וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צינון קיץ או "שפעת מזגנים"? כך תמנעו מהתופעה המטרידה

ד"ר קיי אלקרא

עודכן לאחרונה: 7.7.2024 / 7:39

לא מעט אנשים מוצאים את עצמם סובלים מנזלת מציקה דווקא בחודשי הקיץ החמים. אז מה באמת גורם לזה ואיך מצליחים להמנע מהמטרד?

כל מה שצריך לדעת על מחלות חורף/מערכת וואלה! NEWS

דווקא בימים חמים אלו אנו נתקלים בתופעה רחבה שבה הרבה אנשים מצוננים, מתהלכים עם אף מנוזל ואדמומי, עקצוצים בגרון והתעטשויות בלתי פוסקות. צינון קיץ? בהחלט. היות והצינון לא נגרם מהקור אלא מזיהומים נגיפיים שונים הגיוני שהמחלה נמצאת בנינו בכל ימי השנה. שפעת מזגנים? ממש לא. הקור אינו גורם למחלה, המחלה נוצרת בגלל הנגיפים.

בעת הפעלת המזגן אנחנו סוגרים את פתחי האוורור מה שיוצר שהייה בחלל סגור ולא מאוורר. אל הנוסחה הזאת מספיק שיצטרף אדם אחד חולה שיוכל להפיץ את המחלה הלאה לבאים בתור.

בנוסף, בחשיפה של הגוף לסירוגין לחום ולקור, עלולה להיווצר תגובה אלרגית שגורמת להתכווצות של הריריות. עקב כך עלולה להיווצר הפרשה מוגברת של ליחה המביאה לתופעות צינון כמו נזלת והתעטשויות, שבמרבית המקרים יחלפו מאליהן. בנוסף לכך, הנטייה לתופעות אלרגיות ולליחה עלולה להגביר את הסיכון להידבקות בנגיפים (וירוסים), שעלולים לגרום בדרך כלל לתסמינים של מחלה קלה, הכוללים לעתים חום, שיעול, חולשה וליחה.

"שפעת מזגנים"

מדובר במונח שגוי, היות ואין שפעת הנגרמת ממזגנים. למעשה, השימוש בכינוי "שפעת" הוא לא נכון כלל, מחלת השפעת נוצרת מנגיפי השפעת הנפוצים בעיקר בחודשי החורף. יחד עם זאת, במקרים של תגובות אלרגיות ומחלות נגיפיות אחרות שהתפתחותן אכן מושפעת משינויי הטמפרטורה הנגרמים מהמעברים בין החום שבחוץ לחללים הממוזגים, ומהשהות המוגברת בחדרים קרירים שבהם מופעל מזגן.

אישה מתעטשת. Dragana Gordic, ShutterStock
שינויי הטמפרטורה בין החוץ לפנים יכולים לגרום להצטננות/ShutterStock, Dragana Gordic

דרכי התמודדות עם צינון קיץ

פתיחת חלון: בקיץ כשהמזגן עובד והחלונות סגורים, המחסור באוורור מגביר את הסכנה להידבקות במחלות נגיפיות מהאנשים ששוהים בסביבתנו (למשל, בעבודה או בנסיעות). לכן, מומלץ להקפיד לפתוח חלון ולאוורר את החדרים באופן שגרתי, ובעיקר אם ידוע על אדם חולה בחדר.

ניקוי מסנני המזגן: מסנני המזגנים צוברים עם הזמן חומרים אלרגניים כמו אבק ועובש, אשר עלולים להביא להתפרצות של אלרגיות אצל אנשים המועדים לכך, ולהגברת הסיכון להתפתחות של מחלות נגיפיות. לכן, מומלץ לנקות באופן תכוף וקבוע את המסננים של מערכת הקירור בהתאם להוראות היצרן.
כיוון המזגן לטמפרטורה מתונה: הגוף שלנו "מעדיף" טמפרטורות מתונות, בעוד שתנאים קיצוניים של חום או קור מעמיסים עליו ועל המערכת החיסונית, ועלולים להגביר את הסיכון להידבקות במחלות. לכן, מומלץ להימנע משהות או שינה בחדרים ממוזגים בטמפרטורות נמוכות כמו 16 מעלות צלזיוס, ולכוון את המזגן לטמפרטורות מתונות של 25-23 מעלות צלזיוס.

הימנעות מעישון: עישון מחליש את המערכת החיסונית בכלל ועלול להגביר את הסיכון להידבקות במחלות נגיפיות בעת השהות בחללים סגורים וממוזגים בפרט, מאחר שההגנה הראשונית מפני כניסה של חלקיקים מזהמים למערכת הנשימה של המעשנים נפגעת. לכן, אנשים מעשנים מועדים יותר להידבקות במחלות נגיפיות גם בקיץ וגם לאורך כל השנה.

במרבית המקרים מנוחה והקפדה על אכילה מאוזנת ושתייה מרובה יסייעו לכם להחלים. בכל מקרה שבו מופיעים תסמינים של חום גבוה, שיעול, כאבי ראש עזים, קשיי נשימה, חולשה קיצונית או כל תסמין שנראה חריג, מומלץ לפנות בהקדם לבדיקה ולטיפול של רופא.

ד"ר קיי אלקרא היא רופאת משפחה, מכבי שירותי בריאות, מחוז צפון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully