וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה הדבר הכי קריטי שאסור לעשות אם מישהו לידכם חוטף מכת חום

עודכן לאחרונה: 10.7.2024 / 15:18

אם אתם קוראים את הכתבה הזו אנחנו מקווים שאתם עושים את זה מהמזגן. בכל מקרה לפנינו כמה ימים לוהטים וחשוב שתכירו את הסיכונים ממזג האוויר, והם גדולים

האם בני האדם נעשו חמים יותר בשנים האחרונות? לא. הם נעשו קרים יותר!/@corndogwilly

משרד הבריאות עדכן כי על פי תחזית של השירות המטאורולוגי, החל מהיום (רביעי) ועד יום שישי צפוי עומס חום כבד עד קיצוני במרבית מהאזורים ברחבי הארץ. עומס חום זה יתבטא במזג אוויר חם מאוד מהרגיל בצורה מהותית באזורים שונים.

פרופ' אלון הרשקו, מנהל מחלקה פנימית בהדסה ירושלים ומומחה באלרגיה ואימונולוגיה קלינית עם כל העצות שיעזרו לכם לשרוד את החום:

הגוף שלנו רגיל לגל חום?

"הגוף שלנו חייב לשמור על איזון מאוד עדין. יש לו טווח מאוד קטן של טמפרטורות שהוא יכול להתקיים וברגע שאנחנו חורגים ממנו למעלה או למטה, הפעולות של הגוף לא מתקיימות וזה יכול להביא לסכנת מוות. יש מקום למשחק בין 2-3 מעלות. יש לגוף מנגנון לשמור על הטמפרטורה שלו עם שינויי מזג אוויר גם אם בחוץ חורף או קיץ. לגוף יש יכולת הסתגלות לשרוד, אם אתה מרגיל אותו, אבל יש לזה גבול מסוים", מסביר פרופ' הרשקו.

מה זה חום קיצוני?

"שהטמפרטורה בחוץ היא קיצונית, אז זה כן מאתגר את מנגנוני האיזון שלנו כמו כל מכשיר שמעמיסים עליו הוא קורס. חום קיצוני זה אחד המצבים ששם הגוף יכול לתפקד פחות טוב ויכול לגרום גם למוות. במכת חום הגוף עלה לטמפרטורות מעל 40 מעלות, החלבונים בגוף שבונים את הגוף ועושים פעולות חיוניות, אז החלבונים משנים את צורתם ותפקודם והגוף יכול לקרוס. למשל חלבון הביצה ברגע שמחממים אותו, אז הוא משתנה. אותו עיקרון יש לחלבוני הגוף".

עוד בוואלה

חווית גלישה וטלוויזיה איכותית בזול? עכשיו זה אפשרי!

לכתבה המלאה
שרב, עומס חום
אילוסטרציה. סטודיו וואלה!, צילום: ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
שרב, עומס חום אילוסטרציה/עיבוד תמונה, סטודיו וואלה!, צילום: ראובן קסטרו

למה הגוף לא עומד בטמפרטורה קיצונית?

"כשחם, מנגנון הוויסות שנמצא במוח מפעיל את הגוף להזיע. הזיעה מתאדה וכך הגוף מתקרר. עם זאת, להזעה יש מחיר: היא גורמת להתייבשות, מפחיתה את נפח הנוזלים בגוף וגורמת לאובדן מלחים. מצב זה עלול להוביל להתייבשות חמורה, פרכוסים ואף למוות".

מי נמצא בסכנה יתרה מעומס החום?

"גילאי הביניים בין 20-50 הם הכי מוגנים ויש להן מנגנוני ויסות חזקים, לעומת זאת תינוקות קטנים, ילדים, נערים ואוכלוסיות הקשישים הם הרבה יותר בסכנה. ברגע שתינוק מיובש למשל, לא תמיד אפשר לדעת, ולקשישים יש היחלשות בגוף ויש ירידה בבלוטות הזיעה - ואלו סימנים שצריכים להדאיג ולאותת לנו שאותו אדם נמצא במצב רפואי ירוד.

במצב רגיל בטמפרטורה נעימה, אם שתיתי קצת יותר מדי מים, אז הכליות יפרישו ולא קרה שום נזק. בן אדם שמיובש, הזיע המון והפסיד המון מלח, אם אני שותה מים צלולים אז אני מוהל את המלח בגוף. מה שקורה שאחרי ריצה ארוכה או הזעה מרובה, כמות המלח יורדת וזה מפריע לתפקוד מוחי, גורם לבלבול, עייפות ואפילו לבצקת במוח. יש כאן המון נזקים שיכולים להיגרם לחשיפה ממושכת לחום".

איך מקררים את הגוף ומונעים מרמת החום לעלות במקרה של מכת חום?

"ברגע שבגדים רטובים, אז האידוי של המים מקרר את הגוף. אנחנו משתמשים בזה גם בבתי החולים לצד התרופות להורדת החום, אנחנו עוטפים את החולים עם סדין ספוג באלכוהול שמתאדה ומקרר. זה לא מיתוס. חוץ מזה בצבא יש ביטוי שתה מימייה ושב בצל, לדעתי זוהי המלצה נהדרת".

יש היערכות מיוחדת בבתי החולים?

"לשמחתי מחנכים אותנו הישראלים מגיל צעיר איך להתמודד עם החום והשמש. אנחנו יוצאים לטיולים עם מים, גם לרחוב, שותים הרבה ויש הרבה מודעות. אנחנו לא רואים גלים של חולים בימים אלה, אבל מי שמגיע אנחנו יודעים לטפל כראוי. כל מקרה הוא מיותר והוא בר מניעה וזה מה שחשוב לזכור".

איך מזהים מכת חום?

משרד הבריאות קורא לציבור הרחב, לאוכלוסיית הקשישים, ילדים, נשים הרות ולחולים במחלות כרוניות בפרט, להקפיד ולהימנע ככל האפשר מחשיפה לחום ולשמש, להימנע ממאמץ גופני שאינו הכרחי, להקפיד לשתות מים ולהימצא, ככל האפשר, במקומות ממוזגים. משרד הבריאות ממליץ בנוסף כי נהגים יעצרו מידי פעם להתרעננות.

לשוהים תחת כיפת השמיים מומלץ לחבוש כובע רחב שוליים, ללבוש בגדים בהירים ונוחים, להקפיד למרוח קרם הגנה ולשתות מים.

במקרה של הופעת לפחות אחד מהסימנים הבאים יש להתקשר למוקד חירום ולקבל טיפול באופן מיידי.

טמפרטורת גוף גבוהה מ-39.5 מעלות צלזיוס
עור אדום, חם ויבש (ללא הזעה)
דופק מהיר
כאב ראש חזק (ו/או הרגשה של "דפיקות הלב" בראש)
סחרחורת
בחילה
בלבול וירידה בהכרה


עד להגעת העזרה יש להישאר באזור קריר ומוצל ולדאוג לקירור הגוף. חשוב ביותר: במכת חום - אסור לתת לנפגע לשתות! הטיפול בנוזלים יעשה דרך הווריד, על ידי הצוות הרפואי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully