וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כולנו רוצים להראות טוב יותר, אבל יש חיסרון גדול שלא חשבנו עליו

עודכן לאחרונה: 14.8.2024 / 14:28

מחקר שפורסם באחרונה מגלה שיש מחיר לא צפוי ליופי חיצוני, בעיקר אצל בני נוער. החוקרים מזהירים שנערות ונערים ש"נראים טוב יותר" מצויים בסיכון לשורה של אתגרים רפואיים מפתיעים. אז מה זה אומר בפועל ועד כמה זה באמת צריך להדאיג אותנו?

מאיה קיי. מסך אינסטגרם maya.keyy, צילום מסך
אין לה קשר למחקר כמובן. מאיה קיי/צילום מסך, מסך אינסטגרם maya.keyy

רובנו היינו שמחים לשפר דבר או שניים באיך שאנחנו נראים - וזה נכון בעיקר אצל ילדים ובני נוער שעדיין לומדים איך לאהוב את עצמם ולקבל את איך שהם נראים. אבל מחקר חדש ומפתיע מציג צד שונה ולא צפוי של אידאל היופי ומגלה שלמראה החיצוני יכול מחיר שאולי לא חשבנו עליו בעבר.

המחקר, שפורסם בכתב העת המדעי Journal of Economic Behavior & Organization, מצא קשר מובהק בין יופי חיצוני לבין התנהגויות מסוכנות בקרב בני נוער. על פי הממצאים שלו, ככל שנער או נערה נתפסים כאטרקטיביים יותר, כך גדל הסיכוי שהם ישתו יותר אלכוהול ויעסקו בהתנהגויות מסוכנות אחרות, שעלולות כמובן להשפיע על הבריאות בטווח הארוך בשורה ארוכה של היבטים.

"הממצא העיקרי שלנו הוא שצעירים שנתפסים כבעלי המראה האטרקטיבי ביותר בדרך כלל שותים בכמות ובתדירות גבוהות יותר", אומר פרופ' קולין פיטר גרין (Colin Peter Green) מהמחלקה לכלכלה באוניברסיטה הנורווגית למדעים וטכנולוגיה (NTNU). "המחקר מראה שהסיכונים שהם לוקחים ואיך שהם משפיעים עליהם בהמשך החיים קשורים לביטחון הפנימי ולכבוד העצמי שלהם".

מסיבות ואלכוהול תמיד יהיו מגניבים יותר

המחקר התבסס על נתונים מסקר Add Health האמריקאי, שעקב אחרי יותר מ-30,000 צעירים מגיל ההתבגרות ועד לתקופת הבגרות המוקדמת. המשתתפים נשאלו על הרגלי השתייה שלהם, עישון, שימוש בסמים ומין לא מוגן. בנוסף, המראיינים, תאמינו או לא, דירגו את המראה החיצוני של המשתתפים בסולם של 1 עד 5, מ"לא אטרקטיבי בכלל" ועד "אטרקטיבי מאוד".
התוצאות היו מפתיעות: המחקר כאמור מצא קשר ישיר בין מראה חיצוני לבין התנהגויות מסוכנות. החוקרים הדגישו כי המסקנה נכונה לשני המינים, אבל במיוחד לבנות. כלומר, הנערות האטרקטיביות ביותר נטו לשתות יותר ולעסוק יותר בהרגלים מסוכנים בהשוואה לחברותיהן שסומנו כפחות אטרקטיביות.

אז מה גורם לצעירים שנתפסים כמושכים יותר לקחת יותר סיכונים? החוקרים מציעים כמה הסברים אפשריים. הראשון הוא כמובן הפופולריות. צעירים שכביכול נראים טוב יותר הם לרוב גם הפופולריים ביותר. הם מוזמנים ליותר מסיבות ומקומות בילוי, עם גישה קלה יותר לאלכוהול ולחומרים מזיקים אחרים.

הגורם השני הוא הביטחון העצמי הגבוה שבמקרים רבים קשור למראה החיצוני. זה יכול לגרום להם להרגיש פחות פגיעים ולקחת יותר סיכונים. בנוסף, יש כמובן שת התדמית ה"מגניבה", שגם קיבלה כאן ביסוס מדעי. המחקר מצא שהצעירים היפים ביותר נוטים לבחור בהתנהגויות מסוכנות שנתפסות כ"קוליות" (כמו שתיית אלכוהול), אבל נמנעים מהתנהגויות שנחשבות "לא קוליות" (כמו שימוש בסמים קשים או הריון בגיל צעיר).

יש גם יתרונות ליופי חיצוני

מעניין לציין שמחקרים אחרים שנערכו בעבר דווקא הראו יתרונות רבים ליופי. לדוגמה, מחקר שפורסם ב-Journal of Human Resources מצא שעובדים אטרקטיביים מרוויחים בממוצע 10% יותר מעמיתיהם הפחות אטרקטיביים. מחקר אחר, שפורסם ב-Economic Journal, גילה שפוליטיקאים מושכים זוכים ביותר קולות בבחירות.

אבל המחקר החדש מראה כאמור שיש גם צד אפל ליופי, לא רק בהיבט הבריאותי, אלא גם בהיבט המנטלי. "צעיר שנראה טוב יכול להיראות מקובל ומצליח, אבל הוא עלול גם לסחוב מטען רגשי שיכול לערער את הביטחון העצמי שלו, כמו חיי משפחה לא יציבים ובעיות בריאות נפשית. זה יכול להיות שילוב מסוכן כשמעורבים כאן חומרים ממכרים או התנהגויות מסוכנות", מזהיר פרופ' גרין.

לכן, החוקרים מדגישים את החשיבות של בניית ביטחון עצמי וערך עצמי כבר מהילדות, כאלו שלא תלויים במראה חיצוני. זה דבר שכולנו צריכים לעשות כדי להגן על הילדים שלנו ולמנוע מהם להיכנס ללופ מסוכן, שיהיה קשה מאוד לצאת ממנו בהמשך. הם מציעים שהורים ומחנכים יהיו מודעים לסיכונים הייחודיים שעומדים בפני צעירים אטרקטיביים ויספקו להם תמיכה מתאימה.

בסופו של דבר, חשוב להבין שיופי יכול להיות נכס משמעותי בחיים, אבל הוא גם זמני כמובן, וגם מגיע עם אתגרים ייחודיים משלו. המפתח, כך נראה, הוא לא במראה עצמו, אלא בבניית ביטחון עצמי ותחושת ערך שאינם תלויים רק בו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully