וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: אנשים עשירים נמצאים בסיכון גבוה יותר לחלות בסרטן מאשר כולנו

עודכן לאחרונה: 4.7.2024 / 8:01

גנטיקה היא גורם מכריע בבריאות שלנו, ואומנם היא לא משתנה, אבל ההשפעה שלה על המצב הריאותי שלנו כן. אז מה הקשר לעושר ואיך החוקרים מסבירים את זה?

איריס קול מראיינת את פרופ' עידו וולף מאיכילוב על ההתפתחויות בתחום הסרטן/מערכת וואלה!

אנשים עשירים נמצאים גנטית בסיכון גבוה יותר לחלות בסרטן מאשר אנשים במצב כלכלי פחות טוב, כך גילה מחקר חדש. המחקר שנערך באוניברסיטת הלסינקי בפינלנד בדק את הקשר בין מצב סוציו-אקונומי לבין מערך של מחלות.

לפי הממצאים אלו שזכו ליהנות ממצב סוציו-אקונומי גבוה יותר נמצאים גם בסיכון גנטי מוגבר לסרטן השד, הערמונית וסוגים אחרים של סרטן.

לעומת זאת, אלה הפחות אמידים רגישים יותר מבחינה גנטית לסוכרת ודלקת פרקים, יחד עם דיכאון, אלכוהוליזם וסרטן ריאות, אמרו המומחים.

ממצאי המחקר יוצגו בכנס השנתי של האגודה האירופית לגנטיקה אנושית בברלין, גרמניה, שנערך השבוע.

זוג משיק כוסות שמפניה על רקע טירת הייקליר ששימשה כסט הצילומים של הסדרה דאונטון אבי. ShutterStock
אולי זה מהשמפניה/ShutterStock

מובילת המחקר, ד"ר פיונה האגנבק, מהמכון לרפואה מולקולרית בפינלנד (FIMM), אמרה כי התוצאות הראשוניות יכולות להוביל לציוני סיכון פוליגניים - המשמשים למדידת סיכון למחלה על סמך גנטיקה - שנוספו לפרוטוקולי הסקר למחלות מסוימות.

"ההבנה שההשפעה של ציונים פוליגניים על הסיכון למחלה תלויה בהקשר עשויה להוביל לפרוטוקולי סקר מרובדים נוספים", אמרה ד"ר האגנבק ל-South West News Service.

"לדוגמה, בעתיד, פרוטוקולי הסקר לסרטן השד עשויים להיות מותאמים כך שנשים בעלות סיכון גנטי גבוה ובעלי השכלה גבוהה יקבלו בדיקה מוקדמת יותר או תכופה יותר מאשר נשים בעלות סיכון גנטי נמוך יותר או השכלה נמוכה יותר", אמרה.

כדי לערוך את המחקר, צוות החוקרים שלף גנומיקה, נתונים סוציו-אקונומיים ונתוני בריאות על כ-280,000 פינים, בגילאי 35 עד 80.

מחקרים קודמים הראו נוכחות של כמה הבדלים בסיכון, בדומה למה שהחוקרים מצאו הפעם. עם זאת, מחקר זה הוגדר כראשון שחיפש את הקישור ב-19 מחלות משמעותיות הנפוצות במדינות עם רווחים גבוהים.

"רוב המודלים לחיזוי סיכונים קליניים כוללים מידע דמוגרפי בסיסי כמו מין וגיל ביולוגיים, מתוך הכרה ששכיחות המחלה שונה בין גברים ונשים, ותלויה בגיל", אמרה. "הכרה בכך שהקשר כזה חשוב גם בעת שילוב מידע גנטי בשירותי הבריאות היא צעד ראשון חשוב, אבל עכשיו, אנחנו יכולים להראות שהניבוי הגנטי של סיכון למחלה תלוי גם ברקע החברתי-כלכלי של הפרט".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
גנטיקה. ShutterStock
גנטיקה/ShutterStock

המידע הגנטי לא משתנה, ההשפעה שלו כן

"למרות שהמידע הגנטי שלנו לא משתנה לאורך חיינו, השפעת הגנטיקה על הסיכון למחלות משתנה ככל שאנו מתבגרים או משנים את הנסיבות שלנו", אמרה הרופאה.

חוקרים ציינו כי מומלץ לערוף מחקר נוסף כדי להבין היטב את הקשרים בין מקצועות ספציפיים לסיכון למחלות. המחקרים צריכים להתבצע גם במדינות בעלות הכנסה נמוכה יותר, אמרו.

"המחקר שלנו התמקד אך ורק ביחידים ממוצא אירופי, ויהיה חשוב גם בעתיד לראות האם התצפיות שלנו בנוגע למשחק הגומלין בין מצב סוציו-אקונומי וגנטיקה לסיכון למחלות משוכפלות אצל אנשים ממוצא מרובים ברמות גבוהות ונמוכות יותר. מדינות הכנסה".

"מכיוון שהמטרה הכוללת של שילוב מידע גנטי בשירותי הבריאות היא להקל על רפואה מותאמת אישית, אל לנו להתייחס למידע גנטי כ"גודל אחד מתאים לכולם. במקום זאת, עלינו לחקור ולאחר מכן לכלול את הנסיבות שמשנות את הסיכון הגנטי בעת ביצוע חיזוי מחלה", אמרה.

  • עוד באותו נושא:
  • סרטן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully