וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במשרד הבריאות שינו את ההנחייה למתן ברזל בתינוקות - הנה החידוש

עודכן לאחרונה: 1.7.2024 / 12:30

משרד הבריאות משנה לראשונה אחרי עשור את התדריך למניעת אנמיה וחוסר ברזל בתינוקות ובפעוטות, וממליץ להורים לתינוקות ופעוטות לתת ברזל רק באמצעות תכשיר המסווג כתרופה ולא כתוסף תזונה. רופא מסביר

ככה נראים עוברים ב-MRI/MadMedicine/TikTok)

משרד הבריאות משנה לראשונה מאז שנת 2012 את התדריך למניעת אנמיה וחוסר ברזל בתינוקות ובפעוטות, וממליץ להורים לתינוקות ופעוטות לתת ברזל רק באמצעות תכשיר המסווג כתרופה ולא כתוסף תזונה.

"החל מגיל 4 חודשים מומלץ שכל תינוק יקבל תוסף ברזל. התוסף יהיה בתרופה (תכשיר) ולא כתוסף מזון", נכתב בחוזר החדש. ההסבר של משרד הבריאות הוא כי יש לכך חשיבות משום שתכשיר נרשם בפנקס תרופות לאחר שנבדק והוכחה איכותו, בטיחותו ויעילותו להתוויה ולגיל.

"על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי מחסור בברזל הוא המחסור התזונתי השכיח ביותר בעולם", מסביר לוואלה, ד"ר מוטי חיימי מומחה ברפואת ילדים והמטולוגיה ורופא מרחב חוף כרמל ואדי ערה במחוז צפון בקופת חולים מאוחדת. "לחסר ברזל ישנן השלכות רבות על בריאות הילד, הנובעות בעיקר מתפקידו כאבן-בנין של חלבון ההמוגלובין כגון: עייפות, חולשה, חיוורון , דופק מואץ, קשיי ריכוז, חוסר תאבון, אכילת גיר (תסמונת PICA) ועוד. כמו כן, לחסר ברזל ישנה גם השפעה על ההתפתחות הנוירולוגית, הקוגניטיבית והפיזיולוגית של התינוק".

תינוק מקבל ברזל. ShutterStock
איזה ברזל לתת לתינוק?/ShutterStock

לדבריו של ד"ר חיימי, מאגרי הברזל של תינוקות פוחתים לקראת גיל 4 חודשים, ויש צורך בהוספת ברזל ממקור חיצוני. מתן הברזל מתחלק לשניים: מניעתי וטיפולי.

"הטיפול המניעתי מתחיל בגיל 4 חודשים עם מינון של 7.5 מ"ג ליום, והחל מגיל 6 חודשים המינון הוא 15 מ"ג ליום. בפגים, הטיפול מתחיל מוקדם יותר ובהתאם למשקל הילד. משך מתן הברזל הוא עד גיל שנה וחצי, או עד ביצוע ספירת הדם והחלטה שונה על ידי הרופא המטפל".

לדבריו של ד"ר חיימי "החידוש בהמלצות משרד הבריאות הנוכחיות, מלבד חידוד ההנחיות הנ"ל הוא ההעדפה הברורה למתן של ברזל בתכשיר תרופתי ולא כתוסף מזון. הסיבה לכך ברורה והגיונית. תכשיר ברזל הניתן כתרופה עובר רגולציה הרבה יותר קפדנית, לאחר שנבדק בקפידה והוכחו מעל כל צל של ספק איכותו, יעילותו ובטיחותו. בניגוד לכך, בתוספי תזונה ההקפדה על נושאים אלה פחותה בהרבה".

ד"ר חיימי מוסיף כי "בנוסף למתן הברזל המניעתי, מומלץ גם להניק את התינוק בחצי השנה הראשונה, לתת תמ"ל מועשר בברזל, ולשלב מזונות העשירים בברזל כדוגמת הודו, עוף, בקר, דגים וקטניות. מתן הברזל יחד עם ירקות ופירות העשירים בוויטמין C מגבירים את ספיגת הברזל".

לדבריו, "יש לבצע לקראת גיל 9 חודשים ועד גיל שנה ספירת דם ובהתאם לתוצאותיה רופא הילדים יחליט האם להמשיך בטיפול המניעתי עד גיל שנה וחצי להפסיק אותו או שמא לעלות במינון הברזל למינון טיפולי"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully