם.

הנטייה הזאת יכולה להיות גם יתרון אבל גם אתגר לא פשוט. מצד אחד, רמת הריכוז הגבוהה יכולה להוביל להישגים מרשימים. מצד שני, לפעמים קשה להם להסיט את תשומת הלב ממשימה אחת לאחרת, או אפילו לוותר על אוכל ושינה. זה גם יכול להוביל להרבה סטרס וחרדה - ולכן חשוב שאתם ההורים תעזרו להם (בעדינות) למצוא את האיזון הנכון.

הורים וילדים מחוננים. ShutterStock
חשוב שאתם ההורים תעזרו להם (בעדינות) למצוא את האיזון הנכון/ShutterStock

אז איך באמת אפשר להבין אם הילדים שלנו מחוננים?

אלברט אינשטיין אמר פעם ש"כל אדם הוא גאון, אבל אם תשפוט דג לפי יכולתו לטפס על עץ, הוא יחיה את כל חייו באמונה שהוא טיפש". חשוב להבין שהסימנים שהכרנו כאן לא בהכרח מצביעים על ילדים מחוננים, אבל הם בהחלט עוזרים לקבל קריאת כיוון ראשונית ולהבין שגם דברים שנראים לנו מהצד כמשונים או חריגים, יכולים לפעמים להצביע על יתרונות שלא חשבנו עליהם.

המטרה היא לא לתייג ילדים עם תוויות מסוימות או להכניס אותם לתוך קופסאות, אלא להבין אותם יותר ולהעריך את היכולות הייחודיות שלהם. בסופו של דבר, מה שהכי חשוב כאן זה לא אם הילדים שלכם מחוננים או לא, אלא איך אתם כהורים מטפחים את היכולות המיוחדות שלהם ועוזרים להם להיות יותר סקרנים, אמפתיים, יצירתיים ובעיקר נאמנים לעצמם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully