וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 טרנדים תזונתיים שעלולים לפגוע לכם בבריאות

אלמוג גולד, מומחית לתזונה ולאסטרטגיות אכילה ונטורופתית

עודכן לאחרונה: 16.7.2024 / 12:42

כל שבוע מתגלה טרנד תזונתי אחר, אבל רק מעטים תופסים ונשארים איתנו לזמן רב. ובכל זאת, האם זה אומר שכולם בריאים ומתאימים לכולם? לא ממש

כל מה שאתם צריכים לדעת על סיבים תזונתיים/מערכת וואלה!

הנבטתם גרגרים, עירבלתם שייקים, צמתם לסירוגין, הורדתם פחמימות מהתפריט או חבצתם חלב שקדים? שימו לב, שאין מזון, שיטה או דיאטה שמתאימה לכולם ויש כאלו שאפילו עלולים לפגוע לכם בבריאות.

הנה 5 מהטרנדים התזונתיים הלוהטים שכדאי דווקא להיזהר מהם:

1) שייקים - ללא ספק הפכו בשנים האחרונות לאחד מסמלי הבריאות, ואם מדובר בשייק ירוק, אז בכלל טוב. אלא שבמקומות רבים, גם כאלו שמגדירים עצמם כ"בריאותיים", מכינים את השייק על בסיס מי סוכר.

במידה ואתם מכינים בבית ושותים אותו בבוקר, דעו ששייק שכולל כמות גדולה של פירות מקפיץ את רמות הסוכר בדם ומייצר תנודות של הורמון האינסולין בגוף, דבר שיכול להשפיע על עייפות, חוסר ריכוז או רצון מוגבר לנשנושים לאורך היום. בנוסף, שייק קר עלול ליצור בעיות עיכול כמו נפיחות, כבדות, כאבי בטן ואפילו תקיעות במשקל וזאת משום שמערכת העיכול צריכה המון חום וחומציות בכדי לעכל את האוכל כמו שצריך.

חשוב לדעת שקור "נועל" את המערכת ולא מאפשר לספוג את החומרים הטובים כמו ויטמינים ומינרלים. כולנו מכירים את זה כשילדים מקבלים מכה במצח, שמים להם מיד קרח. אנו עושים זאת בכדי שלא ייצא להם חד קרן ושהתהליך ישאר בפנים, אך כשמדובר בתהליכי עיכול וספיגה החום חיוני ומסייע להפריש את כל מה שלא צריך בשירותים, ואם זה לא קורה, הבטן מתנפחת, העייפות והקרייבינג חוגגים בזמן שהגוף מנסה להתמודד עם אתגר רציני.

2) פוקי בול - קערה מלאת כל טוב עם המון סוגי ירקות, סלמון או עוף, גרגרי חומוס, אורז, איזה פרי אקזוטי לקישוט ואולי עוד כמה גרגרים וזרעונים מפוזרים. בדרך כלל נמצא את המנות הללו בפידים של כוהנות אינסטוש בנות 20 שיש להן מספיק אנזימים לעכל ולפרק את ה-too much information הזה.

אם במערכת העיכול עסקינן, אז כל אדם שני סובל ממעי רגיש: כאבי בטן, נפיחות, צרבת, יציאות לא סדירות, שמעידות שהקיבה והמעי אינן בשיא התפקוד. כשמערכת לא במיטבה עדיף לא להעמיס עליה ולכן כדאי להיזהר מהטרנד הפוטוגני הזה.

הופונופומו. רעות סהר, מערכת וואלה! NEWS
נראה בריא, אבל מה קורה שם באמת?/מערכת וואלה! NEWS, רעות סהר

ככל שאני מתבגרים, מערכת העיכול נחלשת וכך גם האנזימים שתפקידם לפרק. יש כאלו שמפרקים פחמימות ויש כאלו שמפרקים חלבונים או שומנים. אך כששמים את כל אבות המזון בצלחת אחת עם המון סיבים, הגוף מתקשה להתמודד עם העומס. הדבר יתבטא בעייפות מיד בתום הארוחה, חשק למתוקים ועד לכאבי בטן ממש לא סימפטיים. נסו לאכול ארוחות פשוטות יותר עם פחות רכיבים בכל ארוחה, פחות פוטוגני אמנם אבל מתאים להרבה יותר אנשים.

3) טבעונות מתועשת - ללא ספק מגמה אקולוגית ומוסרית חשובה. אבל לפעמים הכוונה טובה והביצוע פחות. טבעונות שמבוססת על תחליפים שצמחו במעבדות היא תזונה אולטרה מתועשת שכל קשר בינה לבין הטבע מקרי בהחלט. תמיד תסתכלו על רשימת הרכיבים, אם יש אותיות או מספרים לא מזוהים, סימן שהגוף שלכם יתקשה להבין מה הוא מקבל. רבים מחומרי היצור, השימור, הטעם והצבע שמכניסים לתחליפים אלו נמצאו במחקרים כמזיקים. החל מעוררות של מערכת החיסון ועד לאלרגיות ומחלות אוטואימונית דרך מיגרנות, הפרעות קשב וריכוז, השמנה ובעיות נשימה.

דבר נוסף שכדאי לשים לב אליו בתזונה טבעונית זה לדאוג למספיק מקורות לברזל. כמו עדשים ושעועית שחורה ואדומה, סומסום, אצות ואגוזים שמונעים מצבי אנמיה וחולשה. לא די רק במקורות לברזל, חשובה גם צריכה מספקת של חלבון, היות והמוגלובין - המולקולה שנושאת את הברזל בכל הגוף מבוססת על חלבון. לכן, אם הטבעונות שלכם מתבטאת בפסטה, לחם, אורז וחטיפים, אתם בבעיה.

עוד בוואלה

חווית גלישה וטלוויזיה איכותית בזול? עכשיו זה אפשרי!

לכתבה המלאה
המבורגר טבעוני. ShutterStock
גם המבורגר טבעוני הוא לא בריא/ShutterStock

4) צום לסירוגין - מדובר במלך הטרנדים. צום של 16 שעות ביממה וחלון אכילה של 8 שעות. הצום נמצא אמנם כבעל יתרונות בריאותיים במחקרים שונים, אבל אם אתם מהטיפוסים העייפים והחלשים יכול להיות שהדיאטה הזאת לא תתאים לכם ותחליש אתכם עוד יותר. דיאטה זו עלולה לסכן בעלי סוכר גבולי בדם או לסכרתיים. יש שהצום יעזור לאזן את המחלה ויש כאלו שהוא יקפיץ להם את רמות הסוכר (איך יודעים? מנטרים). הזכרנו כבר שאין דבר אחד שנכון לכולם.

הרבה אנשים שהתמכרו לצום לסירוגין מגיעים אלי לקליניקה משום שהם תקועים בירידת המשקל או שלא מבינים למה הם במגמת עליה. בתשאול ראשוני מתגלה ששמונה שעות האכילה שלהם הם בופה מתמשך של "אכול כפי יכולתך" והגוף מקבל כמות בלתי פוסקת של אוכל. ואז עוברים לקיצון של צום ארוך, מה שמכניס אותו לסטרס. לכן הוא עלול לאגור שומן כחלק מהמנגנון ההישרדותי הקדום שלנו. הסכנה כאן היא השמנה בטנית ודלקתיות.

5) דיאטה דלת פחמימה - מדובר בדיאטה בה אוכלים בעיקר חלבון ושומנים, כמות הירקות נספרת בקפידה. פחמימות אינן בתפריט ואם כן הן מועטות מאוד. תזונה נטולת פחמימות היא תזונה מדכאת תרתי משמע". בדגנים כמו אורז, שיפון, חיטה ושיבולת שועל יש עושר ויטמינים מסוג B שתומכים במערכת העצבים ומסייעים בקשב וריכוז, שינה טובה ועד למצב רוח יציב כתוצאה מהפרשת סרוטונין ,ההורמון שאחראי על תחושת ההיי - מה שכל כך חיוני בימים אלו. בדגנים יש גם סיבים שמהווים מצע עבור חיידקי המעי המדוברים שתומכים במערכת החיסון, העיכול ואפילו במצב הרוח שלנו.

הדבר שהכי בעייתי בתזונה הזאת שהיא מוגבלת במבחר הירקות שלה, הפחמימות נספרות גם מהדלעת, הבטטה, הגזר, העגבניה והסלק. מה שמצמצם את נוגדי החמצון שמגנים עלינו מהזדקנות מואצת, מוירוסים וחיידקים, מרעלני הסביבה ואפילו מאלצהיימר.

אז לפני שאתם נבהלים וזורקים את הבלנדר, קונים מלא שוקולד להרמת המורל ומתחילים לאכול 24 שעות ביממה, חשוב להבין שאנחנו חיים בעידן של הצפת מידע, דיאטות, שיטות וניקויים, חלקם משרתים גורמים מסחריים. לכן, לפני שאתם קופצים לדיאטה הבאה קחו רגע לחשוב מה עושה לכם טוב, מה מתאים לכם ובעיקר מה אתם יודעים על עצמכם.

עוד על דיוק התזונה האישית בספר "תזונה לנשים שיכולות לכתוב ספר על תזונה - המדריך לאכילה מותאמת אישית"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully